رئیس جمهور سابق آمریکا در کنوانسیون ملی جمهوری خواهان درمورد برندهای چینی سخنان غافلگیرکننده ای را بر زبان آورد. مخالفت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با خودروهای برقی چیز جدیدی نیست. نامزد رسمی جمهوری خواه و معاون او، جی دی ونس جنگی را علیه خودروهای الکتریکی به راه انداخته اند.
\nبه گفته این دو، خودروهای برقی به اندازه کافی برد ندارند و بسیار گران هستند. ترامپ اخیرا به بلومبرگ گفت اگر او دوباره انتخاب نشود، صنعت خودرو با «حمام خون» رقابت های چینی مواجه خواهد شد. اما در کنوانسیون ملی جمهوری خواهان این هفته در میلواکی، ترامپ به طور غافلگیرکننده ای به خودروسازان چینی که در ایالات متحده کارخانه می سازند روی خوش نشان داد.
\nترامپ گفت: «در حال حاضر که ما صحبت می کنیم، کارخانه های بزرگ در آن سوی مرز مکزیک در حال ساخت هستند.»
\nوی افزود: «آن نیروگاه ها قرار است در ایالات متحده ساخته شوند و مردم ما به این نیروگاه ها رونق خواهند داد.»
\nبر اساس گزارش بلومبرگ، طراحی و تولید خودروهای الکتریکی در ایالات متحده به شدت سیاسی شده است. خودروهای برقی موضوع داغ انتخابات ریاست جمهوری آینده است. دولت بایدن صدها میلیارد دلار برای تسریع پذیرش خودروهای الکتریکی هزینه کرده است. اما ترامپ می خواهد به «طراحی و تولید خودروهای برقی پایان دهد»؛ درحالی که هیچ چیزی برای شروع وجود ندارد.
\nاین اظهارات برای گروه های بی شماری تعجب آور است؛ از مقامات صنعت خودرو آمریکا که از رقابت خودروهای الکتریکی پیشرفته چین می ترسند تا قانون گذاران جمهوری خواه که به شدت نسبت به این کشور و دولت حاکم چین سخت گیر بوده اند.
\nاو گفت برای اصلاح توافقنامه تجارت آزاد ایالات متحده مکزیک کانادا (USMCA) و اعمال مالیات تا سقف 200 درصد بر خودروهای ساخت مکزیک برای جلوگیری از ورود آن ها به ایالات متحده تلاش خواهد کرد.
\nالبته با توجه به تعداد خودروهای موجود در بازار ایالات متحده – برقی و غیره – که توسط جنرال موتورز، فورد، مزدا، نیسان، ب\u200eام و و تعداد بی شماری دیگر در مکزیک ساخته شده اند، این یک تغییر بزرگ برای کل صنعت خودرو است.
\nدولت بایدن قبلا تعرفه صددرصدی سنگینی را بر واردات خودروهای چینی وضع کرده و عملا آن ها را از فروش در ایالات متحده با قیمت های ارزان منع کرده است. اما چندین مدل فروخته شده در ایالات متحده درست در آن سوی مرز، در مکزیک تولید می شوند. این شامل مدل های جدید Chevy Blazer EV و Equinox EV است که در کارخانه جنرال موتورز راموز آریزپ ساخته شده اند.
\nبی وای دی و تسلا هر دو برنامه هایی برای ساخت کارخانه در مکزیک دارند. این احتمال وجود دارد که کیا EV3 نیز در آن جا ساخته شود. ترامپ اما با ساخت این خودروها در مکزیک مشکل دارد.
\nاحتمالا خودروسازان چینی از اظهارات ترامپ خوشحال شده اند. چراکه پیامدها و منافع بالقوه این سیاست برای چینی ها، با توجه به تسخیر بازار خودرو ایالات متحده توسط خودروسازان ژاپنی با ساخت کارخانه های محلی در دهه 1980 چشمگیر و قابل توجه است.
\nنخستین هوندا، تویوتا و نیسان ساخت ایالات متحده چندین دهه پیش عرضه شد و در پی آن فرآیندهای تولید به طور کلی تا حد زیادی کارآمد شد و به تناسب، ضمن پایین آمدن میزان خطا در خطوط مونتاژ، کیفیت محصولات تا حد زیادی افزایش یافت. این مدل خودروهای ژاپنی همچنان در ایالات متحده مورد استفاده قرار می گیرند.
\nبر این اساس تویوتا یکی از پرفروش ترین برندهای آمریکایی در چندین مدل بوده است و تقریبا تمام خودروهای هوندا که در آمریکا فروخته می شوند نیز در این کشور ساخته می شوند.
\nبه طور فرضی، خودروسازان چینی نیز تخصص قابل توجهی در ساخت خودروهای الکتریکی در خاک آمریکا خواهند داشت. از این گذشته، خودروسازان و باتری سازان چینی بهتر از هر کشور دیگری توانسته اند خودروهای الکتریکی را تجاری کنند. آن ها تسلط آهنینی بر کارخانه های پردازش و پالایش باتری دارند و برخی از بزرگ ترین سازندگان باتری در جهان، از کشور چین هستند.
\nبا این حال، ترامپ در همان سخنرانی متعهد شد که در صورت انتخاب مجدد، در روز اول به «طراحی و تولید خودروهای الکتریکی» پایان دهد. درحالی که این واقعیت همچنان وجود دارد که «اجباری» وجود ندارد، او به معیارهای انتشار آلاینده های چندگانه EPA اشاره کرد که در اوایل سال جاری نهایی شد. مقررات EPA خودروسازان را ملزم می کند مدل های پلاگین بیشتری بفروشند تا به اهداف جلوگیری از میلیاردها تن آلایندگی دست یابند.
\nبا تمام این اوصاف می توان با اطمینان گفت خودروسازان آمریکایی از گروه قدرتمندی از لابی ها بهره می برند و اگر ترامپ به خودروسازان چینی چراغ سبز نشان دهد، برندهای داخلی ساکت نخواهند نشست. آن ها به احتمال زیاد تمام توان خود را برای جلوگیری از این اتفاق به کار خواهند گرفت.
\n