در سال ۲۰۰۸ هر کیلووات-ساعت باتری با هزینه ای معادل یک هزار و ۴۱۵ دلار تولید می شد؛ اما در سال ۲۰۲۳ این هزینه به ۱۳۹ دلار کاهش یافته است. این کاهش چشمگیر، نتیجه پیشرفت های فناوری، بهبود در تولید و افزایش حجم تولید بوده و به طور قابل توجهی مقرون به صرفه بودن خودروهای الکتریکی را ارتقا داده است.
\nبراساس این گزارش، کاهش هزینه باتری ها تاثیر چشمگیری بر توسعه و پذیرش خودروهای الکتریکی داشته و توانسته است از میزان تورم نیز پیشی بگیرد. یکی از مهم ترین دلایل این کاهش، بهبود در فناوری های باتری و شیمیایی، افزایش تولید و بهبود فرآیندهای ساخت است. به عنوان مثال، یک بسته باتری ۱۰۰ کیلووات-ساعتی در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۳ هزار و ۹۰۰ دلار هزینه دارد؛ درحالی که در گذشته این هزینه بسیار بالاتر بود.
\nپیش بینی می شود هزینه های باتری در آینده نیز کاهش یابد؛ به ویژه با ورود فناوری های جدید و افزایش بازیافت مواد. این کاهش هزینه ها می تواند به افزایش تولید و عرضه خودروهای الکتریکی کمک کرده و نقش مهمی در کاهش هزینه های مربوط به حمل ونقل و مصرف انرژی داشته باشد.
\nکاهش چشمگیر هزینه تولید باتری های خودروهای برقی در سال ۲۰۲۴
\nهزینه تولید سلول های باتری لیتیوم آهن فسفات (LFP) در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ به ۶۰ دلار به ازای هر کیلووات-ساعت کاهش یافت. این رقم کمترین میزان ثبت شده تا به امروز است و امکان تولید بسته های باتری برای خودروهای برقی با قیمت ۸۰ دلار به ازای هر کیلووات ساعت را فراهم کرده است. این کاهش هزینه ها که تنها هزینه های کارخانه را شامل می شود، می تواند به کاهش چشمگیر قیمت خودروهای برقی در آینده منجر شود و به رقابت پذیری آن ها با خودروهای سنتی کمک کند.
\nهمچنین هزینه پایین تر بنزین که در روتردام حدود ۸۰۰ دلار در هر تن است، نشان می دهد خودروهای برقی بدون یارانه های دولتی ممکن است هنوز در برخی کشورها از نظر اقتصادی به صرفه نباشند.
\nاین مساله همچنان نیاز به بررسی و سیاست گزاری دقیق دارد تا آینده صنعت خودرو به سمت بهره وری بالاتر و هزینه های پایین تر حرکت کند.
\n