نسخه نهایی تویوتا سوپرا A90 قدرت قابل توجهی را افزایش می دهد

با کمال تاسف به اطلاع می رسانیم که نسخه نهایی A90 آغازی بر پایان نسل فعلی سوپرا است. کوپه محدود، که مخصوص اروپا و ژاپن است، پسوند «GRMN» را که بیشتر ما انتظارش را داشتیم کنار گذاشته است. سقف تولید تنها 300 دستگاه خواهد بود و هر خودرو دارای تغییرات متنوعی نسبت به مدل شش سیلندر است که آواز قو بر اساس آن ساخته شده است.

اگرچه برخی انتظار داشتند که BMW به تویوتا اجازه دهد از موتور قدرتمند S58 بخش M استفاده کند، سوپرا فینال همان موتور B58 را دارد. نکته مثبت این است که قدرت به میزان قابل توجهی افزایش یافته و از 382 اسب بخار به 429 اسب بخار رسیده است. گشتاور نیز از 369 پوند فوت (500 نیوتن متر) به 420 پوند فوت (570 نیوتن متر) افزایش یافت. BMW حتی خودرویی با این نسخه فیس لیفت شده موتور 3.0 لیتری توربو خود نمی فروشد، اما صحنه پس از فروش نشان داد که شش سیلندر باواریا پتانسیل تیونینگ فوق العاده ای دارد.




در نتیجه، خروجی 47 اسب بخار و 51 پوند فوت (70 نیوتن متر) نسبت به مدل ایالات متحده افزایش می یابد. با این حال، افزایش قدرت در مقایسه با سوپرای ویژه اروپا، حتی بالاتر است، یعنی 94 اسب بخار. این تفاوت از این واقعیت ناشی می شود که تویوتا مجبور شد موتور را در اروپا تنظیم کند تا از مقررات آلایندگی سخت گیرانه پیروی کند و این شرکت را مجبور کرد که کوپه محرک عقب را تنها با 335 اسب بخار بفروشد.

A90 Final Edition دارای ترمزهای 19 اینچی برمبو در جلو، سیستم تعلیق قابل تنظیم KW و صدا خفه کن تیتانیومی Akrapovič برای موسیقی متن موتور عصبانی تر است. برای شیرین کردن دیگ، تویوتا از چرخ‌های پلکانی سبک‌وزن با مارک TGR با ابعاد 19 اینچ در جلو و 20 اینچ در محور عقب استفاده کرد. کفش‌های جدید با لاستیک‌های میشلین پایلوت اسپورت کاپ 2 در سایز 265/35Z1R19 در جلو و 285/30ZR20 در عقب پیچیده شده‌اند که 10 درصد پهن‌تر از لاستیک مورد استفاده در سوپرای استاندارد است.

تویوتا آن را کاملاً با گیربکس شش سرعته دستی ارائه می دهد، مدل ران شده دارای ارتقاهای دیگری است. پکیج آیرودینامیک تازه توسعه یافته شامل یک اسپویلر جلو و یک اسپویلر عقب به شکل قو است که هر دو از فیبر کربن ساخته شده اند. سایر موارد از نمای جلو و درپوش مرکزی گرفته تا کانال کاپوت فیبر کربنی متفاوت است. دومی دارای یک کانال داخلی است که می توان آن را در طول روز مسیر زمانی که خنک کننده اضافی لازم است حذف کرد.

Ultimate Supra دارای همان پایه آلومینیومی زیرفریم عقب خودروی مسابقه‌ای GT4 است، به‌علاوه یک مهاربند جلویی تقویت‌شده و کف جلوی اضافی. مهندسان تویوتا همچنین فرمان الکتریکی را اصلاح کردند و زاویه کمبر را برای بهبود هندلینگ تغییر دادند. در داخل، A90 Final Edition دارای صندلی‌های فیبر کربنی Recaro، کمربند ایمنی قرمز و سطوح زیادی با پوشش آلکانترا است.

به طور جداگانه، تویوتا همچنین نسخه فیس لیفت شده سوپرا 3.0 را برای بازارهای جهانی، از جمله اروپا، جایی که سبک وزن اوو نامیده می شود، عرضه می کند. این مدل که از ژانویه 2025 در کنار نسخه نهایی A90 قابل سفارش است، دارای ترمزهای جلویی برمبو قوی‌تر و بند پشتی تقویت‌شده است. از آلومینیوم تقویت شده برای تثبیت کننده های جلو و عقب استفاده شده است، در حالی که فیبر کربن برای بال اردک انتخاب شده است.

آخرین نسخه از نسل فعلی سوپرا با چرخ‌های مشکی مات با زاویه بازنگری شده، EPS به‌روز شده، کمک فنرهای اصلاح‌شده، کمربند ایمنی قرمز و صندلی راننده با پوشش آلکانترا عرضه می‌شود. تکمیل تغییرات، لهجه‌های قرمز رنگ برای دوخت صندلی و دسته دنده است.

ما با تویوتا تماس گرفتیم تا بدانیم تولید نسل پنجم سوپرا چه زمانی در کارخانه Magna Steyr در گراتس، اتریش، جایی که خودروی خواهرش، BMW Z4، نیز مونتاژ می شود، به پایان می رسد. در یک ایمیل به موتور 1رابرت تیکنر، رئیس ارتباطات شرکتی و محصول، به ما گفت که این اطلاعیه بعداً اعلام خواهد شد. تویوتا نشان می‌دهد که A90 Final Edition آخرین خودروی ساخته‌شده در طول نسل فعلی خواهد بود، که نشان می‌دهد برنامه‌ریزی‌شده برای پیگیری این خودرو نیز وجود دارد. نکاتی در مورد مدل نسل ششم قبلاً حذف شده است.

منبع