لطفا اگر این را دیدید دست خود را بالا ببرید. مرسدس اذعان می کند که در مورد انتقال به خودروهای الکتریکی بسیار هیجان زده شده است. در طول کنفرانس مطبوعاتی مربوط به نتایج سال 2023، این برند لوکس آلمانی گفت که اکنون پیشبینی میشود که خودروهای هیبریدی و برقی پلاگین تا سال 2030 50 درصد از کل فروش را به خود اختصاص دهند. این یک تاخیر پنج ساله در مقایسه با برنامه اولیه است. در ژوئیه 2021، این شرکت تخمین زد که PHEVها و EVهای کامل تا سال 2025 نیمی از حجم را تشکیل می دهند.
برخی از شما که مراقب مرسدس بوده اید، استراتژی “Ambition 2039” ارائه شده چند سال پیش را به خاطر خواهید آورد. در یک نقطه از سند طولانی، جمله ای وجود داشت که توجه بسیاری از روزنامه نگاران را به خود جلب کرد: “در پایان این دهه، مرسدس بنز خودروها قصد دارد کاملاً الکتریکی باشد – جایی که شرایط بازار اجازه می دهد.” این بیانیه تا حدودی مبهم بود اما به اندازه کافی واضح بود که اهداف والای برند EV را برجسته کند.
33 عکس ها
در سند جدیدی که برای سرمایه گذاران تهیه شده است، مرسدس تخمین می زند که خودروهای هیبریدی و برقی «تا 50 درصد» در نیمه دوم دهه، اما تنها «در جایی که شرایط بازار اجازه دهد» را به خود اختصاص دهند. این شرکت ادامه می دهد که “تا دهه 2030 می تواند نیازهای مختلف مشتریان را برآورده کند.” این روشی هوشمندانه برای گفتن است که در دهه آینده به تولید خودروهای با موتورهای احتراقی ادامه خواهد داد.
در همین حال، مدیرعامل اولا کالنیوس اذعان می کند که خودروهای با موتور معمولی ستون فقرات جریان نقدی شرکت هستند. او گفت تلویزیون بلومبرگ که برابری هزینه بین خودروهای ICE و EV “سالها دورتر است.” ارائه ارائه شده برای سرمایه گذاران نشان داد که هزینه های تولید خودروهای الکتریکی در این دهه به سطح ICE کاهش نخواهد یافت. این در حالی است که تولید خودروهای بنزینی پس از اجرایی شدن استاندارد یورو 7 در چند سال آینده گرانتر میشود.
در سال 2023، تحویل ترکیبی مرسدس بنز PHEV و EV به 401943 دستگاه رسید که 20.5 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. PHEV ها با کاهش 12.5 درصدی به 161275 دستگاه رسید در حالی که خودروهای برقی با رشد 61.3 درصدی به 240668 دستگاه رسید. سهم PHEV و EVs در حجم کل 19.7 درصد بود (از 16.3 درصد در سال 2022). هدف امسال این است که PHEV و EVs بین 19 تا 21 درصد از کل حجم را به خود اختصاص دهند.
با نگاهی به آینده، پلتفرم MMA که با در نظر گرفتن خودروهای برقی ساخته شده است، اما با پشتیبانی از موتورهای احتراقی، حداقل چهار مدل تایید شده در نقشه راه محصول را پشتیبانی میکند: CLA، CLA Shooting Brake و GLB. انتظار میرود که «کوچولو جی» که قبلاً مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود، به عنوان برادر بچه کلاس G نمادین نیز از این معماری در نیمه دوم این دهه استفاده کند.
مدلهای الکتریکی خالص در چرخه WLTP بردی معادل 750 کیلومتر (466 مایل) دارند و از شارژ 300 کیلوواتی پشتیبانی میکنند. 15 دقیقه طول می کشد تا باتری برای 400 کیلومتر (249 مایل) برد شارژ شود. مرسدس همچنین وعده شارژ دو طرفه را می دهد. بسته به نسخه و مدل، قدرت خروجی از 201 تا 536 اسب بخار متفاوت خواهد بود.