تکامل سریع در صنعت خودرو به طور همزمان مهد کودکی برای فناوری جدید و گورستانی برای تجهیزات منسوخ است. نمونه موردی: همانطور که ما منتظر ورود خودروهای خودران واقعی با سیستم های پیشرفته هستیم، سایر ویژگی هایی که زمانی استاندارد بودند به تدریج ناپدید می شوند.
در مورد گیربکس دستی نیز چنین است. این سیستم گیربکس چند سرعته، که در آن تعویض دنده به راننده نیاز دارد تا دنده ها را به صورت دستی انتخاب کند، در بسیاری از بازارها به امری نادر تبدیل می شود. و این فقط آمریکای شمالی نیست، جایی که گیربکسهای اتوماتیک مدتهاست بر چشمانداز خودرویی تسلط داشتهاند. اطلاعات JATO Dynamics نشان می دهد که این نوع انتقال محبوبیت خود را در همه جا از دست می دهد.
اروپا دو پدال
اروپا نمونه بارز این انتقال است. در سال 2000، تقریباً تمام خودروهای جدید ثبت نام شده مجهز به گیربکس دستی بودند. به طور مشخص این درصد 89 درصد بوده و برخی کشورها مانند ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، یونان، مجارستان، ایرلند و پرتغال از 95 درصد فراتر رفته است. نروژ و سوئیس استثنا بودند، جایی که تقریباً 25 درصد از خودروهای جدید اتوماتیک بودند.
این درصد برای چند سال بالا باقی ماند تا اینکه انواع مختلف گیربکس اتوماتیک به بازار رسید. در سال 2017، نرخ کلی تحویل دستی به 78 درصد از خودروهای جدید کاهش یافته بود و از آن زمان به بعد کاهش یافته است. در سال 2022 به 34 درصد کاهش یافت و در نیمه اول سال جاری، ما در 32 درصد هستیم.
دلایل متعددی برای این امر وجود دارد. رانندگان بیشتر از مزایا و سهولت کارکرد خودکار آگاه هستند. ترافیک در بسیاری از شهرها بدتر می شود. و شکاف قیمت بین دستی و اتوماتیک در حال کاهش است. هجوم خودروهای الکتریکی به رهبری تسلا در سطح جهانی، مطمئناً به این امر می افزاید. این خودروها برای استفاده از نیروی موتورهای الکتریکی با گشتاور، چه اتوماتیک و چه دستی، نیازی به گیربکس با دندههای چندگانه ندارند.
خودرو در آمریکای شمالی
داده های JATO نشان می دهد که در سال 2010، تنها 6 درصد از خودروهای سبک جدید فروخته شده در ایالات متحده دارای گیربکس دستی بودند. این درصد در سال 2019 به 4 درصد و سپس در سال 2020 به 2 درصد کاهش یافت. در دو سال گذشته، گیربکس دستی به سختی در بازار ایالات متحده با نرخ برداشت تنها 1 درصد ثبت شده است. و امسال حتی کمتر است و در نیمه اول سال 2023 فقط 0.9 درصد را نشان می دهد.
هنوز نمرده
از سوی دیگر، خودروهای با گیربکس دستی همچنان یک انتخاب معتبر برای خریداران در اقتصادهای نوظهور هستند. بازارهایی مانند آمریکای لاتین یا آفریقای جنوبی هنوز شاهد بخش قابل توجهی از وسایل نقلیه جدید هستند که با گیربکس های ردیفی ثبت شده اند و بیش از 30 درصد از فروش را به خود اختصاص می دهند. اگرچه شکاف قیمت بین دستی و اتوماتیک در 20 سال گذشته به طور چشمگیری کاهش یافته است، اما هنوز هم در میان مصرف کنندگان کم درآمد باید به آن توجه کرد.
آیا ورود نهایی خودروهای برقی مقرون به صرفه وضعیت را تغییر خواهد داد؟ مشاهده کاهش قابل توجه خودروهای مجهز به دستی در چین – جایی که خودروهای برقی ارزانتر در حال افزایش محبوبیت هستند – مطمئناً برای کسانی که از رانندگی با سه پدال لذت میبرند، تصویری تلخ ایجاد میکند.
نویسنده مقاله، فیلیپه مونوز، متخصص صنعت خودرو در JATO Dynamics است.