فورد کاپری بازگشته است


پس از زدن نشان پوما بر روی یک کراس اوور، فورد دوباره این کار را با یک پلاک افسانه ای اروپایی دیگر انجام می دهد. به کاپری جدید سلام کنید، که نشان دهنده تغییری چشمگیر نسبت به کوپه فست بک فروخته شده بین اواخر دهه 1960 و اواسط دهه 1980 است. در حالی که مدل اصلی با نام Euro Mustang به بازار عرضه شد، معادل امروزی آن فقط یک SUV الکتریکی دیگر است.

در اصل، کاپری مشتق شده ای به سبک کوپه از فورد اکسپلورر کاملاً الکتریکی است که در اروپا فروخته می شود. هر دو بر روی پلت فرم MEB گروه فولکس واگن قرار دارند، بنابراین می توانید کاپری را معادل ID.5 فورد در نظر بگیرید در حالی که اکسپلورر یک ID.4 دوباره پوسته شده است. این یک انحراف کامل از کاپری اصلی است – یک فورد واقعی زیرا از نظر مکانیکی با کورتینا مرتبط بود.

شاید اغراق کرده باشم و بگویم که این خودرو تأثیرات کوپه دارد زیرا خط سقف تقریباً مسطح است، به طوری که وقتی از بغل به آن نگاه می کنیم، خودرو شبیه یک سدان جک شده به نظر می رسد. این من را به یاد ماشین SUV-سدان عجیب مرسدس مایباخ می‌اندازد که در سال 2018 ساخته شد اما بهتر اجرا شد. در حالی که نیمه بد به نظر نمی رسد، شکل و استایل آن به اندازه خودروهای همنام سال گذشته مطلوب نیست.

در مورد مشخصات، می توانیم؟ کاپری جدید 182.4 اینچ طول، 73.7 اینچ عرض و 64 اینچ ارتفاع دارد و فاصله بین دو محور آن 109 اینچ است. جای تعجب نیست که نسبت‌های آن تقریباً با نسبت‌های VW ID.5 نامناسب آمریکا مطابقت دارد. فورد قصد دارد این شاسی بلند الکتریکی را با چرخ های استاندارد 19 اینچی به فروش برساند، اما مجموعه های بزرگتر 20 و 21 اینچی نیز در دسترس خواهند بود.

نسخه پایه دارای طرح دیفرانسیل عقب با تک موتور الکتریکی با قدرت 282 اسب بخار و گشتاور 402 پوند فوت خواهد بود. عضله کافی برای شتاب 0 تا 62 مایل در ساعت در 6.4 ثانیه و حداکثر سرعت کنترل الکترونیکی فقط 119 مایل در ساعت دارد. فورد در همان روز کاپری را سریعتر فروخت…

Blue Oval یک بسته باتری لیتیوم یون نیکل- منگنز- کبالت (Li-NMC) با محتوای انرژی قابل استفاده 77 کیلووات ساعت نصب می کند که برای 390 مایل برد در چرخه WLTP مناسب است. پس از اتمام آب، حدود 28 دقیقه طول می کشد تا باتری از 10 تا 80 درصد در ایستگاه شارژ DC با 135 کیلووات “پر” شود.

به سراغ نوع دو موتوره بروید و کاپری به موتوری در جلو مجهز می شود که 99 پوند فوت اضافی تولید می کند. مدل چهار چرخ متحرک ترکیبی 335 اسب بخار قدرت دارد. فورد کل گشتاور تولیدی را فهرست نکرده است، اما در مورد VW ID.5 GTX، که پیش‌بینی می‌شود کل اسب بخار قدرت یکسانی دارد، 500 پوند فوت است.

به لطف خرخر اضافی، زمان اسپرینت به 5.3 ثانیه کاهش می یابد و 1.1 ثانیه سریعتر از مدل دیفرانسیل عقب است. با استفاده از کاپری دو موتوره نه تنها با باتری کمی بزرگ‌تر و شارژ سریع‌تر، فضای بیشتری دریافت می‌کنید. بسته 79 کیلووات ساعتی با استفاده از حداکثر توان شارژ مجاز 185 کیلووات می تواند از 10 تا 80 درصد در 26 دقیقه دوباره پر شود. با شارژ کامل، برد 368 مایل را فراهم می کند. این میزان در مقایسه با مدل دیفرانسیل عقب 22 مایل کاهش یافته است.

در حالی که کاپری از روزهای قدیم وزنی از کمی بیش از 2000 پوند تا نزدیک به 2700 پوند بسته به نسل داشت، شاسی بلند الکتریکی بسیار سنگین تر است. شوک خفیف، درست است؟ مدل پایه ترازو حدود 4625 پوند است در حالی که نسخه برتر با AWD وزن 4828 پوند دارد.

این SUV الکتریکی که در اینجا با رنگ زرد زنده به عنوان اشاره ای به کاپری RS دیده می شود، تا حد زیادی کابین مشابه اکسپلورر معمولی دارد. این صفحه نمایش لمسی 14.6 اینچی عمودی را قرض گرفته است که به سمت بالا و پایین حرکت می کند تا یک محفظه ذخیره سازی “مخفی” واقع در پشت آن آشکار شود.

از آنجایی که 20.1 فوت مکعب فضای ذخیره سازی پشت صندلی ها وجود دارد، عملی بودن را فدای خرید کاپری نمی کنید. آنها را تا کنید و ظرفیت چمدان به 53.3 فوت مکعب می رسد. این اعداد در واقع از اکسپلورر که 15.9 فوت مکعب با نیمکت عقب بالا و 49.4 فوت مکعب پس از انداختن ردیف دوم دارد، پیشی می گیرد. تفاوت شگفت‌انگیز احتمالاً از این واقعیت ناشی می‌شود که کاپری با وجود داشتن فاصله بین دو محور یکسان، حدود 6.5 اینچ طولانی‌تر است.

بسیار شبیه به اکسپلورر، کاپری احیا شده قرار است در کلن آلمان مونتاژ شود. قیمت داخلی از 51950 یورو (56180 دلار) برای مدل دیفرانسیل عقب شروع می شود. این باعث می شود که 2450 یورو (2650 دلار) از اکسپلورر پایه گران تر باشد.

پوما و کاپری تنها نام‌های فورد با اهمیت تاریخی نیستند که توسط باگ SUV گاز گرفته شده‌اند. موستانگ Mach-E همچنین از قدرت برندینگ چیزی که مسلماً مطلوب‌ترین نام این شرکت است استفاده می‌کند. از این سه، فقط پوما یک خودروی الکتریکی نیست. با این حال، این در شرف تغییر است زیرا نسخه الکتریکی آن اواخر امسال عرضه می شود که به مدل گازی ملحق می شود.



منبع