«لونا GRE»؛ تمام‌برقی جذاب و پرشتاب

یکی از محصولاتی که هفته گذشته در فهرست خودروهای قابل‌عرضه گروه صنعتی ایران‌خودرو قرار گرفت و طی اطلاعیه شماره۲ طرح جدید این شرکت، به سبد فروش اعلام‌شده در اطلاعیه شماره یک اضافه شد، خودرو برقی «لونا GRE» است که در چین با نام‌های جیانگ‌لینگ Yi یا GSE شناخته می‌شود.

این خودرو حاصل همکاری شرکت جیانگ‌لینگ با کمپانی فرانسوی رنو (Renault) است و در اروپا به نام «موبیلایزلیمو» عرضه می‌شود. تولید لونا GRE از سال ۲۰۲۲ آغاز شده و حالا به یکی از محصولات وارداتی ایران‌خودرو تبدیل شده است. این خودرو برقی در نمایشگاه خودرو آلمان ۲۰۲۱ رونمایی شد و سپس به بازار چین و اروپا راه یافت.

در روسیه نیز لونا GRE را تحت عنوان «امبر آوتو A۵» می‌شناسند. این محصول برقی وارداتی در ایران با ۳ سال گارانتی یا ۱۰۰هزار کیلومتر پیمایش عرضه شده و باتری آن نیز دارای گارانتی شش‌ساله یا ۵۰۰هزار کیلومتر پیمایش است. گروه صنعتی ایران‌خودرو با دارا بودن گسترده‌ترین شبکه خدمات پس از فروش در کشور، شرایط ویژه‌ای را برای ارایه خدمات به این محصول در دوره گارانتی و وارانتی تدارک دیده است.

طراحی جذاب، جدید و آینده‌نگر

لونا GRE از یک طراحی جذاب، جدید و آینده‌نگر بهره می‌برد. این شیوه طراحی طی دو سه سال اخیر در صنعت خودرو جهان رواج یافته است. نمای جلو خودرو به‌واسطه چراغ‌های دی‌لایت نواری که در کنار چراغ‌های اصلی و سپر تهاجمی آن قرار گرفته‌اند، چهره‌ای متفاوت را برای لونا رقم زده است. چراغ‌های روشنایی GRE به‌صورت خطوط باریک و کشیده اجرا شده و این خودرو نیز مانند دیگر خودروهای تمام‌برقی فاقد جلوپنجره است.

در نمای جانبی، شیب ملایم سقف و خطوط قاب پنجره‌ها و انحنای نرم این خطوط در امتداد و اتصال به درِ صندوق و همچنین طول کوتاه درِ صندوق، لونا GRE را در شمار سدان‌های فست‌بک قرار می‌دهد.

خطوط شانه‌ای به همراه یک خط مستقیم در قسمت رکاب‌ها نیز هماهنگی چشم‌نوازی را به وجود آورده‌اند. جانمایی آینه‌های بغل روی درها از دیگر نکات طراحی نمای کناری این خودرو است. چراغ‌های عقب GRE به‌صورت بومرنگی‌شکل و به همراه نوار کشیده‌ تا روی درِ صندوق ترسیم شده است. چهره این خودرو تا حدودی شبیه به بعضی محصولات تسلاست و چراغ‌های خاص جلو و عقب آن می‌تواند توجه طرفداران خودروهای مدرن را به خود جلب کند.

کابین شیک، باکلاس و پرابهت

گرچه طراحی داخلی لونا GRE به اندازه نمای بیرونی آن به‌روز و تهاجمی نیست، اما با توجه به شباهت‌هایی که به داشبورد مرسدس‌بنز S۵۰۰ نسل پنجم دارد، شیک، باکلاس و پرابهت است. اهرم تعویض دنده، صفحه‌دیجیتال پشت آمپر و غربیلک فرمان در این خودرو طراحی جذاب و مدرنی دارند. استفاده از تریم مشابه فیبرکربن در میانه داشبورد، روکش‌های چرم مصنوعی در بالای داشبورد و سطح رودری‌ها و استفاده از متریال پلاستیکی باکیفیت باعث می‌شود تا کابین GRE در سطح قابل‌قبولی قرار بگیرد.

