یکی از جنجالی ترین مدیران صنعت خودرو از این که چیزها را آنطور که می بیند بنامد هراسی ندارد. این فراری 70 ساله پس از اینکه نیسان را “خسته کننده، متوسط و در موقعیت بد” توصیف کرد، در حالی که اتحاد رنو-نیسان را “کوچک و شکننده” توصیف کرد، اکنون در مورد هوندا-نیسان تازه تاسیس حرفی برای گفتن دارد. مشارکت میتسوبیشی
در مصاحبه جدید با اخبار خودروغصن گفت که هوندا در حال برنامه ریزی برای تصاحب مبدل نیسان و میتسوبیشی است. او معتقد است که هوندا تا حد زیادی بزرگترین خودروساز ژاپنی است، بنابراین شرکت را در “صندلی راننده” قرار می دهد تا کنترل را در دست بگیرد. جزئیات کامل در مورد قرارداد جدید مشخص نشده است، اما مدیر سابق نیسان استدلال میکند که هوندا این کار را انجام خواهد داد.
“من نمی توانم برای یک لحظه تصور کنم که چگونه بین هوندا و نیسان کار می کند مگر اینکه یک تصاحب باشد، مگر اینکه این یک تصاحب مبدل توسط هوندا از نیسان و میتسوبیشی با هوندا در صندلی راننده باشد. این یک تصاحب، یک تصاحب مبدل خواهد بود. به عهده گرفتن.”
غصن گفت اخبار خودرو که در طول مدت تصدی او در نیسان، هرگز قراردادی با هوندا روی میز نبود. او از ژوئن 2001 تا آوریل 2017 به عنوان مدیرعامل فعالیت می کرد، زمانی که از سمت خود کناره گیری کرد اما رئیس شرکت باقی ماند. او ابتدا در ژوئن 1999 به عنوان مدیر ارشد اجرایی زمانی که اتحاد رنو-نیسان تأسیس شد، به نیسان پیوست. آن هم زمانی که رنو 43.4 درصد از سهام نیسان را در اختیار گرفت. در اواخر سال 2023، رنو تصمیم گرفت پنج درصد را به نیسان بفروشد.
قبل از پیوستن به نیسان، گون نقش کلیدی در بازسازی ساختار رنو ایفا کرد و در عین حال به عنوان معاون اجرایی این خودروساز فرانسوی مشغول به کار بود. در دوران رنو، او به دلیل دستور کار بازسازی شدید خود به “قاتل Le Cost” معروف شد.
به عنوان تجدید نظر، گون در نوامبر 2018 به اتهام سوء استفاده از سرمایه شرکت و دست کم گرفتن عمدی حقوق سالانه خود برای حدود پنج سال دستگیر شد. او متعاقباً در دسامبر 2019 از حبس خانگی در ژاپن گریخت و به لبنان گریخت، کشوری که شهروندانش را تحویل نمیدهد. داستان کاملاً وحشیانه است، با توجه به اینکه رئیس سابق نیسان اواخر شب کشور را با استفاده از یک جت چارتر در حالی که در داخل جعبه پنهان شده بود ترک کرد. صحبت کردن با بی بی سی در سال 2021، غسن گفت:
30 دقیقه انتظار در جعبه هواپیما، انتظار برای بلند شدن، احتمالا طولانیترین انتظاری بود که تا به حال در زندگیام تجربه کردهام.
در سال 2024، غصن زندگی متفاوتی در لبنان دارد و در یک کالج محلی تدریس میکند و با ارائه مشاورههای تجاری به استارتآپها کمک میکند. در مورد شکایت هایی که او هنوز با آن روبرو است: “من وکلای خود را دارم. آنها با اینها بازی می کنند.”
در مورد اتحاد تازه تاسیس هوندا-نیسان-میتسوبیشی که در 1 آگوست اعلام شد، جزئیات همچنان مبهم است. با این حال، هوندا و نیسان به طور جداگانه قراردادی برای کار بر روی باتری ها، موتورهای الکتریکی و خودروهای تعریف شده با نرم افزار (SDV) امضا کرده اند. علاوه بر این، نیسان و هوندا خط تولید یکدیگر را با خودروهای احتراقی و مدل های تمام الکتریکی تکمیل خواهند کرد. نیسان همچنان 34 درصد از سهام میتسوبیشی را در اختیار دارد.