محمدحسین کشاورز روز جمعه در گفت وگو با ایرنا پیرامون اهمیت سی ان جی در سبد سوخت کشور اذعان داشت: ابتدا باید به ناترازی انرژی بپردازیم تا اهمیت استفاده از CNG در سبد سوخت کشور را درک کنیم.
\nناترازی انرژی در کشور، هر روز جدی تر می شود و طبق آمار، در سال گذشته سه میلیارد دلار واردات بنزین انجام شد و با توجه به افزایش مصرف سوخت و تعداد خودروهای کشور، این آمار در سال ۱۴۰۴ به رقمی بیش از چهار میلیارد دلار نیز خواهد رسید.
\nوی گفت: «بر این اساس باید هر سال میلیاردها دلار برای واردات بنزین کنار بگذاریم تا ناترازی بنزین را حل کنیم، اما همان بنزینی را که به مبلغ حدودی ۶۰هزار تومان وارد کرده ایم، قاچاقچیان سوخت از کشور خارج می کنند و این چرخه معیوب ادامه می یابد.»
\nکشاورز با بیان اینکه در این زمینه تجربه داریم، توضیح داد: «در دولت نهم و دهم قبل از افزایش قیمت بنزین، CNG وارد سبد سوخت کشور شد و ناوگان حمل ونقل عمومی به درستی بهینه و نوسازی شد.
\nوی ادامه داد: «در اینجا می توانیم نقش حیاتی سی ان جی در سبد سوخت را به درستی درک کنیم. اگر CNG نبود، میزان مصرف بنزین کشور چه میزان بود و در حال حاضر چه میزان ظرفیت خالی در سی ان جی وجود دارد.»
\nدر کشور روزانه ۲۱میلیون مترمکعب CNG مصرف می شود که معادل تقریبی ۲۰میلیون لیتر بنزین است. این رقم یعنی اینکه با فعال کردن ظرفیت CNG توانستیم معادل آن را در بنزین صرفه جویی کنیم. این در حالی است که ظرفیت استفاده از سی ان جی در کشور ۵۰میلیون مترمکعب است.
\nاین کارشناس انرژی در ادمه گفت با حمایت از طرح تبدیل یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو بنزینی به گازسوز، می توان به حل مشکل ناترازی بنزین کمک کرد.
\nوی ادامه داد: وقتی از ظرفیت سی ان جی حرف می زنیم فقط به خودروهای سواری و باری اشاره نمی کنیم، بلکه می توانیم در خودروهای سنگین و حمل ونقل عمومی نیز از گاز طبیعی استفاده کنیم. تجربه موفق استفاده از CNG در اتوبوس های شرکت واحد را در کشور داشته ایم، اما با عدم حمایت مسئولان، این موضوع به فراموشی سپرده شد.
\nوی اظهار کرد: سال گذشته سازمان اتوبوسرانی تهران، استفاده از CNG در اتوبوس های درون شهری را با جایگزینی مخازن تاریخ گذشته نوع ۱ (تمام فولادی) با مخازن نوع ۲ (فولاد و الیاف کربن) مجدد فعال کرد که باعث دلگرمی فعالان صنعت CNG شد.
\nکشاورز افزود: گفته می شود این سوخت باعث مستهلک شدن موتور خودرو می شود اما این ادعا چه میزان صحت دارد؟ این سوال را با یک مثال پاسخ می دهم و آن، تفاوت کامپیوترهای دهه ۷۰ شمسی و کامپیوترهای امروز است. کیت مورد استفاده و مورد تایید کارشناسان صنعت خودرو و صنعت CNG، کیت نسل ۴ است که در همه دنیا به صورت گسترده و مرسوم استفاده می شود. بازدهی کیت نسل ۴ در خودروها، مانند استفاده از بنزین در خودرو است، حتی با کمی بهبود در مصرف سوخت.
\nوی با اشاره به تجربه جهانی استفاده از CNG گفت: «کشورهایی نظیر چین، روسیه، ایتالیا، آرژانتین، استفاده از گاز طبیعی را نه فقط در خودروهای سواری بلکه در ناوگان حمل ونقل سنگین به روش DDF نیز اجرایی کردند. در روش DDF، گاز سی ان جی به صورت همزمان با گازوئیل به محفظه احتراق موتور تزریق می شود. چند سالی است که یک شرکت دانش بنیان ایرانی توانسته به این صنعت ورود کند اما سازمان استاندارد، وزارت صمت و ارگان های دیگر به دلیل ناشناخته بودن این موضوع، استانداردهای لازم را جهت تولید انبوه و به کارگیری این فناوری ها نمی دهند.»
\n