پورشه در اواخر ماه گذشته عرضه عمومی اولیه خود را در بورس اوراق بهادار آلمان راه اندازی کرد. این یکی از بزرگترین خودروهای تاریخ اروپا بود و برای این خودروساز کاملاً موفق بوده است. دیروز پورشه از فولکس واگن به عنوان با ارزش ترین خودروساز اروپا گذشت.
ارزش سهام دائماً افزایش و کاهش می یابد، و این احتمال وجود دارد که فولکس واگن بتواند در آینده پیشتاز باشد. با این حال، پورشه یک برند قوی است که به مشتریان رده بالایی که مایل به خرج کردن برای نشان و همه چیزهایی که همراه آن هستند، پاسخ می دهد. این شرکت با یک صنعت در حال تغییر مواجه است و IPO باید به خودروساز کمک کند تا با یک سبد قدرتمند از طرف مقابل خارج شود.
در روز پنجشنبه، سهام پورشه به 93 یورو (90.56 دلار به نرخ ارز امروز) افزایش یافت. این به این خودروساز ارزشی معادل 85 میلیارد یورو (82.77 میلیارد دلار) داد. این باعث شد این برند از فولکس واگن که ارزشی معادل 77.8 میلیارد یورو (75.8 میلیارد) داشت، جلوتر باشد. مرسدس سومین برند اروپایی با ارزش 57.2 میلیارد یورو (55.70 دلار) بود و پس از BMW و Stellantis به ترتیب با 47.5 میلیارد دلار و 39.7 میلیارد یورو (46.26 دلار و 38.66 دلار) قرار گرفتند.
پورشه یکی دیگر از شرکتهایی است که عمومی شده است. در سال 2015، فراری یک IPO راه اندازی کرد. در ابتدا پراکنده شد اما چند سال بعد به بازدهی عالی بازگشت. تقاضا برای خیمه های لوکس به دلیل عدم اطمینان اقتصادی ادامه دارد. و تقاضا به ویژه برای سازندگان سوپراسپرت مانند پورشه و فراری زیاد است.
پورشه 19.5 میلیارد یورو (18.99 میلیارد) از IPO خود به دست آورد که کمتر از نیمی از آن به فولکس واگن، شرکت مادر پورشه اختصاص یافت که کمی طعنه آمیز است. ارزش بالای این خودروساز، آن را به پنجمین شرکت با ارزش فهرست شده در آلمان تبدیل می کند که پس از Linde، SAP، Deutsche، Telekom و زیمنس قرار دارد. به گزارش رویترز، این شرکت بیست و پنجمین شرکت با ارزش بورس در اروپا بود.
هنگامی که پورشه وارد بازار بورس آلمان شد، روز اول را با ارزش گذاری 75 میلیارد یورو (73.03 میلیارد دلار) به پایان رساند و سهام آن با قیمت 82.50 یورو (80.34 دلار) بسته شد. ارزش سهام در اوایل هفته به 81 یورو (78.88 دلار) کاهش یافت، اما تا روز پنجشنبه به 93 یورو برای هر سهم رسید و به 91.04 یورو (88.65 دلار) و ارزش کمی کمتر از 84 میلیارد یورو سقوط کرد، که همچنان از فولکسواگن جلوتر است.