صندلی‌های راحت، ارگونومی مناسب و دسترسی آسان به تنظیمات مختلف هم جزو نکات مثبت کابین این خودرو محسوب می‌شود. به‌واسطه فاصله محوری ۲۷۵۰میلی‌متری، فضای نسبتا جاداری برای سرنشینان GRE فراهم آمده است؛ به‌نحوی‌که افراد حاضر در ردیف عقب، محدودیتی در مورد فضای پا و سر احساس نخواهند کرد. این خودرو ۴۶۷۵ میلی‌متر طول، ۱۸۳۵ میلی‌متر عرض، ۱۴۸۰ میلی‌متر ارتفاع و ۱۵۳۵ کیلوگرم وزن داشته و صندوق عقب آن نیز ۴۱۰ لیتر ظرفیت دارد.

شتاب بالا و هندلینگ خوب

لونا GRE به یک موتور الکتریکی سنکرون مغناطیس دائم با حداکثر دور ۱۲هزار در دقیقه، قدرت ۱۱۰ کیلووات (۱۴۹ اسب بخار) و بیشینه گشتاور ۲۲۵ نیوتون‌متر مجهز شده است. این نیرو توسط یک گیربکس تک‌سرعته (با مصرف انرژی ۱۱کیلووات ساعت بر ۱۰۰ کیلومتر) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و شتاب صفر تا صد GRE را به حدود ۹.۵ ثانیه می‌رساند. چنین شتابی قطعا برای خودروهای بنزینی هم‌قیمت به‌راحتی قابل‌دستیابی نیست، اما لونا به‌عنوان یک خودرو الکتریکی با ارائه نهایت گشتاور در لحظه می‌تواند خیلی راحت‌تر از رقبای بنزینی شتاب بگیرد.

حداکثر سرعت این خودرو نیز ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است که برای جاده‌های ایران کاملا کافی به نظر می‌رسد. انرژی مورد نیاز جهت به گردش درآوردن شفت موتور این خودرو توسط یک باتری لیتیوم فروفسفات به ظرفیت ۴۳.۹ کیلووات ساعت تامین می‌شود که با شارژر خانگی طی ۸ساعت فول‌شارژ می‌شود، اما می‌توان به وسیله دستگاه‌های فست‌شارژ DC، مدت‌زمان شارژ باتری از ۲۰ به ۸۰درصد را به حدود نیم ساعت کاهش داد.

باتری لونا ۴۳.۹ کیلووات ساعت ظرفیت دارد و با یک مرتبه شارژ می‌توان مسافتی نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر را با این خودرو برقی مدرن پیمود. لونا GRE هندلینگ خوبی هم دارد که به دلیل قرارگیری پک باتری در مرکز این خودرو و پایین بودن مرکز ثقل آن است.

سیستم‌های ایمنی متنوع و امکانات کاربردی

لونا GRE دارای سیستم‌های ایمنی متنوعی ازجمله ترمز پارک برقی، ترمز کمکی اضطراری (BA)، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری الکتریکی (ESP) و سیستم‌های کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی، سیستم ترمز ضدقفل (ABS)، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و… است.

اما لیست آپشن‌ها و امکانات رفاهی این خودرو آن‌قدرها بلندبالا نیست که دو دلیل عمده دارد؛ نخست آن‌که لونا GRE به‌صورت وارداتی تامین و عرضه شده و خودروهای وارداتی به موجب تبعیت از سقف قیمت تعیین‌شده غالبا به‌صورت لوآپشن وارد شده‌اند. این موضوع درخصوص برخی خودروهای واردشده ژاپنی و کره‌ای نیز مشهود است. به‌عنوان هیوندای النترای جدید (۲۰۲۳) وارداتی به ایران نیز امکاناتی مانند نمایشگر مالتی‌مدیا را ندارد. از سوی دیگر،‌ این خودرو درعین‌حال به‌عنوان گزینه‌ای برای ناوگان تاکسیرانی وارد شده است و امکانات آن برای یک وسیله حمل‌ونقل عمومی در سطح قابل قبولی قرار دارد.

لونا GRE علاوه بر تجهیزات و سیستم‌های ایمنی مورد اشاره، به امکاناتی مانند تهویه اتوماتیک، دو عدد پورت USB، فرمان کمکی برقی، پاور ویندوز، سنسور پارک عقب، حسگر فشار باد تایرها، ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر پشت‌آمپر ۷ اینچی دیجیتال، سنسور نور و باران و… مجهز است.