موتورهای جدید تویوتا کوچکتر اما بهتر هستند


آکیو تویودا، رئیس تویوتا، پیش‌بینی می‌کند که خودروهای برقی با باتری هرگز از 30 درصد سهم بازار تجاوز نخواهند کرد. او همچنین معتقد است که موتور احتراق داخلی دشمن نیست، بلکه کربنی است که از آن بیرون می ریزد. با در نظر گرفتن این موضوع، جای تعجب نیست که این خودروساز ژاپنی همچنان به دنبال ICE است. خانواده جدیدی از موتورهای چهار خطی این هفته معرفی شد. در اینجا همه چیزهایی است که در مورد آنها می دانیم.

این سوخت‌ها با سوخت‌های فسیلی معمولی کار می‌کنند، اما همچنین با سوخت‌های کربن خنثی مانند هیدروژن مایع، سوخت مصنوعی و سوخت زیستی کار می‌کنند. در کنفرانس مشترک تویوتا که با مزدا و سوبارو برگزار شد، کمتر از سه موتور معرفی شد. یک واحد 1.5 لیتری تنفس طبیعی جدید در مقایسه با موتور فعلی حدود 10 درصد از نظر حجم و ارتفاع کوچکتر است. نه تنها قدرتمندتر، بلکه کارآمدتر نیز خواهد بود. کاهش وزن 10 در حدود 10 درصد وعده داده شده است.

هنوز جزئیات خاصی در مورد خروجی و مصرف سوخت منتشر نشده است زیرا چهار دیگ هنوز در حال توسعه است. تویوتا آن را در یک نمونه اولیه پریوس نصب کرد و آن را به طور جداگانه نیز به نمایش گذاشت. این شرکت تا آنجا پیش می‌رود که می‌گوید موتورهای جدیدش به دلیل کاهش ردپایی که دارند، «انقلابی در بسته‌بندی وسایل نقلیه خواهند کرد». تویوتا با کوچک‌تر کردن آن‌ها می‌تواند کاپوت خودرو را پایین بیاورد، بنابراین آن را آئرودینامیک‌تر می‌کند تا مصرف سوخت را بیشتر کند.

موتور دوم در حال کار یک آسیاب توربوشارژ 1.5 لیتری است. حجم آن 20 درصد کمتر از 2.5 لیتری تنفس طبیعی است که در حال حاضر استفاده می شود. در عین حال قد 15 درصد کاهش می یابد. تقریباً به همان اندازه قدرتمند خواهد بود اما با افزایش کارایی تقریباً 30 درصدی.

قوی ترین این دسته یک واحد 2.0 لیتری توربوشارژ خواهد بود. در مقایسه با موتور 2.4 لیتری توربو موجود، واحد جدید 10 درصد حجم کمتری دارد و از کاهش ارتفاع 10 درصدی بهره می برد. تویوتا متعهد به قدرت بیشتر و 30 درصد مصرف سوخت بیشتر است.

همانطور که می توانید تصور کنید، موتورهای جدید برای کاربردهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی بهینه شده اند. فایننشال تایمز به نقل از یک فرد آشنا با دستور کار تویوتا، می گوید که چهار خودروی خطی در اواخر سال 2026 در خودروهای برقی عرضه خواهند شد. جالب توجه است که برخی از انواع موتورها باعث سوختن دیزل نیز می شوند. FT.

در مورد اینکه چرا این خودروساز با سوبارو و مزدا همکاری می کند، وقتی به آن فکر می کنید کاملاً منطقی است. تویوتا 20 درصد از سهام سوبارو و پنج درصد در مزدا را در اختیار دارد. گفته می شود، این موتورهای جدید برای مدل های تویوتا مهندسی می شوند. سوبارو در حال کار بر روی یک مجموعه هیبریدی نسل بعدی مبتنی بر موتور باکسر خود است در حالی که مزدا پول بیشتری را برای موتور چرخشی خود که به عنوان ژنراتور عمل می کند، می ریزد.

جدا از اعلام موتورهای جدید برای هیبریدی‌های به اصطلاح «غنی الکتریکی» و PHEV، تویوتا در حال بررسی راه‌اندازی زنجیره تامین سوخت بدون کربن است. برای تحقق این امر، این شرکت با شرکت نفت ژاپنی Idemitsu Kosan، بزرگترین شرکت نفتی کشور Eneos و صنایع سنگین میتسوبیشی متحد می شود. هدف این است که موتورهای احتراق داخلی را برای مدت طولانی از طریق کربن زدایی زنده نگه دارند.



منبع