آمارها از بازار خودروهای تجاری اتحادیه در اروپا طی سه ماهه اول ۲۰۲۴ نشان از آن دارد که برخی خودروها در این مدت با اقبال بیشتری مواجه شده اند و در همین راستا، برخی کشورها نیز وضعیت بهتری را تجربه کرده و سهم بیشتری در رشد بازارهای اروپایی داشته اند. اندازه بازار خودروهای تجاری اروپا در سال۲۰۲۳ برابر با ۱۱۲.۶۲ میلیارد دلار بود که پیش بینی می شود این بازار از ۱۱۶.۹۴میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ به ۱۵۹.۹۳میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۲ رشد کند و با ۴درصد رشد در این دوره همراه شود.
\nسهم ۸۴درصدی دیزلی ها از بازار ون های اتحادیه اروپا
\nدر سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، فروش ون های جدید اتحادیه اروپا ۱۲.۶درصد افزایش یافت و نزدیک به ۴۰۰هزار دستگاه در بازارهای کلیدی فروخته شد. ایتالیا با رشد قابل توجه ۱۹.۴درصد در صدر این جدول قرار داشته است.
\nهمچنین آلمان با ۱۲.۷درصد، اسپانیا با ۱۰.۹درصد و فرانسه با ۸.۷درصد در رتبه های بعدی قرار دارند. در بخش ون های جدید در اتحادیه اروپا مدل های دیزلی در مقایسه با سایر مدل ها همچنان طرفداران بیشتری را به خود جذب کردند. در این بخش مدل های دیزلی با افزایش ۱۲.۲درصدی فروش ۳۳۶هزار و ۶۹۸ دستگاهی را با سهم بازار ۸۴.۲درصدی به خود اختصاص دادند.
\nگرچه فروش این خودرو کاهش جزئی نسبت به سال قبل (۸۴.۵درصدی در سه ماهه نخست ۲۰۲۳) داشت. مدل های بنزینی نیز با افزایش ۱۸.۸ درصدی، سهم ۶.۱درصدی را به خود اختصاص دادند.
\nون های شارژی برقی رشد متوسط ۴.۲درصدی را تجربه کردند و ۵.۸درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دادند که نسبت به ۶.۲ درصد در سال گذشته کاهش اندکی داشت. فروش ون هیبرید با رشد ۱۲.۶درصدی، درحالی که تنها ۲.۲ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است، به تدریج در حال افزایش است.
\nرشد ۲۹.۵درصدی کامیون های الکتریکی در بازار اروپا
\nدر مقابل، ثبت نام کامیون های جدید اتحادیه اروپا با ۴درصد کاهش به ۸۵۲۹۶ دستگاه رسید. این عمدتا به دلیل کاهش ۵.۴ درصدی فروش کامیون های سنگین به رغم رشد ۵درصدی در کامیون های متوسط بود. آلمان و فرانسه به ترتیب کاهش جزئی ۲.۲ و ۰.۳درصدی را در این بخش گزارش کردند.
\nاین در حالی است که اسپانیا و ایتالیا به ترتیب با افزایش ۱۵.۷درصدی و ۶.۶درصدی این روند را به چالش کشیدند.
\nدیزل تسلط خود را در بازار کامیون در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ حفظ کرد. کامیون های دیزلی با وجود کاهش ۴.۵درصدی نسبت به سال قبل، ۹۵.۵درصد از ثبت نام های جدید اتحادیه اروپا را به خود اختصاص دادند.
\nکامیون های قابل شارژ الکتریکی با افزایش ۲۹.۵درصدی، تقریبا ۲درصد از سهم بازار را در اختیار گرفتند که نسبت به سال گذشته ۱.۴درصد افزایش داشت. آلمان با رشد ۱۷۳.۷ درصدی این توسعه را رهبری کرد و سهم ۵۶درصدی از فروش کامیون های شارژی اتحادیه اروپا را به دست آورد.
\nرشد ۲۳درصدی تقاضای اتوبوس در اروپا
\nفروش اتوبوس نیز در این بازار شروع مثبتی برای سال ۲۰۲۴ میلادی داشته است، به طوری که ثبت نام های جدید اتحادیه اروپا با افزایش ۲۳.۳درصدی نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، در مجموع به ۹۶۲۴ دستگاه رسیده است.
\nدر حالی که فروش در فرانسه ۱۶.۸درصد کاهش یافت و سه بازار عمده این منطقه شامل آلمان، ایتالیا و اسپانیا رشد قابل توجهی داشتند و به ترتیب ۲۲درصد، ۱۸.۳درصد و ۷.۶درصد را به ثبت رساندند.
\nثبت نام اتوبوس های شارژی جدید اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، ۱۰.۳درصد افزایش یافت. با این حال، سهم بازار کمی از ۱۳.۷درصد در سال گذشته به ۱۲.۳درصد کاهش یافت. آلمان، بزرگترین بازار از نظر حجم، ۲۰.۷ درصد رشد کرد.
\nبازار رومانی به میزان قابل توجه ۱۴۹.۲درصد افزایش یافت و آن را به دومین بازار بزرگ اتوبوس های شارژی تبدیل کرد. فرانسه که پیش از این بزرگ ترین بازار بود، با ۶۶.۴درصد کاهش، فروش اتوبوس های شارژی الکتریکی خود را به کمتر از نصف رساند.
\nدر همین حال، فروش اتوبوس های هیبرید-الکتریکی با کاهش ۱.۹درصدی مواجه شد که در حال حاضر ۱۰.۹درصد از بازار را تشکیل می دهد. ثبت نام اتوبوس های دیزلی به میزان ۳۸.۸درصد رشد کرد و اکنون ۷۰.۷ درصد از سهم بازار را نشان می دهد که نسبت به سال قبل ۶۲.۸ درصد افزایش یافته است.