پورشه پانامرا برقی ماشین بنزینی را نمی کشد


پورشه کارت‌های خود را درست با کاین بازی می‌کند و نسخه‌های گازسوز آن را حتی پس از عرضه نسل جدید مدل الکتریکی در اواخر این دهه به فروش می‌رساند. خودروی ICE تا دهه 2030 عرضه خواهد شد. اکنون متوجه شدیم که استراتژی مشابهی برای پانامرا نیز وجود دارد. نسل سوم که اوایل سال جاری عرضه شد، ماندگاری طولانی در پیش رو دارد، زیرا خودروهای الکتریکی آینده آن را از بین نخواهد برد.

صحبت کردن با اتوموبیلرئیس تحقیق و توسعه پورشه برنامه های خود را برای پانامرای تمام الکتریکی تایید کرد. مایکل اشتاینر به مجله بریتانیایی گفت که دوگانگی این مدل همانند شاسی‌بلند است: “کاین جدید کاملاً برقی است، اما در تمام طول عمر آن نسخه ICE را به صورت موازی خواهیم داشت. برای پانامرا هم همین‌طور است.”

با توجه به اینکه تاریخ عرضه برقی پانامرا حتی اعلام نشده است و مدل ICE در طول چرخه عمر EV در دسترس خواهد بود، این خودروی گازسوز احتمالاً تا دهه آینده در فروش باقی خواهد ماند. اما پانامرا بدون موتور احتراقی در کجای خط تولید پورشه قرار می گیرد؟ بر اساس اظهارات قبلی الیور بلوم، مدیرعامل، این خودرو می‌تواند بالای تایکان قرار بگیرد: «فکر می‌کنم می‌تواند کار کند. [having both EVs] زیرا آنها در بخش های مختلف بازی می کنند. پانامرا یک پله بالاتر از تایکان است.”

پورشه قبلاً این استراتژی ICE+EV را با مدل های گازی و برقی Macan اعمال کرده است. خب یه جورایی این کراس اوور معمولی در سال 2026 از بین می‌رود. در همین حال، تولید آن در اروپا متوقف شده است زیرا دیگر با قانون امنیت سایبری سخت‌گیرانه‌تر که اوایل امسال اجرایی شد، مطابقت ندارد.

به همین دلیل، 718 Boxster و 718 Cayman دیگر در اتحادیه اروپا برای فروش نیستند. این خودروی اسپورت در بازارهای دیگر موجود است، اما در سال 2025 نیز بازنشسته خواهد شد تا جای خود را برای جایگزین‌های الکتریکی باز کند.

پورشه همچنان امیدوار است تا سال 2030 به هدف خود که 80 درصد از فروش خودروهای برقی را به خود اختصاص دهد، برسد و در حال تجدید محصولات برای هموار کردن راه است. شاسی بلند سه ردیفه بزرگ که اواخر این دهه عرضه می شود، منحصراً الکتریکی خواهد بود. با این حال، شرکت مستقر در Zuffenhausen اکنون از نظر پذیرش EV کمی محتاط تر است زیرا متوجه شده است که “این انتقال در بسیاری از بازارها کندتر اتفاق می افتد.”

او همچنین بر این باور است که سوخت مصنوعی می تواند در طی این تغییر تدریجی از ICE به EV با ترکیب سوخت های الکترونیکی با گاز کمک کند: “در پایان دهه، سهم قابل توجهی از سوخت الکترونیکی در حال استفاده وجود خواهد داشت. ما می توانیم، کم کم گالن به گالن، سوخت فسیلی را با سوخت الکترونیکی با مخلوط کردن یک مخلوط جایگزین کنید.”

از دسامبر 2022، پورشه سوخت مصنوعی را در کارخانه ای در شیلی تولید می کند. به عنوان تازه‌تر، انتظار می‌رود که موتور احتراقی در اتحادیه اروپا عمر جدیدی پیدا کند، زیرا فروش خودروهای جدید ICE می‌تواند پس از سال 2035 ادامه یابد، البته تا زمانی که آنها از سوخت کربن خنثی استفاده کنند. با این حال، الیور زیپس، مدیرعامل BMW نگران است که قوانین مربوط به استفاده از سوخت‌های مصنوعی ممکن است به یک “راه حل ساختگی” تبدیل شود.

در حال حاضر نشانه‌های زیادی وجود دارد که کمیسیون اتحادیه اروپا در تلاش برای راه‌حلی ساختگی است که در آن ممنوعیت موتورهای احتراقی صرفاً با باز شدن ظاهراً به سمت سوخت‌های الکترونیکی کاهش می‌یابد. – سوخت دی اکسید کربن و استفاده از آنها عملی شود، این ممنوعیت عمدی موتورهای احتراقی از طریق درب پشتی خواهد بود.”

هر چه که باشد، پورشه توسعه موتورهای احتراقی را رها نمی کند. اشتاینر گفت که سرمایه‌گذاری‌ها در V-6 و V-8 برای مطابقت با مقررات سخت‌تر انتشار گازهای گلخانه‌ای ادامه خواهد یافت.



منبع