فولکس واگن و رنو بر سر خودروی برقی ارزان قیمت مشترک به توافق نرسیدند


خودروسازان اروپایی در مواجهه با هجوم خودروهای الکتریکی ارزان قیمت از چین، دلایل موجهی برای نگرانی دارند. رنو می خواست با فولکس واگن ائتلافی ایجاد کند تا با واردات بهتر رقابت کند اما فایده ای نداشت. یک EV مشترک توسعه یافته با قیمت اولیه پایین اتفاق نمی افتد. صحبت کردن با رویترزمدیرعامل رنو، لوکا دی میو، گفت که مذاکرات بین دو طرف پایان یافته است.

رئیس شرکت فرانسوی آن را “فرصت از دست رفته” می نامد، اما او پیشنهاد می کند که رنو همچنان آماده همکاری با دیگر خودروسازان است: “ممکن است دیگران نیز وجود داشته باشند.” فولکس واگن از اظهار نظر خودداری کرد، اما دو خودروساز بزرگ رسما راه خود را از هم جدا کردند. در همین حال، رنو به صورت انفرادی سوار می شود و همچنان قصد دارد نسل بعدی توینگو را در سال 2026 به فروش برساند.

شایان ذکر است که Twingo قدیمی هنوز هم موجود است، هم با موتورهای احتراقی و هم به عنوان یک EV. این خودروی شهری کاملاً جدید منحصراً در پوششی با آلایندگی صفر عرضه می‌شود و رنو 5 را کاهش می‌دهد که قبل از مشوق‌ها از حدود 25000 یورو (27000 دلار) شروع می‌شود. قیمت Twingo جدید کمتر از 20000 یورو (21600 دلار) پیش بینی شده است.

مشخص نیست فولکس‌واگن چه برنامه‌ای دارد که دیگر با رنو مذاکره نمی‌کند. این شرکت مستقر در ولفسبورگ می‌تواند از یک خودروی الکتریکی سطح پایه استفاده کند که ID.3 را کاهش دهد و به عنوان جایگزینی برای e-up عمل کند! چیزی در امتداد خطوط ID.1. رئیس توسعه فنی فولکس‌واگن، کای گرونیتز، قبلاً پیشنهاد کرده است که قیمت آن زیر 20000 یورو (21600 دلار) خواهد بود. او پیش‌بینی کرد که در حدود سال 2027 به فروش برسد.

نبرد در بخش ابتدایی EV در حال داغ شدن است، نه فقط به خاطر سیل خودروهای چینی در اروپا. داچیا فنر یک موفقیت خروشان است، هرچند که از نظر فنی نیز یک خودروی چینی است. نمونه بهتر سیتروئن e-C3 است که 23300 یورو قیمت دارد و نسخه پایه با محدوده رانندگی کمتر با قیمت 19990 یورو دریافت می کند.

در ایالات متحده، خودروسازان تا حد زیادی بر روی کراس اوورها برای جاه‌طلبی‌های EV خود تمرکز می‌کنند. فیات 500e و نیسان لیف در بخش غیر SUV مقرون به صرفه قرار دارند و شورولت بولت جدید سال آینده عرضه خواهد شد. مینی 3-در الکتریکی جدید نیز می تواند اواخر این دهه به آمریکا نیز بیاید، اما تنها پس از شروع تولید در آکسفورد در سال 2026.



منبع