سه دهه پس از عرضه، ولوو 850 همچنان به عنوان گواهی بر تعهد این شرکت سوئدی به نوآوری برجسته است. این مدل که برای اولین بار در سال 1991 رونمایی شد، نه تنها نشان دهنده انحراف از طراحی سنتی ولوو بود، بلکه ویژگی های فن آوری پیشگامانه ای را نیز معرفی کرد که استانداردهای جدیدی را در صنعت خودرو ایجاد کرد.
به گنجینه های بی زمان اروپایی خوش آمدید، نگاه هفتگی ما به خودروهایی از بازار اروپا که نسل اتومبیلرانی را تعریف می کنند.
چرا ما آن را دوست داریم؟
و دقیقاً به همین دلیل است که ما آن را دوست داریم. با 850، ولوو که به خاطر تاکید بر ایمنی شهرت دارد، گامی جسورانه برداشت و طراحی شیکتر و آیرودینامیکتری را معرفی کرد که از زیباییشناسی جعبهای پیشینیان خود فاصله گرفت. جذابیت کلی این خودرو با ویژگیهای نوآورانه آن، از جمله طراحی پیشرفته شاسی، موتورهای پنج خطی جدید و سیستمهای ایمنی جدید، بیشتر شد.
از منظر امروزی، 850 دقیقاً همان خودرویی است که ما خیلی دلتنگ آن هستیم. به عنوان مثال 850 R را در نظر بگیرید – یک واگن بزرگ با موتور پنج سیلندر توربو و فضای کافی برای حمل هر چیزی که در یک سفر طولانی به آن نیاز دارید. مکانیک قوی، طراحی همیشگی، و راحتی در کلاس متوسط. این تمام چیزی است که ما در یک ماشین نیاز داریم، صادقانه.

9 عکس ها
این خودرو چه زمانی به بازار عرضه شد؟
850 به طور رسمی در سال 1991 عرضه شد. این مدل به عنوان جانشین سری مدل های موفق 240 عمل کرد و در سوئد، بلژیک، کانادا، اندونزی، فیلیپین تولید شد. این خودرو تا سال 1996 در فروش باقی ماند تا اینکه با مدل های شیک تر S70 و V70 جایگزین شد.
جالب اینجاست که توسعه سری 800 برای اولین بار در سال 1978 آغاز شد. به اصطلاح Project Galaxy در نهایت منجر به 850 شد و فناوری های جدید تولیدی معرفی شدند. زمانی که توسعه به پایان رسید، ولوو بالاترین مبلغ را در تاریخ سوئد برای یک پروژه صنعتی هزینه کرد.
کجای خط تولید این برند قرار داشت؟
ولوو 850 به عنوان یک خودروی اجرایی متوسط در جایگاه قرار گرفت. شکاف بین مدلهای سری 900 ولوو و خودروهای کامپکت S40 و V40 مقرون به صرفهتر را پر کرد. 850 یک بازیگر کلیدی در تعریف مجدد تصویر ولوو به عنوان برندی بود که میتوانست مخاطبان بیشتری را بدون به خطر انداختن ارزشهای اصلی خود ارائه دهد.
هنگامی که در سال 1992 در ایالات متحده عرضه شد، 850 اولین مدل FWD در تاریخ ولوو بود که در ایالت ها در دسترس بود. این خودروساز همچنین حق ثبت اختراع در ایالات متحده برای بوش های محور عقب که تحت بار فشرده می شوند، به 850 فرمان عقب غیرفعال می دهد.
دو نوآوری اصلی دیگر سیستم یکپارچه حفاظت از ضربه جانبی و حلقه تسمه خود تنظیم بود. در واقع 850 اولین خودروی تولیدی جهان با کیسه هوای جانبی بود. موسسه بیمه ایمنی بزرگراه، این خودرو را چهارمین خودروی ایمن در بازار ایالات متحده در آن زمان ارزیابی کرد.

چه موتورهایی داشت؟
یکی از ویژگی های برجسته 850، معرفی یک موتور پنج سیلندر عرضی بود که از موتورهای طولی که معمولاً در آن زمان توسط ولوو استفاده می شد، فاصله داشت. این پیکربندی نوآورانه موتور امکان استفاده بهتر از فضا و بهبود هندلینگ را فراهم کرد و راه را برای توسعه طرحهای موتور آینده شرکت هموار کرد. 850 با طیف وسیعی از موتورها، از جمله انواع توربوشارژ، و قدرت تا 250 اسب بخار در دسترس بود. این در حالی است که موتور 2.5 لیتری دیزل در آن زمان به عنوان یکی از بادوام ترین موتورها شناخته می شد.
فروش خوبی داشت؟
در مجموع 716903 خودرو از سری 850 در طول تولید شش ساله این خودرو فروخته شد. تنها 2039 مورد از این خودروها دارای سیستم چهار چرخ متحرک بودند که تنها 309 دستگاه با فرمان در سمت راست تولید شد. جالب اینجاست که مدل های سدان و واگن تقریباً سهمی برابر از فروش داشته اند.
ولوو 850 همچنان یک جوان دوست داشتنی در تاریخ خودرو است که نه تنها به دلیل طراحی شیک بلکه به دلیل نوآوری های تکنولوژیکی که معرفی کرده است مورد تحسین قرار می گیرد. از موتور پنج سیلندر عرضی تا تعهد به ایمنی، 850 استانداردهای جدیدی را برای ولوو تعیین کرد. استانداردهایی که این شرکت در دهه های بعدی ساخت خودرو در حال تغییر بود.

8 عکس ها