ناوگان باری کشور به رغم آن که قرار بود در سال های اخیر نوسازی و با مدل های جدیدتر و به روزتر جایگزین شود، اما براساس تازه ترین آمارها با بحران فرسودگی روبه رو شده و بر تعداد مدل های فرسوده آن اضافه شده است. طبق گفته مدیرعامل اتحادیه سازمان های حمل ونقل بار شهرداری های کشور درحال حاضر نیمی از کامیون ها و کشنده های فعال در کشور فرسوده هستند، این در حالی است که این رقم برای کامیونت ها و وانت ها به ترتیب به ۳۰ و ۴۵ درصد می رسد.
\nدر حالی آمار فرسودگی در این خودروها حدود ۵۰ درصد اعلام می شود که ناوگان حمل بار کشور بیش از همیشه نیاز به خودروهای تازه نفس دارد. اما به جریان افتادن روند نوسازی ناوگان سنگین در گرو افزایش حجم حمل ونقل کالا در کشور به واسطه رونق گرفتن تولید و تجارت در پی کاهش تحریم ها خواهد بود.
\nفرسودگی نیمی از کامیون ها و کشنده ها در کشور
\nمدیرعامل اتحادیه سازمان های حمل ونقل بار شهرداری های کشور در تازه ترین اظهارنظر درخصوص وضعیت خودروهای باری در کشور عنوان کرد: «تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۳میلیون و ۸۵۰هزار وسیله نقلیه حمل بار در کشور ازسوی نیروی انتظامی شماره گذاری شده بود.»
\nسیدمحمدحسین سیف السادات همچنین بیان کرد: «بیش از ۳میلیون و ۶۵۰هزار وانت بار در کشور در حال فعالیت هستند که عمر ۴۵ درصد این وانت بارها بیش از ۱۵ سال بوده و فرسوده هستند. همچنین بیش از ۵۰۷هزار کامیونت در سطح کشور فعالیت دارند که ۳۰درصد این کامیونت ها نیز فرسوده اند.»
\nوی افزود: «در سطح کشور ۶۹۰هزار کامیون و کشنده فعال در حوزه حمل بار درون و برون شهری داریم که ۴۹ درصد آن ها فرسوده هستند.»
\n \nمزایای نوسازی در کاهش مصرف سوخت و آلودگی
\nدر حالی نوسازی ناوگان کشور به رغم اهمیتی که دارد در سال های اخیر با وقفه همراه بوده که براساس آمارها این وسایل نقلیه باری فرسوده سهم بالایی در مصرف سوخت، آلودگی هوا و تصادفات جاده ای دارند. هرچند در سال های اخیر طرح های بسیاری به منظور رهایی از ناوگان فرسوده کشور در نظر گرفته شده است، اما هیچ یک از این طرح ها عملکرد و کارآیی لازم را برای نوسازی ناوگان نداشته اند. براساس ارزیابی های انجام شده، نوسازی هر کشنده، سالانه ۱۳هزار دلار درآمد اقتصادی ناشی از صرفه جویی در مصرف سوخت به همراه خواهد داشت.
\nمصرف سوخت کامیون های فرسوده با عمر بالای ۲۵ سال در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۶۰ لیتر بوده که در مقایسه با کامیون های کمتر از ۵ سال، ۳۰ لیتر بیشتر است. براساس آن چه در سال های اخیر اعلام شده بود، اگر متوسط پیمایش هر کامیون و کشنده ۴۰هزار کیلومتر در نظر گرفته شود، با نوسازی هر یک از این خودروها می توان سالانه ۱۲هزار لیتر در مصرف گازوئیل صرفه جویی کرد.
\nنقش دولت و بانک ها در نوسازی ناوگان باری کشور
\nبا وجود آن که اهمیت نوسازی در کاهش مصرف سوخت و به تبع آن کاهش آلاینده های زیست محیطی و تاثیر مثبت آن بر اقتصاد کشور مشخص است اما در سنوات گذشته اهمیت چندانی به موضوع نوسازی داده نشده و این طرح ها تنها روی کاغذ به ثبت رسیده و به نظر می رسد هیچ یک از آن ها قدرت اجرایی کافی را نداشته است.
\nحتی آخرین طرح نوسازی که به واردات مدل های کارکرده گره خورده بود هم تنها تا مرحله ترخیص از گمرک توانست پیش برود و در عرضه و قیمت گذاری با مشکلات بسیاری همراه شد که خریداران انگشت شماری را به خود جذب کرد.
\nاز سوی دیگر، گهگاه وزارت صمت یا سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای برنامه هایی را برای نوسازی ناوگان فرسوده در همکاری با خودروسازان داخلی رونمایی می کنند، اما مشکلات در مسیر اداری و بوروکراسی کشور به اندازه ای است که این طرح ها در نخستین گام های خود بلااستفاده می مانند و تنها تعداد کمی از خودروهای فرسوده در اجرای این طرح ها نوسازی می شوند.
\nالبته اصلی تری مانع در مسیر اجرای این طرح ها را می توان عدم حمایت های کافی دولت از خودروسازان و عدم ارائه تسهیلات کافی به متقاضیان دانست.
\n \nنجات صنعت تجاری سازی کشور
\nفرسودگی نیمی از کامیون ها و کشنده و ۳۰درصدکامیونت ها و ۴۵درصد وانت؛به معنای تقاضای کالان و البته نهفته در این بخش است. تقاضایی که می تواند در صورت مدیریت و حمایت های دولتی و برنامه ریزی های دقیق، به سمت خودروسازان داخلی حمایت شود. حتی اگر بخشی از این خودروها از طریق واردات مدل های نو و کارکرده تامین شود، باز هم عمده آن را می توان به سمت تولیدکنندگان داخلی هدایت کرد. تولیدکنندگانی که در این سال ها با مشکلات بسیاری همراه بوده اند، اما با وجود سختی ها و مشکلات اقتصادی، اندک تولید را سرپا نگه داشته اند.
\nحتی اگر تجاری سازان توان تامین سریع این خودروها طی چند ماه را نداشته و به زمان بیشتری نیاز داشته باشند، باز هم نوسازی این خودرو در زمان طولانی بهتر از آن است که هیچ فکری به حال ناوگان فرسوده کشور نشود.
\nدر کمتر از ۵سال گذشته سهم فرسوده ها از ناوگان باری کمی بیش از ۳۰درصد بود اما حالا این رقم به ۵۰درصد رسیده است که در صورت عدم نوسازی در سال های آتی به طور قطع سهم آن ها از ناوگان از ۷۰درصد هم عبور خواهد کرد.
\n