پورشه می‌گوید خودروهای الکتریکی با تعویض دنده‌های جعلی بدتر می‌شوند


با گسترش وسایل نقلیه الکتریکی، تعویض دنده به یک هنر گمشده تبدیل شده است. اما لزوماً نباید اینگونه باشد. هیوندای به شما امکان می‌دهد تغییرات دنده را در Ioniq 5 N با عملکردی به نام N e-Shift شبیه‌سازی کنید که از گیربکس هشت سرعته دوکلاچه شبیه به Veloster N استفاده می‌کند. مغازه های پس از فروش با مهندسی خودروهای برقی با گیربکس دستی قدمی فراتر گذاشته اند. از سوی دیگر، پورشه هیچ کدام از این ها را نخواهد داشت.

صحبت با مجله استرالیایی رانندگی کنیدلارس کرن، راننده توسعه پورشه، گفت که این شرکت مراقب کارهایی است که خودروسازان دیگر انجام می دهند. این شامل هیوندای و بخش N آن می‌شود که احتمالاً یکی از هیجان‌انگیزترین خودروهای برقی تا به امروز را مهندسی کردند. با این حال، مارک مستقر در Zuffenhausen فکر می کند که تعویض دنده مصنوعی بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر دارد:

“بدیهی است که ما به این موضوع نگاه می کنیم که رقبا چه می کند، اما دیدگاه ما در این مورد همیشه این است که چرا باید چیزی را بدتر کنیم. منظورم این است که دقیقاً چگونه قدرت را ترجمه می کند یا چگونه قدرت را اعمال می کند؟ موتور الکتریکی بهتر از یک ICE است. [internal combustion engine]بنابراین ما متوجه شدیم که دلیلی برای شبیه سازی آنچه در گذشته بوده وجود ندارد.”

اظهارات اخیر با توجه به اینکه پورشه نشان توربو را بر روی تایکان زده است، بسیار بحث برانگیز است. علاوه بر این، نسل دوم کراس اوور ماکان با وجود نداشتن موتور احتراقی، قبلاً طعم توربو را ایجاد کرده است. ما شروع به تعجب کرده‌ایم که آیا یک 911 برقی بالقوه، که در این دهه عرضه نخواهد شد، نشان توربو خواهد داشت یا خیر. مدل گازی از سال 1975 استفاده می‌کند. تا چند سال پیش، نام “Turbo” به شدت به توربوشارژ اشاره می‌کرد، اما اکنون این یک سطح تریم است که نشان‌دهنده نسخه سریع است.

اما متوجه شدم کرن چه می گوید. تعویض دنده مصنوعی عملکردی را که یک موتور الکتریکی با پاسخ فوری خود می تواند ارائه دهد، مختل می کند. پورشه معتقد است موتور الکتریکی بهتر از موتور احتراق داخلی است، پس چرا به جای تمرکز بر آینده به گذشته نگاه کنیم؟ شایان ذکر است تایکان در واقع یک گیربکس دو سرعته دارد. اولی برای شروع سریعتر در حالت ایستاده استفاده می شود در حالی که دومی برای کارایی و باز کردن قدرت بیشتر در سرعت های بالاتر استفاده می شود. Macan EV جدید از یک راه اندازی تک سرعته استفاده می کند.

ما به آن نگاه کردیم، اما… من دلیل استفاده از آن برای ایجاد حس موتور احتراقی را نمی‌دانم، زیرا اینطور نیست، بنابراین ما نمی‌کنیم. ما نمی‌خواهیم موتور احتراقی را تقلبی کنیم، زیرا هنوز تولید می‌کنیم. موتورهای احتراقی، بنابراین ما نمی‌دانیم که این کار را انجام دهیم.”

با این حال، پورشه اعتراف می‌کند که در اوایل، ایده تعویض دنده‌های مصنوعی را به بازی گرفت. این پروژه هنوز در مراحل ابتدایی خود بود، زیرا حتی یک نمونه اولیه EV ساخته نشد. کرن گفت که این شرکت حتی هیوندای Ioniq 5 N و ویژگی غیر متعارف آن را نمونه برداری کرده است، اما آنها آن را دوست نداشتند:

ما با هیوندای رانندگی کردیم [Ioniq 5] N و نگاهی به آن انداختم، و بدیهی است که همیشه افرادی هستند که فکر می کنند این ایده خوبی است و همیشه افرادی هستند که فکر می کنند ایده بدی است. ما به این نتیجه رسیدیم که این چیزی نیست که ما به دنبال آن هستیم. ما سعی نمی‌کنیم کاری کنیم که ماشین الکتریکی شبیه یک موتور احتراقی باشد، به همین دلیل است که این موضوع را پیگیری نکردیم.”

پورشه از الکتریکی کردن خط تولید خود عقب نشینی نمی کند زیرا Macan، Boxster و Cayman با موتورهای احتراقی همگی کنار می روند تا جای خود را برای جایگزینی EV باز کنند. علاوه بر این، نسل بعدی کاین نیز کاملاً الکتریکی خواهد بود. با این حال، هدف اعلام شده در سال 2022 مبنی بر اینکه خودروهای برقی بیش از 80 درصد از فروش سالانه را تا پایان این دهه به خود اختصاص دهند، دیگر تحقق نیافته است.

این هدف والا اکنون “به تقاضای مشتری و توسعه حمل و نقل الکتریکی وابسته است” و سخنگوی پورشه گفت: “انتقال به خودروهای برقی بیشتر از آنچه پنج سال پیش فکر می‌کردیم طول می‌کشد.” به همین دلیل، کاین فعلی V-8 را تا دهه آینده حفظ خواهد کرد و در کنار مدل نسل بعدی برقی فروخته خواهد شد.



منبع