اوضاع برای Stellantis عالی به نظر نمی رسد. فروش برندهای دوج و جیپ این شرکت در آمریکا رو به کاهش است و برندهای خارجی آن خیلی بهتر عمل نمی کنند. علاوه بر این خبر بد، Stellantis امروز اعلام کرد که به دلیل کاهش تقاضا، تعلیق تولید فیات 500 تمام الکتریکی را تا اول نوامبر تمدید خواهد کرد.
این شرکت در ابتدا تولید 500 را در 12 سپتامبر متوقف کرد و قصد داشت کارخانه این خودرو را در Mirafiori ایتالیا به مدت چهار هفته بیکار کند. اکنون این مکث برای سه هفته دیگر تمدید شده است.
تصمیم، رویترز این گزارش ها همراه با بیانیه ای ارائه شده است که به اتحادیه های کارگری ارائه شده است که در آن ادعا شده است که بازار خودروهای الکتریکی اروپا “در مشکل عمیقی” قرار دارد.
با وجود توقف تولید، فیات 500 هنوز تا مرگ فاصله زیادی دارد. Stellantis قصد دارد در دو سال آینده بیش از 110 میلیون دلار در این خودرو سرمایهگذاری کند و بودجه توسعه نسخه هیبریدی گازسوز را که سال آینده وارد بازار میشود را تامین کند و خط تولید صرفاً الکتریکی را معکوس کند تا دلیل کاهش تقاضا باشد.
در برخی زمینه ها، Stellantis در نیمه اول سال 2024 تنها 470 دستگاه فیات 500 را در آمریکا فروخت. و در سال 2012 – بهترین سال آن از نظر فروش – این شرکت 46999 نمونه از آخرین نسل 500 را جابجا کرد. حتی در سال 2020، پس از این خودرو. برای آمریکای شمالی متوقف شد، Stellantis همچنان موفق به فروش 674 دستگاه شد.
فقدان تقاضا حداقل برای ایالات متحده منطقی است. 500e فقط 149 مایل برد دارد و از 34095 دلار شروع می شود. برای درک اینکه این اعداد برای خریداران خودرو آمریکایی بی معنی هستند، مدرک ریاضی لازم نیست. با همین قیمت، می توانید هیوندای کونا الکتریک را با فضای بیشتر و 120 مایل برد اضافی خریداری کنید. فیات رقابتی نیست.
افزودن تریم گازسوز گامی در مسیر درست است، اما با قضاوت بر اساس همه اخبار بد دیگری که اخیراً از این برند منتشر شده است، ممکن است برای Stellantis خیلی کم و دیر باشد. امیدواریم این شرکت راه خود را از چاله ای که برای خود کنده است بیابد.