در اوایل سال جاری، پورشه به دلیل قوانین جدید امنیت سایبری مجبور به بازنشستگی 718 Boxster و Cayman در اروپا شد. ماکان با موتورهای بنزینی نیز به همین سرنوشت دچار شد. با این حال، دو خودروی اسپرت و کراس اوور هنوز برای خرید در خارج از اتحادیه اروپا در دسترس هستند. با این حال، نوشته روی دیوار این مدل های مجهز به موتورهای احتراقی است.
مدیر تولید پورشه، آلبرشت رایمولد، گفت خودروسازی Boxster and Cayman تا اواسط سال آینده از تولید خارج می شود. پورشه به دنبال جایگزینی تمام برقی است که قبلاً سوار آن شده است و قول داده است که این یک “ماشین سرگرم کننده واقعی” خواهد بود. جزئیات بیشتری منتشر نشده است، اما با قضاوت بر اساس تصاویر جاسوسی، احتمالاً کانورتیبل اولین بار به بازار خواهد آمد.
پورشه دیگری با موتورهای گازسوز رو به بلوک برش، نسل قبلی ماکان است. در حالی که جانشین کاملاً جدید EV در حال حاضر عرضه شده است، کراس اوور اسپرت قدیمی هنوز در خارج از اروپا فروخته می شود. ریمولد می گوید که تا اواسط سال 2026، این شرکت به طور کامل به جانشین برقی خود متعهد خواهد شد. در دسترس بودن محدود قطعات، نابودی مدل ICE را تسریع می کند.
مقررات سختگیرانهتر در اروپا نیز میخ دیگری بر تابوت Macan است. ریمولد اشاره کرد که سرمایه گذاری روی یک خودروی 10 ساله امکان پذیر نیست، حتی اگر این خودرو یکی از پرفروش ترین محصولات باشد: “حجم به تنهایی معیاری برای ما به عنوان یک تولید کننده لوکس نیست.”
با قضاوت بر اساس فروش سال 2023، مرگ قریب الوقوع این سه خودرو احتمالاً تأثیر زیادی بر تحویل خواهد داشت. خط تولید 718 در سال گذشته با 13 درصد رشد به 20518 دستگاه رسید در حالی که تقاضا برای ماکان با 87355 دستگاه در سطح سال گذشته باقی ماند. کوچکتر از دو شاسیبلند پورشه تقریباً پرفروشترین خودرو بود و با کمتر از 200 دستگاه از کاین عقبتر بود.
ماکان برقی شانس بیشتری برای جذب خریدارانی دارد که موتور بنزینی را انتخاب می کنند. باید دید علاقه مندان در مورد نداشتن موتور پشت صندلی های Boxster/Cayman چه احساسی خواهند داشت. اگر 718 خروجی در حالی که موتورهای بنزینی هنوز عرضه می شوند، از افزایش فروش بهره مند شود، خیلی تعجب نخواهیم کرد. با این حال، مدل ها از اروپا رفته اند، بنابراین پورشه فقط می تواند رویای رسیدن به عملکرد فروش 2023 را داشته باشد.