
بروزرسانی: 07 اردیبهشت 1404
مک لارن W1 یک شگفتی تکنولوژیک است. در اینجا نحوه کار همه چیز آمده است
بیش از ده سال پس از ظهور P1 در دنیای خودرو، مک لارن از جدیدترین ابرخودروی خود با نام W1 رونمایی کرد. مانند جانشین خود، W1 یک هیبریدی دیفرانسیل عقب با یک V-8 در وسط نصب شده است. اما این حتی به بیان کل داستان هم نمی رسد. این خودرو از هر نظر بسیار پیشرفته تر است. در اینجا چیزی است که آن را بسیار عالی می کند.
نیروی رو به پایین بالا، آیرودینامیک درگ کم


بیشتر داستان این خودرو حول محور آیرودینامیک می چرخد، چیزی که از یک خودروساز مرتبط با تیم فرمول 1 انتظار می رود مک لارن حداکثر وزن 2205 پوندی را در 174 مایل در ساعت بیان می کند که برای آستون مارتین والکری نزدیک به 2425 پوند است. و بیش از 1800 پوند برای مک لارن سنا.
والکری یک نقطه مقایسه جالب است زیرا تنها خودروی جاده ای دیگری است که به شدت به آیرودینامیک جلوه زمینی تکیه می کند، نه بر روی فلپ های سنتی روی بدنه. این به افزایش نیروی رو به پایین بدون افزودن درگ بیش از حد کمک می کند، که می تواند عملکرد خط مستقیم را از بین ببرد.
سیستم های مختلف آیرودینامیکی فعال به W1 اجازه می دهند تا به حداکثر سرعت ۲۱۷ مایل در ساعت برسد - همان P1، علی رغم این واقعیت که W1 می تواند نیروی رو به پایین بسیار بیشتری ایجاد کند.
بال جلو فعال است و در یک قوس حرکت می کند تا در صورت نیاز نیروی رو به پایین را در محور جلو اضافه یا کاهش دهد، در حالی که در عقب چیزی وجود دارد که مک لارن آن را اسپویلر "دم بلند فعال" می نامد. با الهام از بدنه دم بلند خودروی مسابقه ای F1 GTR 1997، بدنه عقب خودرو می تواند تقریباً یک فوت گسترش یابد تا کارایی دیفیوزر پایینی افزایش یابد.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=9l88ZFYySyQ[/embed]
در مورد آن، دیفیوزر دارای تونل های عریض است که درست در پشت کابین و جلوی محور عقب شروع به انحنا می کند. مانند بوگاتی توربیلون، دیفیوزر نیز به عنوان سپر عقب عمل می کند و به اندازه کافی قوی است که بدون نیاز به ساختار اضافی (سنگین) در برابر ضربه های جدی مقاومت کند. حتی پیشرانه نیز 3 درجه به سمت پایین زاویه دارد تا فضای بیشتری برای مجرای دیفیوزر ایجاد کند.
جزئیات دقیق دیگری نیز وجود دارد که شبیه خودروهای فرمول 1 است، به عنوان مثال، ورودی های هوا که به شکل محفظه های جانبی پایینی است که چند سالی است در خودروهای فرمول 1 دیده ایم. صندلی ها در جای خود ثابت شده اند که به کاهش فضای جلو کمک می کند و در عوض جعبه پدال و چرخ به سمت راننده زاویه دارند. این بدان معنی است که پای راننده از باسن او بالاتر خواهد بود، همانطور که در اتومبیل های فرمول 1 و اتومبیل های مسابقه اسپرت معمولی برای سال های متمادی وجود داشته است.
سیستم تعلیق الهام گرفته از فرمول 1

مک لارن
حتی سیستم تعلیق جلو به افزایش نیروی رو به پایین و خنک کردن ترمزها کمک می کند. همانطور که انتظار دارید مک لارن از جناغ های دوبل استفاده می کند، اما همچنین دارای میله های فشاری، فنرهای میله پیچشی و دمپرهای داخلی مانند خودروهای فرمول 1 است که بسیاری از اجزای سیستم تعلیق را از جریان هوا خارج می کند. جناغ ها و پایه ها از تیتانیوم پرینت سه بعدی ساخته شده اند و جنازه های پایینی به شکل صفحات هوا در بالا نصب شده اند تا به نیروی رو به پایین کلی کمک کنند. همچنین یک دمپر سنگین، یک دستگاه دیگر مشتق شده از مسابقه، وجود دارد که به جلوگیری از افتادگی بیش از حد بدن در زیر بار کمک می کند. همچنین هیچ زیرفریم جلو مجزایی در W1 وجود ندارد و اجزای سیستم تعلیق مستقیماً روی شاسی فیبر کربنی نصب شده اند.
با خودرویی با نیروی رو به پایین بالا، به یک پلت فرم آیرودینامیکی پایدار نیاز دارید و این از سیستم تعلیق ناشی می شود. مانند P1، W1 دارای تنظیمات جاده و مسابقه است که ارتفاع سواری را به میزان 1.46 اینچ در جلو و 0.7 اینچ در عقب کاهش می دهد و نرخ فنر و نیروی میرایی را به طور چشمگیری افزایش می دهد.
سیستم تعلیق عقب تا حدودی معمولی تر است، با فنرهای سیم پیچ معمولی روی دمپرها، نیروی رو به پایین عقب توسط دیفیوزر ایجاد می شود. مک لارن با جابجایی این اجزای سیستم تعلیق به بیرون، می تواند از کانال های توزیع گسترده تر، شیب دارتر و در نتیجه مؤثرتر استفاده کند. با این حال، مک لارن همچنین دارای آنچه "پیوندهای فعال" می نامد دارد که با میله ضد غلتش Z شکل برای کنترل غلت بدون نیاز به "عنصر سوم" مانند دمپر ارتفاع در جلو کار می کند. ما از مک لارن برای اطلاعات بیشتر در مورد این سیستم خاص درخواست کردیم. ما همچنین پرسیدیم که چگونه به طور خاص ارتفاع سواری را تنظیم کنیم.
یک خودروی هیبریدی کاملا جدید با موتور V-8

