فیات در سال 2023 مجدداً از سایر برندهای Stellantis پیشی گرفت


فیات ممکن است سایه ای از خود سابق خود در اروپا باشد و تقریباً در ایالات متحده غایب باشد، اما در حال چاپ پول در سایر نقاط جهان است. سال 2023 سومین سال متوالی را رقم زد که از تمام خودروسازان دیگر شرکت مادر Stellantis پیشی گرفت. به عنوان تازه‌تر، نتیجه ادغام FCA-PSA که در اوایل سال 2021 نهایی شد، یک خودروی بزرگ با کمتر از 14 برند است.

برند ایتالیایی خوشحال است که تقاضا را 12 درصد نسبت به سال 2022 افزایش داده و به 1.35 میلیون فروش رسیده است. سهم بازار فیات در داخل ایتالیا در سال 2023 تنها 12.8 درصد بود یا اگر فقط خودروهای سواری را در نظر بگیریم، 11.1 درصد بود. سایر مناطق به رشد فروش کمک کردند. سهم بازار این برند در ترکیه در سال گذشته 15.7 درصد بود که 21.8 درصد از خریداران خودروهای جدید در برزیل فیات خریدند.

هنوز تحت تاثیر قرار نگرفته اید؟ سهم بازار این برند در الجزایر به 78.6 درصد رسید. در سال 2023، فیات در آمریکای جنوبی با فروش بیش از 542000 دستگاه (افزایش 45300 خودرو نسبت به سال 2022) در آمریکای جنوبی شکوفا شد و به سهم بازار 14.5 درصدی دست یافت. در منطقه خاورمیانه و آفریقا، فیات برای پنجمین سال متوالی پرفروش‌ترین برند بود و 15.7 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داد.

در مورد اینکه کدام محصولات پرفروش بودند، پاندا علیرغم سن ارجمندش شماره یک در ایتالیا بود. کامیون کوچک Strada در برزیل محبوب بود در حالی که اکثر خریداران فیات از ترکیه و الجزایر یک Tipo/Egea خریداری کردند.

در اروپا، 500e شایان ستایش با سهم بازار 14.7 درصدی، پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی در بخش‌های A و B بود. EV شیک شماره یک در ایتالیا، آلمان، اسپانیا، بلژیک و اتریش بود و در فرانسه دوم شد. نسل قبلی 500 با موتورهای احتراقی و پاندا مجموعا بیش از 230000 دستگاه را در قاره کهن در سال 2023 به فروش رساندند که برای تسلط بر بخش خودروهای شهری با سهم بازار 44.4 درصد کافی بود.

سال 2024 در حال شکل گیری سال خوبی برای فیات است زیرا در نهایت یک پاندا جدید را در اروپا عرضه می کند، جایی که کراس اوور کوچک 600 اولین سال کامل خود را در بازار خواهد داشت.



منبع