مزدا تقریباً یک RX-7 جدید می ساخت. بحران مالی 2008 آن را کشت


از زمان لغو آن در سال 2002، جهان در آرزوی مزدا RX-7 جدید است. خود مزدا نیز می‌خواست یکی از آن‌ها را با نسل چهارم میاتا دوقلوی کند، اما بحران مالی سال 2008 برنامه‌ها را به پایان رساند.

موتور 1 با نوبوهیرو یاماموتو، مدیر پروژه سابق میاتا که به تازگی بازنشسته شده است، برای پروژه بزرگتر آینده صحبت کرد. اما این نکته به اندازه کافی جالب است که به داستان خودش وارد شود. در حالی که ND در سال 2015 معرفی شد و بر روی پلتفرمی که با هیچ مدل دیگری از مزدا مشترک نبود، سوار شد، قرار بود همه چیز متفاوت باشد.

«بعد از NC [Miata] در سال 2005 منتشر شد، در سال 2007 … من مسئول جدید قرار گرفتم [front-engine, rear-drive] یاماموتو از طریق یک مترجم می گوید. در آن زمان، ما به دنبال توسعه یک خودرو نبودیم، ما به دنبال توسعه دو خودرو، MX-5 و RX-7 بودیم.

سقوط Lehman Brothers در سال 2008 و رکود جهانی متعاقب آن، مزدا را – مانند بسیاری دیگر از خودروسازان – مجبور به ارزیابی مجدد کرد. ایده این بود که نسل چهارم میاتا در سال 2012 وارد بازار شود، اما در پی بحران مالی، مزدا تصمیم گرفت این خودرو را تا سال 2015 به تعویق بیندازد و نسل چهارم RX-7 را به طور کامل لغو کند.

کانسپت مزدا RX-Vision 2015

کانسپت مزدا RX-Vision 2015.

با توجه به جدول زمانی، این احتمال وجود دارد که مزدا در این RX-7 جدید زیاده روی نکرده باشد. همچنین جالب است که به جای ادامه دادن با RX-8، احیای این خودرو را انتخاب کرد. در حالی که RX-8 جانشینی برای RX-7 بود، یک خودروی اسپورت با قدرت کمتر و سخت‌تر نسبت به نسل سوم RX-7 بود که از سال 1991 تا 2002 ساخته شد.

یاماموتو سان یک بار به نشریه استرالیایی گفت راهنمای اتومبیل “[o]رویای شما RX-7 است، نه RX-8. مشتریان RX-7 می خواهند.

اتفاقاً، یاماموتو سان همچنین مهندس ارشد FD RX-7 بود، پروژه ای که مدت کوتاهی پس از کار بر روی موتور مسابقه ای افسانه ای مزدا با چهار روتور، که معروف بود 787B را در لمانز در سال 1991 به پیروزی رساند، به آن رسید.

مزدا RX-7 Bathurst

در حالی که بسیاری برای بازگشت RX-7 – این یکی از نمادین‌ترین خودروهای اسپورت تمام دوران است – لغو نسل چهارم ممکن است مزدا را به سرمایه‌گذاری هنگفت‌تری در میاتا سوق دهد. تیم Yamamoto-san بدون نیاز به به اشتراک گذاشتن قطعات در خودروهای با اندازه‌ها و سطوح عملکردی مختلف، می‌تواند بر ساخت بهترین میاتا ممکن تمرکز کند و خودروی به‌دست‌آمده تقطیر خالصی از چیزی است که رودستر مزدا درباره آن است. این را با NC Miata مقایسه کنید، که خودروی خوبی است، اما قطعات زیادی را با RX-8 بزرگتر به اشتراک گذاشته است. در نتیجه NC بزرگترین و سنگین ترین میاتا بود.

در سال‌های پس از آن، مزدا به یک RX-7 جدید اشاره کرده است که با کانسپت RX-Vision 2015 و مفهوم Iconic SP سال گذشته شعله‌های آتش را برافروخته است. این خودروساز به توسعه موتور دوار نیز پایبند بوده و حتی آن را به عنوان افزایش برد برای MX-30 EV به تولید برگردانده است. با این حال این خودروساز هرگز توسعه RX-7 جدید را تایید نکرده است. این یک رویای همیشگی لوله است. با این حال، چیزی که کمی به واقعیت نزدیکتر از آن چیزی بود که خیلی ها متوجه می شدند.



منبع