این موتور ۱.۳ لیتری چهار سیلندر میتواند حداکثر ۶۳ اسب بخار قدرت تولید کند و ۱۰۳ نیوتن متر گشتاور دارد. پراید ۱۴۱ اولین فیس لیفتی است که گروه خودروسازی سایپا از پرفروشترین خودرو بازار ایران عرضه کرد. اما طراحی و ساخت این خودرو کوچک شهری به قدری ضعیف بود که نتوانست خریداران را راضی کند و در نهایت تبدیل شد به ضعیفترین و کمفروشترین مدل پراید در تاریخ. آخرین عضو خانواده پراید که در سال های اخیر عرضه شد “پراید وانت” یا “پراید ۱۵۱” نام داشت.
- این مدل اولیه هیچ امکانات و تجهیزاتی ندارد و به دلیل اجباری نبودن استاندارد ایربگ در آن زمان، فاقد این آپشن است.
- بنابر اعلام شرکت سایپا تولید مدلهای ۱۳۲، ۱۱۱ و ۱۳۱ بهترتیب در دی ۱۳۹۸، اردیبهشت ۱۳۹۹ و تیر ۱۳۹۹ متوقف شد و خودروهای تیبا، ساینا و کوییک جایگزین مدلهای پراید شد.
- موتور انژکتوری این خودرو مصرف سوخت ترکیبی ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد.
- نسل اول این خوردو هاچبکهای سهدری بودند که گزینههای چندانی نداشتند و تنها برای رفتوآمد در مسیرهای کوتاه طراحی شده بودند.
- و در غیر این صورت حتما به یک متخصص برق خودرو مراجعه نموده و کمک دریافت نمائید.
- پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با سفارش فورد طراحی شد.[۳][۴] نسل نخست این خودرو که در سالهای ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ تولید و در ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا به فروش رسید.
هرچند بسیاری از فعالان حوزه ی خودرو انتظار تغییر در موتور خودرو و ایمن تر شدن آن به دلیل سبک وزن بودنش را داشتند اما این آرزو در مورد پراید محقق نشد و فیس لیفت انجام شده شامل تغییرات بزرگی نمی شد. این گاری مال ۳۲ سال پیشه که هنوز داره به اسم خودرو ملی تولید میشه و … ها میرن میخرن. وقتی صحبت از پراید و به قول نارنجیهای جاده مخصوص سایپا 111، 132 و … میشود، داد و فغان همه به آسمان بلند میشود. چراکه دیگر آنقدر منتقدان از بدیهای این خودرو صحبت کردهاند که زبانشان مو درآورده!
لیست تغییرات قیمت
پراید 131 در سال 1389 به بازار ایران وارد شد که این اتفاق همزمان با انصراف کمپانی کیاموتورز در تولید پراید بود. با این اتفاق تولید انحصاری این خودرو نا محبوب در بازار ایران در اختیار شرکت سایپا قرار گرفت. پراید 131 سایپا در 6 تیپ مختلف تولید می شد که با اجباری شدن استفاده از ترمز ABS سری SE و TL این خودرو از چرخ تولید برکنار شدند. پراید ۱۴۱ هم مثل دیگری مدلهای پراید، شامل ۱۳۱، ۱۳۱ و ۱۱۱ با موتور M13 اولیه عرضه شد.
قیمت پراید خودرو صفر وکارکرده
به عنوان مثال، تیپ های SL و SX از سال ۱۳۹۲ به دلیل نداشتن ایربگ از چرخه تولید حذف شدند. استاندارد ترین تیپ های گروه ایکس ۱۰۰، SE و EX هستند که همچنان در مدل های مختلف این خودرو استفاده میشد. پراید ایمنی بالای ندارد و حتی قبل از اجباری شدن تنصب ترمز ABS بر روی خودرو، سایپا 131 ایمنی ضعیف تری داشت. با نصب ترمز ABS و کیسه های هوا به همراه فرمان هیدرولیک می توان این خودرو را به نسبت سایر محصولات خانواده پراید ایمن تر دانست.
رنو کوئید داره با قیمت ۱۴ میلیون تو کشورای دیگه فروش میره در حالیکه پراید رو توکشور خودمون باید بالای ۲۰ میلیون پول داد . حدود ۱۰ سال سواری پرایدداشتم و از نظر فراوانی و ارزانی قطعات راضی مجله خبری خودرو آلفا رومئو بودم وحتی در مسافتهای دورهم با آن رفت و آمد داشتم واز جت ایمنی هم مشکلی برایم ایجاد نکرد. از سال 1987 خط تولید آن به کیاموتورز فروخته و مونتاژ آن با نشان کیا پراید در کره جنوبی آغاز شد.