مزدا به خودروی اسپرت روتاری اشاره می کند


مزدا آخرین خودروی اسپورت روتاری خود را در سال 2012 ساخت، زمانی که RX-8 Spirit R فقط JDM متوقف شد. با این حال، تا سال 2018 بود که تیم توسعه مسئول موتور دوار منحل نشد. سال گذشته، روتاری به عنوان یک موتور افزایش برد در MX-30 بازگشت تا مشکلات نگران کننده بردی که این کراس اوور کوچک را آزار داده است، برطرف کند.

کاتسوهیرو مورو رئیس و مدیر عامل مزدا طی سخنانی در سالن خودرو توکیو 2024، همه را غافلگیر کرد و اعلام کرد که یک تیم اختصاصی از مهندسان مسئول توسعه موتورهای دوار در 1 فوریه ایجاد خواهد شد. او قبل از به اشتراک گذاشتن این خبر بزرگ، از پس از رونمایی از مفهوم خیره کننده Iconic SP، بازخورد عالی توسط شرکت Zoom-Zoom دریافت شد.

رئیس مزدا پیشنهاد کرد که این کوپه با عملکرد بالا واقعاً در حال رخ دادن است: “من بسیار خوشحالم و عمیقاً از حمایت و تشویق هایی که برای مفهوم خودروی اسپرت جمع و جور دریافت کردم، متاثر شدم. از این فرصت استفاده می کنم و از همه شما تشکر می کنم. تشویق شما، ما در 1 فوریه یک گروه توسعه موتور دوار را راه اندازی می کنیم تا حرکت کنیم به این رویا نزدیک تر

به منظور عبور از چالش‌های عصر کربن خنثی، مهندسان موتور دوار که دیدگاه فنی گسترده‌ای را به دست آورده‌اند که از مرزهای انواع موتورها و فناوری‌های پیشرفته موتور احتراق داخلی فراتر می‌رود و به عنوان کاربران مدل آموزش دیده‌اند. توسعه مبتنی بر آن، دوباره متحد خواهد شد. این چندان آسان نیست، اما امیدوارم بتوانیم گامی رو به جلو در فصل جدیدی از چالش سیری ناپذیر برداریم.”

برای درک اینکه چرا ما در مورد این خودرو بسیار هیجان زده هستیم، بخش خوبی از سخنرانی کاتسوهیرو مورو در مورد Iconic SP بود. او بر این موضوع تمرکز کرد که موتور دوار آن به جای حرکت دادن چرخ ها، مانند یک ژنراتور عمل می کند. برخی از مشخصات فنی شناخته شده در طول کنفرانس مطبوعاتی روی صفحه نمایش ظاهر شد: طول 164.5 اینچ (4180 میلی متر)، عرض 72.8 اینچ (1850 میلی متر) و ارتفاع 45.2 اینچ (1150 میلی متر) با فاصله بین دو محور 101.9 اینچ (2590 میلی متر). و وزن محدود 3196 پوند (1450 کیلوگرم).

برنج برتر مزدا آن را یک خودروی اسپرت جمع و جور با روتور دوقلو با قدرت 365 اسب بخار و عملکرد “بریدگی” نامید، حتی Iconic SP را با پورشه 911 مقایسه کرد. او ادامه داد که این کوپه زرق و برق دار برای دو نفر و چمدان آنها به اندازه کافی بزرگ است. شما «با لبخندی بر لب» بدون «ناراحتی» یک خودروی اسپورت برقی که ممکن است به شما اضطراب برد بدهد، به خانه می‌روید.

پیش از این، ماساشی ناکایاما، طراح اصلی، گفته بود که این مفهوم «به راحتی می‌تواند به نسبت‌های مشابه میاتا کاهش یابد»، با اشاره به اینکه محدودیت‌هایی برای بسته‌بندی وجود نخواهد داشت. ما همچنین می دانیم که موتور احتراقی نه تنها با بنزین بلکه با هیدروژن، سوخت های زیستی و حتی گاز مایع (LPG) کار می کند.

در مورد نام مفهومی، Iconic SP یک نام عمداً مبهم است تا از اتصال مستقیم به MX-5 و RX مدت‌ها از کار افتاده جلوگیری کند. اگر یک نسخه تولیدی دنبال شود، منطق به ما می‌گوید که زودتر از سال 2026 منتشر نخواهد شد، زیرا مزدا تنها در حال حاضر یک تیم موتور دوار جدید را تشکیل می‌دهد.



منبع