بازار خودرو هفته هاست همراه با روند صعودی قیمت ها، درگیر رکود جدی است و مسیر واردات نیز به رغم وعده های بسیار همچنان ناهموار است. به گفته کارشناسان از ابتدای سال ۱۴۰۳ دولت مجوز افزایش قیمت کارخانه ای خودرو را صادر می کند و حال سوال این است که میزان افزایش قیمت در این بخش تا چه اندازه خواهد بود و آیا این مساله سبب رونق بازار و خروج خودروسازان از زیان خواهد شد؟
\nتبعات ادامه قیمت گذاری دستوری خودرو در ماه های اخیر، علاوه بر اختلاف شدید بهای خودرو در بازار، جریان معاملات را نیز به کما برده است. قیمت گذاری دستوری سال هاست عامل اصلی شکاف نرخ خودرو از کارخانه تا بازار است؛ سیاستی که سایه آن از اواسط دهه ۸۰ و پس از یک دوره آزادسازی قیمت، بر صنعت خودرو سنگینی می کند و با وجود یکی - دو وقفه کوتاه، همچنان ادامه دارد.
\nدر این خصوص کارشناسان معتقدند قیمت های دستوری عامل جهش قیمتی در بازار است و درعین حال، کاهش قدرت خرید مردم نیز علتی مضاعف بر ایجاد رکود در بازار شده است.
\nبنابراین از نگاه کارشناسان آن چه بیش از همه بازار خودرو را از شرایط رکودی خارج کرده و زمینه ساز رضایت تولیدکننده و مصرف کننده می شود، نزدیکی قیمت کارخانه و بازار است.
\nیک کارشناس حوزه خودرو در این رابطه می گوید: «اگر خودروسازان بتوانند محصولاتشان را با هزینه تمام شده، به علاوه سود معقول راهی بازار کنند، از زیان دهی خارج خواهند شد. خودروسازان و وزارت صمت باید متولیان قیمت گذاری را درخصوص رشد بهای محصول قانع و توجیه کنند.»
\nاین کارشناس حوزه خودرو با اشاره به این که معمولا ابتدای هر سال با توجه به نرخ تورم، دولت ها مجوزهای افزایش قیمت را به بخش های مختلف از جمله خودرو می دهند تا قیمت ها به روز شود، تصریح کرد: «ادامه سیاست دستوری مسیر درستی نیست و احتمالا قیمت کارخانه ای خودرو در سال آینده افزایش خواهد یافت؛ اما این که میزان افزایش قیمت ها چقدر باشد، هنوز مشخص نیست.»
\nوی با اشاره به تاثیر نرخ ارز بر بهای خودرو خاطرنشان کرد: «تاثیر نرخ ارز بر خودروهای وارداتی مونتاژی بیشتر از مدل های داخلی است؛ همچنین بر این رقم، هزینه های جانبی مثل مالیات، سود شرکت و ... هم اضافه می شود.»
\nاین کارشناس صنعت و بازار خودرو اعلام کرد: «با توجه به افزایش نسبی تقاضا تا پیش از عید، در صورتی که خودروسازان بتوانند پاسخگوی آن باشند، نوسانات بازار خودرو هم در حد بسیار جزئی خواهد بود.»
\nوی درعین حال معتقد است تغییرات قیمت خودرو در سال آینده نیز وابسته به شرایط سیاسی-اقتصادی کشور است و بنابراین، قطعا تغییراتی در این زمینه ایجاد خواهد شد و همین موضوع، سبب نوسان قیمت خودرو می شود.
\nاین کارشناس صنعت خودرو در پایان تاکید کرد: «ثبات در سیاست های اقتصادی، کنترل تورم و افزایش عرضه خودرو می تواند به تعدیل قیمت ها در سال ۱۴۰۳ کمک کند؛ اما باید منتظر ماند و دید که درنهایت چه سرنوشتی در انتظار قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ است. هر چه هست این روزها چالش نقدینگی سبب شده است خودروسازان در تحقق برنامه تولید مدنظر وزارت صمت موفق نباشند؛ آن هم درحالی که از حدود دو ماه پیش، قیمت گذاری خودرو در اختیار وزارت صمت قرار گرفته است. این وزارتخانه فعلا تصمیمی برای اصلاح قیمت خودروهای داخلی ندارد؛ اما به احتمال فراوان در اردیبهشت یا خرداد مجوز افزایش قیمت کارخانه ای محصولات خودروسازان مطرح را صادر خواهد کرد.»
کاهش قیمت 65 میلیون تومانی دیگنیتی پرستیژ
\nخودروهای داخلی در روز گذشته افزایش بهای یک تا 20 میلیون تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V4 ال ایکس (1402) با 20 میلیون تومان افزایش یک میلیارد و 190 میلیون تومان، پژو 207 تیپ 5 (1402) با 13 میلیون تومان افزایش 683 میلیون تومان، رانا پلاس پانوراما (1402) با 8 میلیون تومان افزایش 680 میلیون تومان، سورن پلاس دوگانه (1402) با 7 میلیون تومان افزایش 782 میلیون تومان و پژو 206 پانوراما (1402) با 6 میلیون تومان افزایش 661 میلیون تومان قیمت گذاری شدند.
\nهمچنین درمیان خودروهای چینی شاهد کاهش بهای 5 تا 65 میلیون تومانی بودیم. جایی که دیگنیتی پرستیژ (1402) با 65 میلیون تومان کاهش 2 میلیارد و 340 میلیون تومان، فونیکس تیگو 8 پرو مکس هیبرید (1402) با 40 میلیون تومان کاهش 2 میلیارد و 960 میلیون تومان، فونیکس آریزو 6 پرو (1402) با 5 میلیون تومان کاهش یک میلیارد و 620 میلیون تومان و جک J4 (1402) با 5 میلیون تومان کاهش 850 میلیون تومان ارزش گذاری شدند.
\nهمچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای 50 و 100 میلیون تومانی بودیم. جایی که قیمت تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با 100 میلیون تومان افزایش به 7 میلیارد و 700 میلیون تومان، نیسان جوک پلاتینیوم با 50 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 950 میلیون تومان، رنو تلیسمان با 50 میلیون تومان افزایش به 5 میلیارد و 50 میلیون تومان و تویوتا CH-R هیبرید با 50 میلیون تومان افزایش به 6 میلیارد و 200 میلیون تومان رسید.
\nهمچنین در میان خودروهای خارجی لوکس، شاهد افزایش بهای 200 و 500 میلیون تومانی بودیم. جایی که لکسوس RX200 fsport توربو فول با 500 میلیون تومان افزایش 15 میلیارد و 500 میلیون تومان و مرسدس بنز E200 با 200 میلیون تومان افزایش 15 میلیارد و 900 میلیون تومان ارزش گذاری شدند.
\n