نیسان برای مدل‌های قدیمی‌تر با کیسه‌های هوای مرگبار تاکاتا، سفارش «راننده نشوید» صادر کرد.



نیسان دستور عدم رانندگی خودروهای 20 ساله را در مورد کیسه هوای معیوب تاکاتا صادر کرده است که هنوز تعمیر نشده است. این سفارش بر روی 84000 خودرو از 736000 دستگاهی که در ابتدا برای این مشکل فراخوان شده بودند، تأثیر می گذارد. این خودروساز امیدوار است این سفارش جدید به مالکان باقیمانده انگیزه دهد تا قبل از اینکه اتفاق وحشتناکی رخ دهد، وسایل نقلیه خود را تعمیر کنند.

این سفارش از دارندگان برخی از خودروهای سنترا 2002-2006، SUV های 2002-2004 Pathfinder و اینفینیتی QX4 های 2002-2003 می خواهد که وسایل نقلیه خود را پارک کرده و قرار ملاقاتی را برای تعمیر رایگان تعیین کنند. نیسان مانند سایر خودروسازان تلاش های زیادی برای تماس با مالکان داشته است. حتی بکسل رایگان آنها را به دلالان ارائه می دهد.

تا کنون، بادکننده های کیسه هوای تاکاتا 27 نفر را در ایالات متحده کشته اند، از جمله یک نفر که سوار یک سنترا 2006 می شود. خودروسازان اولین بار در سال 2013 شروع به فراخوانی خودروهای دارای کیسه هوای معیوب تاکاتا کردند که در نهایت در سال‌های بعد رشد کرد و بر 67 میلیون بادکننده در ده‌ها میلیون خودرو از تقریباً هر خودروساز فروخته شده در آمریکا تأثیر گذاشت.

در این بادکننده‌های کیسه هوا، پیشرانه، نیترات آمونیوم، می‌تواند به مرور زمان در معرض تغییرات دما درازمدت تجزیه شود. این خرابی می تواند باعث شود که بادکننده در حین باز شدن کیسه هوا منفجر شود و ترکش ها و زباله های خطرناک به داخل کابین پرتاب شود. با توجه به زمان نشستن کیسه های هوا، خودروهای قدیمی به ویژه خطرناک هستند.

نیسان تنها خودروسازی نیست که مجبور شده است برای چنین وسایل نقلیه ای دستور عدم رانندگی صادر کند. تویوتا توصیه مشابهی را در اوایل سال جاری برای چندین مدل اوایل دهه 2000 صادر کرد. فیات کرایسلر اتومبیل در جولای 2023 پس از مرگ شخصی در خودرو، سفارش دوج رام 2003 را صادر کرد.

مالکان می توانند در مورد فراخوان از نیسان و اینفینیتی اطلاعات بیشتری کسب کنند. آنها همچنین می توانند لیست جامعی از خودروسازان و وسایل نقلیه آسیب دیده را از اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه بررسی کنند.



منبع