شرکتی که امسال رکورد جهانی گینس را با قطار تمام هیدروژنی خود شکسته بود، حالا محصول پیشتاز دیگری معرفی کرده است. «اشتادلرریل» (Stadler Rail) ناوگان قطاری تولید کرده که می تواند با استفاده از هیدروژن یا باتری روی شبکه ریل های فرعی جابه جا شود.
\nکمپانی اشتادلرریل سازنده یکی از قطارهای به یادماندنی اروپاست: Stadler RS1 Railbus. این قطار که از سال ۱۹۹۶ تولید می شد با پنجره هایی ذوزنقه ای ظاهری شبیه پل داشت.
\nRS1 یکی از اولین قطارهای دیزلی نسل جدید بود که به طور گسترده در آلمان و چک استفاده شد. این قطارها می توانند با دیزل معمولی یا دیزل ساخته شده از روغن کلزا کار کنند و همچنان حدود ۵۰۰ تا از آن ها فعال هستند. بااین حال این قطارهای محبوب به پایان عمر خود نزدیک می شوند به همین علت سازنده آن ها، اشتادلر ریل آلمان، قطار جدیدی به نام RS Zero معرفی کرده است.
\nاین قطار کربن صفر است و می تواند با برق باتری، هیدروژن یا ترکیبی از این ۲ کار کند. عجیب نیست که اشتادلر ریل اولین تولیدکننده جهان باشد که چنین قطاری تولید می کند.
\nاین کمپانی ماه مارس رکوردی جهانی به نام خود ثبت کرد: قطار Flirt H2 فقط با یک مخزن سوخت و در ۴۶ ساعت مسیری ۲.۸۰۳ کیلومتری را پیمود.
\nقطار RS Zero به لطف وزن سبک خود می تواند در ریل های فرعی جابه جا شود. (ریل های فرعی شبکه ای از ریل های کوچک تر هستند که به مسیرهای ریلی بزرگ تر ختم می شوند.)
\nازآن جاکه ۳۸درصد خطوط ریلی آلمان برق ندارند، از اضافه شدن این واگن های جدید به سیستم حمل ونقل آلمان استقبال خواهد شد و درصورتی که این قطار وارد ریل برقی شود، می تواند به جای هیدروژن از باتری خود استفاده کند. نمونه اولیه اشتادلر قطاری تک واگنی هیدروژنی است اما این کمپانی قطاری با پیکربندی واگن دوگانه هم ساخته است.
\nیک واگن هیدروژنی می تواند ۷۰۰کیلومتر راه برود، درحالی که این فاصله در واگن دوگانه به هزار کیلومتر می رسد.
\nمدل های باتری دار بُرد بسیار کوتاه تری دارند؛ یک واگن با یک بار شارژ، برد ۸۰ تا ۱۰۰کیلومتری دارد و برد مدل دوواگنی از ۹۰ تا ۱۸۰کیلومتر متغیر است. هر ۲ پیکربندی واگن ها را به حداکثر سرعت ۱۲۰کیلومتربرساعت می رسانند.
\nگزینه دوگانه به مدیران خطوط ریلی اجازه می دهد وسیله ای انتخاب کنند که بیشترین سازگاری را با مسیرها و نوع سوختی که با آن راحت اند، دارد. ازآن جاکه اولین خط ریلی هیدروژنی در آلمان اعلام کرد به مدل های تمام باتری رجوع می کند، ارائه ۲ گزینه برای RS Zero استراتژی تجاری هوشمندانه ای به نظر می رسد.
\nواگن های قطار سوخت هیدروژن-باتری RS Zero ارتفاع ورودی پایین و کف پایین آمده بدون پله دارند که سوار شدن به آن را برای افراد گرفتار مشکلات حرکتی ساده می کند.
\nاین قطار فضاهایی چندمنظوره برای دوچرخه و دیگر لوازم جاگیر دارد.
\nدر مدل های پیشین اشتادلر، این امکان وجود داشت که صندلی ها جمع شوند تا فضا برای دوچرخه و دیگر وسایل باز شود؛ به نظر می رسد در این مدل نیز چنین امکانی تعبیه می شود. این قطار مطابق معیارهای اقلیمی طراحی شده است.
\n۹۸درصد مواد پوشش کف را منابع تجدیدپذیر تشکیل می دهند و دیوارهای کناری نیز از مواد بازیافتی هستند. اشتادلر می گوید سیستم خنک کننده این قطار نیز دوستدار محیط زیست است.
\n