نمایشگاه خودروی ژنو برای همیشه مرده است



پس از 119 سال، نمایشگاه خودرو ژنو مرده است. برگزارکنندگان این رویداد روز جمعه در یک پست فیسبوکی اعلام کردند که به دلیل چالش‌ها و رقابت‌های مداوم صنعت، نمایشگاه را در سوئیس پایان می‌دهد.

این رویداد از زمان شروع همه گیری COVID-19 بیش از چهار سال پیش با بادهای مخالف شدید روبرو شده است. ویروس کرونا این نمایشگاه را در سال‌های 2020، 2021، 2022 و 2023 لغو کرد. هنگامی که در سال 2024 بازگشت، تعداد انگشت شماری از خودروسازان در آن شرکت کردند. برگزارکنندگان یک نمایش همراه را در سال 2023 در قطر آغاز کردند که ادامه خواهد داشت. در نوامبر 2025 باز می گردد.

ژنو اولین نمایشگاه موتور خود را در سال 1905 میزبانی کرد. این رویداد مهم شاهد حضور برخی از نمادین ترین خودروهای این صنعت در نمایشگاه خود بود. جگوار E-Type، پورشه 917 و آئودی کواترو تنها تعدادی از خودروهای افسانه‌ای بودند که در ژنو به نمایش درآمدند. لامبورگینی پیش‌نمایش Countach را با رونمایی مفهومی LP500 انجام داد و این مکان میزبان رونمایی فراری لافراری بیش از یک دهه پیش بود.

نمایشگاه‌های خودرو برای جذب خودروسازان با مشکل مواجه شده‌اند و همه‌گیری کرونا کمکی نکرده است. کاهش علاقه و حضور، برگزارکنندگان را مجبور کرده است که تجربه نمایش را دوباره ارزیابی کنند و چیزهای جدیدی را امتحان کنند.

نمایشگاه بین‌المللی خودرو آمریکای شمالی با انتقال رویداد از ژانویه غیرقابل پیش‌بینی دیترویت به تابستان تلاش کرد مسیر خود را معکوس کند تا افراد بیشتری را جذب کند. با این حال، در اوایل سال جاری، سازمان دهندگان NAIAS اعلام کردند که نمایش را به ژانویه سال 2025 برمی‌گردانند و آن را در رقابت با CES قرار می‌دهند.



منبع