فورد فوکوس اصلی یک خودروی شاخص بود. با تحسین منتقدان و فروش بسیار زیاد، نشان داد که فورد استاندارد خودروهای کوچک در هزاره جدید خواهد بود. مهندسان فورد نسبت به نحوه رانندگی فوکوس وسواس داشتند و نتیجه آنقدر خوب بود که همه را مجبور کرد تا بازی خود را ارتقا دهند. آیا می خواهید بدانید چرا Mk5 Golf برای رانندگی بسیار بهتر از Mk4 بود؟ این ماشین بود
اما چیزی که Focus را به یک قهرمان واقعی علاقهمند ساخت، رالی بود. فورد با M-Sport قراردادی برای ساخت یک هیولای چهار چرخ متحرک و دیفرانسیل فعال برای مسابقات قهرمانی رالی جهانی منعقد کرد و به کالین مکری و کارلوس ساینز برای رانندگی آن پرداخت. در یک ویدیوی جدید برای Hagerty، هنری کچپول بسیار خوش شانس مدتی را در یک WRC سابق Sainz Focus سپری می کند و توضیح می دهد که چه چیزی این ماشین را بسیار خاص کرده است.
در حالی که نسل اول فوکوس WRC هرگز موفق به کسب عنوان WRC نشد، مکری با این خودرو چندین برد به یاد ماندنی در مسابقات رالی به دست آورد و ساینز نیز دو پیروزی را به این آمار اضافه کرد. McRae پس از سال 2003 WRC را ترک کرد و خرید جدید فورد، مارکو مارتین، پنج پیروزی دیگر را با این خودرو به دست آورد.
مانند سایر خودروهای WRC، فوکوس یک شگفتی فنی بود، با دیفرانسیل های مرکزی و جلو فعال، و یک گیربکس شش سرعته متوالی همراه با یک اهرم دنده سرسخت منحصر به فرد که از ستون فرمان بیرون می زد. گونتر اشتاینر از شهرت F1 نیز رهبری توسعه این خودرو را بر عهده داشت.
فوکوس WRC به لطف کار ریچارد پری جونز بر روی خودروی جاده ای فوکوس RS نیز تأثیر داشت. پری جونز که خود یک ولزی و علاقهمند به مسابقات رالی است، بهخاطر چرخش محصول فورد در دهههای 1990 و 2000 شناخته میشود و فوکوس شاهکار او بود. Catchpole یک خودروی جاده ای فوکوس RS را نیز هدایت می کند، و اگرچه احتمالاً بهترین هات هچ دوران خود نیست، اما یادآور خوبی است که فوکوس را در کل بسیار خاص کرده است.
اما ماشین WRC رانندگی جهنمی است. قدرتمند، چابک و ترکیبی فوق العاده از آنالوگ و دیجیتال.
مانند موستانگ در دهه 1960، فوکوس اصلی فورد را به بهترین شکل خود معرفی می کند. Focus هرگز در اینجا در ایالات متحده تأثیر زیادی به اندازه بریتانیا و اروپا نداشت، اما علاقه مندان آن را دریافت می کنند. حیف که این روزها پیدا کردن Focus SVT بسیار سخت است.