خودروهای ساخت داخل به طور متوسط ۱۰ تا ۱۲لیتر سوخت مصرف می کنند، درحالی که خودروهای روز دنیا تقریبا نصف این رقم مصرف دارند. در همین زمینه، غلامعلی شهرکی، عضو کمیسیون انرژی مجلس به بیان نظرات خود پرداخت.
\nچرا شاهد اوج گیری مصرف بنزین و ناترازی در این بخش هستیم؟
\nعدم استفاده از تکنولوژی روز دنیا در تولید وسایل نقلیه سبب افزایش مصرف انرژی شده است. در حالی نزدیک به ۱۲۰ میلیون لیتر در روز بنزین مصرف می شود و مصرف روزانه خودروها بین ۱۰ تا ۱۲ لیتر است. با نگاه به استانداردهای جهانی متوجه می شویم حتی قدیمی ترین خودروهای کشورهای پیشرفته در بدترین حالت بین ۵ تا ۷ لیتر بنزین مصرف می کنند، بنابراین خودروهای ما بیشتر از استاندارد جهانی مصرف دارند به همین دلیل ناچار به واردات سوخت هستیم.
\nدر این خصوص خودروسازان چه اقداماتی می توانند انجام بدهند؟
\nاگر خودروسازهای داخلی پس از ۴۰ سال توان تولید خودرو استاندارد را ندارند، باید فکری برای آن ها کرد چراکه بیت المال در این حوزه به طرز چشمگیری در حال هدررفتن است. ضرورت گازسوز کردن خودروها بسیار حس می شود. افزایش ایستگاه های گاز مایع و در ادامه ارائه تسهیلات مناسب به مردم به ویژه در مناطق مرزی به دلیل قاچاق سوخت برای دوگانه سوز کردن خودروهایشان ازجمله نکاتی است که باید در این زمینه مورد توجه قرار داد.
\nدر حوزه انرژی چه اقداماتی می توان انجام داد؟
\nاز آنجاکه قوانین خوبی در راستای استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در مجلس یازدهم تصویب شده است باید بر اجرای این قوانین نظارت بیشتری داشته باشیم، ضمن آنکه باید با بهره گیری از توانمندی بخش خصوصی داخلی و خارجی سرمایه گذاری در این حوزه را افزایش داد. طبق قانون اگر صنایع ۵ تا ۱۰درصد برق موردنیازشان را تولید کنند از دولت تسهیلاتی دریافت خواهند کرد، بنابراین علاوه بر قوانین مناسب ظرفیت های بسیار دیگری در کشور وجود دارد که با بهره گیری از آن ها می توان مشکل ناترازی را حل کرد.
\n