مک لارن
مک لارن خودروی مدرن، همانطور که ما می شناسیم، از یک V-8 توربو دوقلو استفاده می کرد که برگرفته از طراحی مسابقه ای نیسان است که قدمت آن به دهه 1980 باز می گردد. با W1، مک لارن دومین طرح موتور خطی خود را بعد از آرتورا V-6 120 درجه، یک موتور 4 لیتری V-8 توربوشارژ دوقلو که قادر به تولید 916 اسب بخار قدرت و 664 پوند فوت گشتاور و 9200 اسب بخار است، معرفی کرد. - خط قرمز دور در دقیقه برای کسانی که در خانه پیگیری می کنند، این همان مقدار اسب بخار است که با سیستم V-8 و هیبریدی P1 ترکیب شده است.
البته ظرافت هایی هم دارد. مانند بسیاری از جدیدترین موتورهای احتراقی با کارایی بالا، به اصطلاح MHP-8 از دنباله دارهای انگشتی برای به کار انداختن فنرهای سوپاپ استفاده می کند، نه از سطل ها و شیم های سطلی که به صورت هیدرولیکی فعال می شوند و عملکرد دور در دقیقه بالاتری را ممکن می سازند. برخلاف هر موتوری که فکرش را می کنیم، V-8 از دمپر پیچشی فلزی یک سیستم میرایی سیال اجتناب می کند. چیزهای وحشی، ما فرض می کنیم که این به کاهش وزن کمک می کند.
برخلاف بسیاری از هیبریدی های دیگر، W1 نیرو را فقط به چرخ های عقب از طریق یک گیربکس جدید هشت سرعته دوکلاچه ارسال می کند. برخلاف آرتورا، W1 دارای یک موتور الکتریکی است که در کنار گیربکس نصب شده و در زیر کلاچ ها کار می کند. انرژی آن توسط یک باتری 1.4 کیلووات ساعتی تامین می شود و به تنهایی 342 اسب بخار و 324 پوند فوت تولید می کند. در مجموع، 1258 اسب بخار قدرت و 988 پوند فوت خواهید داشت.
W1 برد الکتریکی بسیار کوتاهی دارد، اما موتور الکتریکی همیشه معکوس را کنترل می کند. همچنین بسته به حالت رانندگی سطوح مختلفی از بوست را به موتور اضافه می کند. دکمه بوست روی فرمان به راننده این امکان را می دهد که حداکثر قدرت را به یکباره به کار گیرد.
آفتاب گیر فیبر کربنی

مک لارن
بسیار خوب، پس این مانند سایر موارد موجود در W1 یک فناوری پیشرفته دیوانه کننده نیست، اما شیک است. آفتاب گیرها از فیبر کربن ساخته شده اند و ضخامت آنها تنها 0.1 اینچ است. آنها آنجا هستند تا علاقه مک لارن به کاهش وزن را به شما یادآوری کنند. وزن خشک مک لارن 3048 پوند است، بنابراین با تمام مایعات مورد نیاز برای رانندگی، W1 حدود 3300 پوند وزن دارد. بسیار سبک برای هیبریدی با این سطح از عملکرد موجود. بسیار سبک تر از والکری و مرسدس-ای ام جی وان و به سختی سنگین تر از 750S... که 500 اسب بخار قدرت کمتر و نیروی رو به پایین بسیار کمتر دارد.
هنوز چیزهای زیادی در مورد W1 نمی دانیم و مشتاقیم بیشتر بشنویم. پس از بررسی جزئیات، به نظر می رسد که W1 از بسیاری از بهترین فناوری و تفکر موجود امروزی برای پیشبرد بازی سوپراسپرت استفاده می کند. ممکن است "فقط" کمی بیش از 300 اسب بخار بیشتر از P1 داشته باشد، اما این خودرو باید بسیار سریعتر باشد.
یک دهه پیش، این به سختی قابل باور بود، و صادقانه بگویم، اکنون باور کردن آن حتی سخت تر است.
منبع