قوانین مقابله با آلودگی هوا در شرایط اضطراری باید به‌روز شوند

سمیه رفیعی با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا در زمان اوج آلودگی، کاهش تردد خودروهاست، ادامه داد: در زمان تدوین راهکارهای تحقق این امر، راحت‌ترین کار یعنی نصف کردن تردد خودروها و اجرای طرح زوج و فرد دیده شده بود.

نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه راهکارهای مقابله با آلودگی هوا در شرایط اضطراری آلودگی هوا باید به‌روز شود، تصریح کرد: اکنون که محدوده طرح ترافیک و آلودگی هوا از طریق مکانیزه کنترل می‌شود و بانک اطلاعات خودروها و میزان آلایندگی آن‌ها موجود است، باید راهکار جایگزین زوج‌وفرد که توجیه محیط‌زیستی هم داشته باشد، جایگزین شود.

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس ادامه داد: به‌عنوان‌مثال می‌توان تردد خودروهایی هیبرید یا خودروهایی که معاینه فنی برتر دارند، در روزهای آلوده مجاز باشد که بدین‌ترتیب هم انگیزه خرید خودروهای پاک‌تر و کم‌مصرف‌تر بیشتر می‌شود و هم هدف قانون‌گذار برای کاهش بار آلایندگی و تردد خودروهای پاک‌تر محقق می‌شود.

رفیعی تصریح کرد: درعین‌حال انتظار داریم خودروسازان هم به سمت تولید خودروهای پاک‌تر و کم‌آلاینده‌تر پیش روند و هم اولویت واردات خودرو – چه خودروهای نو و چه دست دوم- با خودروهای هیبرید و برقی و دارای استاندارد بالاتر آلایندگی باشد.

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس گفت: دولت و وزارت صمت نیز باید با کاهش و صفر کردن تعرفه واردات قطعات مصرفی خودروهای برقی و هیبرید نظیر باتری و تعرفه برق تحویلی، انگیزه متقاضیان را افزایش دهند.