کدام برندهای Stellantis بیشترین پتانسیل را دارند؟

Stellantis یک گروه خودروسازی گسترده است که کمتر از 14 برند در خانواده شرکتی خود دارد. Stellantis در سال 2021 پس از ادغام PSA و FCA تاسیس شد و تا به امروز هر شرکت را حفظ کرده است. کارلوس تاوارس، مدیر اجرایی، به هر شرکت یک دوره ده ساله مهلت داده است تا بقای خود را مشخص کند، اگرچه نتایج مالی ناامیدکننده در سال جاری باعث شد که او بگوید برندهای دارای عملکرد ضعیف کنار گذاشته خواهند شد.

سه سال پس از ادغام، اوضاع پیچیده تر شده است. مدیریت برندهای متعددی که اغلب با هم همپوشانی دارند دشوار شده است. اگر فشار روزافزون تولیدکنندگان چینی و اهداف روی آوردن به خودروهای برقی را به این موارد اضافه کنیم، مشکل بزرگ می شود.

کدام برندها پتانسیل بیشتری دارند؟

پتانسیل یک برند امروزه با توانایی آن در جذب بازارها و مشتریان متعدد در سراسر جهان سنجیده می شود. تنها در یک بازار یا منطقه رقابتی بودن کافی نیست. افزایش رقابت از سوی چین زندگی را برای همه، به ویژه برندهایی که در معرض چشمگیر بازارهای فردی قرار دارند، دشوار کرده است.

موتور شماره 1 Stellantis

Motor1.com

به همین دلیل است که فکر می کنم جیپ جالب ترین برند در Stellantis بوده و هست. علیرغم مشکلاتی که امروزه با آن مواجه است، شرکتی شناخته شده است که در بخش مناسب و با سابقه خوب فعالیت می کند. این برند نمادین 17 درصد از فروش جهانی گروه را در سال 2023 با 1.04 میلیون دستگاه به خود اختصاص داد. پس از برخی مشکلات تقاضا در ایالات متحده و کانادا و قطعی تولید داخلی در چین، کل نسبت به سال 2022 6 درصد کاهش داشت.

اما جیپ جایگاه خوبی در برزیل و اروپا پیدا کرده است و ممکن است بتواند حضور خود را در خاورمیانه، آفریقا و آسیای جنوب شرقی بهبود بخشد. چالش این است که محصولات بیشتری را با سرعت بیشتری عرضه کنید.

سهم جیپ از بازار SUV
چین 0.05٪
ایالات متحده آمریکا و کانادا 6.5٪
اروپا 1.9٪
آمریکای لاتین 8.2٪
جنوب آسیا 0.4٪
ژاپن-کره جنوبی 0.9٪
آسیای جنوب شرقی و اقیانوس آرام 0.3٪
اوراسیا 0.01٪
آفریقا 0.7٪

Ram همچنین پتانسیل بالایی دارد، زیرا یک برند آمریکایی است که در اروپا و آسیا حضور ندارد. با این حال، در بخش های وانت و خودروهای تجاری سبک، که بخش های بسیار استراتژیک در اقتصادهای در حال توسعه هستند، فعالیت می کند، جایی که شاهد رشد است.

آمریکای لاتین، آفریقا، خاورمیانه، ترکیه، آسیای مرکزی، هند و آسیای جنوب شرقی 22 درصد از فروش جهانی خودروهای سبک در سال 2023 (به استثنای روسیه و ایران) را تشکیل می دهند. اضافه کردن استرالیا و نیوزلند، که در آن مینی ون ها بسیار محبوب هستند، مجموع فروش جهانی خودرو را به یک چهارم می رساند.

قوچ پیکاپ فروخته شده است سهم بازار 2023
ایالات متحده 2,830,519 18%
برزیل 398,308 18%
کانادا 374,970 21%
چین 331,550 1%
تایلند 264738 35%
استرالیا 236,476 21%
مکزیک 211,178 15%
هندوستان 157910 3%
ایران 135,215 9%
آفریقای جنوبی 121,528 24%
آرژانتین 114922 27%
پادشاهی عربستان سعودی 85,106 11%
فیلیپینی 77268 18%
شیلی 70,303 23%
مالزی 58,163

7%

*بازارهای نوظهور به صورت پررنگ.

مجموع فروش وانت، کامیون های تجاری و خودروهای تجاری سبک در تمامی این بازارها به 3.8 میلیون دستگاه رسید. با اضافه شدن ایالات متحده و کانادا، مجموع به 7.5 میلیون واحد افزایش می یابد.

قوچ فروش کامیون های تجاری و خودروهای تجاری سبک سهم بازار 2023
چین 1,739,642 7%
هندوستان 495,920 11%
ژاپن 433732 9%
ایالات متحده 426,161 3%
آلمان 393,503 13%
فرانسه 317666 15%
بریتانیای کبیر 310,020 14%
بوقلمون 246680 20%
کره جنوبی 162,828 10%
ایتالیا 156800 9%
اندونزی 134,359 15%
اسپانیا 131632 12%
ازبکستان 110730 27%
روسیه 78679 8%
لهستان 73,622 14%

*بازارهای نوظهور به صورت پررنگ.

نوبت مازراتی

سومین برندی که همچنان می درخشد مازراتی است. او در حال حاضر رنج می برد، اما چندین نقطه قوت دارد که اگر به درستی از آنها بهره برداری شود، ممکن است در نهایت رضایت خاطر را به همراه داشته باشد. اول از همه، هنوز هم یک برند لوکس محسوب می شود و این بسیار مهم است زیرا به اندازه برندهای اصلی و لوکس در معرض رقابت چینی نیست.

دوم اینکه یک برند جهانی است، یعنی همه جا شناخته شده است حتی اگر در همه بازارها موجود نباشد. اگرچه از نظر فروش و گستره محصولات از پورشه عقب تر است، اما همچنان یک برند محبوب است که از نزدیک با هنر و طراحی ایتالیایی مرتبط است.

این ارزش‌ها در بخش‌های بالاتر که رقابت شدید است، ضروری تلقی می‌شوند. علاوه بر این، هنوز در این بخش‌ها جا برای یک خودروساز ایتالیایی لوکس بزرگتر از فراری و لامبورگینی وجود دارد که بر روی خودروهای اسپرت و سوپراسپرت تمرکز می‌کند.

موتور شماره 1 Stellantis

Motor1.com

منبع