روز گذشته خبری در رسانه ها منتشر شد که براساس آن بانک مرکزی، شرایط تنظیم فرآیند احراز و تایید منشأ ارز توسط این بانک در قبال آیین نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده را اعلام کرده بود. البته این خبر با برخی سوءبرداشت ها با عناوینی همچون «توقف واردات خودروهای کارکرده تا اطلاع ثانوی» بازتاب پیدا کرد.
\nدر بیانیه بانک مرکزی آمده است: «با عنایت به ضرورت تشکیل کارگروه مندرج در ماده (۲) آیین نامه مزبور، لزوم تنظیم فرآیند احراز و تایید منشأ ارز ازسوی بانک مرکزی (موضوع مندرج در ماده۳ آیین نامه موصوف) و تهیه و ابلاغ ضوابط مربوط به افتتاح و معدل حساب ارزی توسط بانک مرکزی (موضوع مندرج در ماده ۵ آیین نامه صدرالاشاره)، به کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی توصیه می شود تا قبل از تنظیم آیین نامه، دستورالعمل و ضوابط اجرایی آن و تایید برنامه واردات توسط کارگروه ماده «۲» آیین نامه، از هرگونه اقدام برای واردات خودرو کارکرده اجتناب کنند.»
\nدرباره این موضوع با علی خسروانی، نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان خودرو گفت وگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.
\nبه نظر شما چرا برخی افراد از این بیانیه بانک مرکزی دچار چنین برداشتی شدند که قرار است واردات خودروهای کارکرده متوقف شود؟
\nلازم است بانک مرکزی یک حساب ارزی معرفی کند تا اشخاصی که قصد واردات خودرو را دارند، ارز خود را به آن حساب واریز کنند؛ از جمله ایرانیان خارج کشور که در خارج از ایران پول یا شرکت دارند.
\nدر واقع بانک مرکزی باید شیوه نامه ای را برای این روند مشخص کند. بانک مرکزی اعلام کرد توصیه می کنیم تا قبل از آنکه این موضوعات مشخص شود، مردم سراغ خرید خودرو خارجی نروند. الان افراد زیادی به دوبی و برخی کشورهای همسایه برای خرید خودرو رفته اند.
\nدر آیین نامه هم آمده است اگر قبل از ثبت سفارش، فردی خودرویش را وارد کشور کند و قبض انبار شود، قابل قبول نیست. به عبارت دیگر تاریخ قبض انبار، باید بعد از تاریخ ثبت سفارش باشد.
\nدر بیانیه بانک مرکزی به این نکته مهم اشاره شده و اصلا بیان نشده که قرار است تا اطلاع ثانوی واردات خودروهای کارکرده متوقف شود. این حرف ها مطرح نیست. الان شما با روابط عمومی بانک مرکزی هم تماس بگیرید همین نکته را بیان می کنند.
\nمتن بیانیه بانک مرکزی می گوید توصیه می کنیم قبل از آنکه این شیوه نامه تصویب شود، برای خرید خودرو اقدام نکنید. حالا در برخی رسانه ها با چه تیتری این خبر منعکس شده است؟ با این تیتر که «بانک مرکزی واردات خودرو را تا اطلاع ثانوی متوقف کرد!» به نظر شما این تیتر چقدر با متن بیانیه همخوانی دارد؟
\nاین روزها شبهات دیگری هم درمورد آیین نامه واردات خودروهای کارکرده مطرح می شود ازجمله اینکه شاید دولت جدید چندان رقبتی به واردات خودروهای کارکرده نداشته باشد یا واردات این خودروها مردم را با مشکل قطعات و خدمات پس از فروش مواجه می کند و حتی به قول برخی کارشناسان ممکن است ایران هم مثل برخی کشورهای آسیایی به قبرستان خودروهای کارکرده بدل شود.
\nواردات خودروهای کارکرده یک قانون بوده و این قانون روی میز دولت است؛ باید هرچه زودتر اجرا می شد. اما دلیل این که زودتر اجرا نشد، بحث آیین نامه های داخلی و مواردی مثل انتقال تکنولوژی ، بحث استاندارد و غیره ... بود. این موارد اصلاح و درنهایت این آیین نامه ابلاغ شد.
\nاتفاقا به نظرم موضوع واردات خودرو، جزو وعده های انتخاباتی آقای پزشکیان بوده؛ به هر حال این قانون، مصوب و لازم الاجراست. از طرفی خودروهای وارداتی ۳ تا ۵سال کارکرده کره ای و ژاپنی، بسیار باکیفیت تر از برخی خودروهای داخلی است. ضمن اینکه واردات خودروهای کارکرده یکی از گزینه هاست.
\nاز آن طرف، واردات خودروهای صفر هم انجام می شود. قانون واردات خودروهای کارکرده صرفا برای آن است که با پول کمتر بتوان خودروهای بیشتری وارد کرد چون خودرو کارکرده قیمت ارزان تری دارد و از این جهت این قانون، ثمربخش است.
\nدر مورد بحث قطعات و خدمات هم باید گفت الان خودروهای کارکرده مدل ۲۰۰۵ ،۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ در کشور داریم و عملا تبدیل به قبرستان خودروهای کارکرده شده ایم و قرار نیست با اجرای این قانون، این اتفاق رخ بدهد. سوالی که مطرح می شود؛ این است که خودروهای ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱ به روزتر هستند یا خودروهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ که در خیابان ها راه می روند و قطعات آنها دیگر در دوبی هم پیدا نمی شود؟
\nبه نظرم شبهاتی که وارد می شود، به خاطر منافع شخصی است و افرادی که در این زمینه ذی نفع هستند به این مسائل می پردازند. با واردات خودروهای کارکرده به عنوان یکی از راه های تامین خودروهای موردنیاز بازار، هم قیمت ها متعادل می شود و هم افرادی که پول کمتری دارند به خودروهای باکیفیت تر دسترسی پیدا می کنند.
\nموضوع دیگری که در این زمینه مطرح می شود این است که واردات خودروهای کارکرده ممکن است به منابع ارزی کشور فشار وارد کرده و سبب افزایش نرخ ارز شود. نظر شما در مورد این تحلیل چیست؟
\nاگر واردات خودروهای کارکرده را با میانگین ۲۵هزار دلار در نظر بگیریم، حتی اگر ۱۰۰هزار خودرو هم در سال وارد شود، ۲ و نیم میلیارد دلار در یک سال نمی تواند فشاری به ارز مملکت وارد کند؛ آن هم با منابعی که در این آیین نامه دیده شده؛ در این آیین نامه بحث ارز اشخاص و ارز منشأ خارجی دیده شده است. یعنی کسانی که خارج از ایران ارز دارند (کسانی که خارج از کشور شاغل هستند یا زندگی می کنند یا تجارت و کسب وکار دارند) هم می توانند نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.
\nبنابراین خیلی به منابع ارز دولتی فشار نمی آید. حدودا ۸ میلیون ایرانی خارج کشور داریم. البته منشأ این ارز باید به تایید بانک مرکزی برسد.
\nبه عنوان مثال فردی که در آلمان زندگی می کند، فیش حقوقی خود را نشان می دهد که ماهانه ۵ هزار یورو حقوق می گیرد و در حساب بانکی هم مقداری پول دارد که می خواهد با آن خودرو وارد کند.
\nدر مجموع این فرآیند پیچیده نیست.
\n