
بروزرسانی: 25 خرداد 1404
گزارش: ادغام هوندا و نیسان شامل میتسوبیشی نمی شود
یک ماه پیش، هوندا و نیسان یک یادداشت تفاهم برای کشف یک سوپرگروه بالقوه امضا کردند که یک هلدینگ جدید واحد ایجاد می کند. اگرچه بیانیه مطبوعاتی مشترک شامل میتسوبیشی نمی شد، اما در سند جداگانه ای که در همان روز منتشر شد، یادداشت تفاهم دومی که توسط هر سه برند ژاپنی امضا شده بود، ذکر شد. میتسو گفت که "مشارکت، مشارکت و اشتراک گذاری هم افزایی" خود را در رابطه با ادغام بالقوه هوندا و نیسان بررسی خواهد کرد.
\nاما اخبار خودرو اکنون روزنامه ژاپنی یومیوری به نقل از میتسوبیشی تصمیم گرفته است از ادغام خودداری کند که یکی از بزرگترین شرکت های خودروسازی در این صنعت را ایجاد می کند. بر اساس این گزارش، میتسوبیشی در فکر پیوستن به هوندا و نیسان در هلدینگ تازه تاسیس شده بود، اما ظاهرا تصمیم گرفته است به سواری سولو ادامه دهد. از این رو، به نظر می رسد که میتسوبیشی ترجیح می دهد مستقل بماند.
\nمیتسوبیشی از آن زمان بیانیه ای صادر کرده است. او این گزارش را نه تایید و نه تکذیب کرد و تنها گفت که همچنان در حال ارزیابی گزینه ها است. وضعیت این شرکت تا حدودی پیچیده است، با توجه به اینکه نیسان بزرگترین سهامدار است و 24 درصد از سهام میتسوبیشی را در اختیار دارد. پس از آن رنو قرار دارد که 15 درصد سهام نیسان را در اختیار دارد و بالعکس. اما بلومبرگ گزارش ها حاکی از آن است که هوندا نمی خواهد رنو در ادغام شرکت کند. هنگامی که اعلامیه مشترک هوندا و نیسان در 23 دسامبر 2024 اعلام شد، رنو تنها گفت که "همه گزینه ها را بر اساس منافع گروه و ذینفعان آن بررسی خواهد کرد".
\nانتظار می رود میتسوبیشی در اوایل ماه آینده تصمیم خود را در مورد نحوه ادغام هوندا-نیسان، چه در داخل یا چه در خارج، فاش کند. این اعلان مهم می تواند در تاریخ 3 فوریه در طی ارائه ای درباره درآمدهای سه ماهه سوم مالی آن اعلام شود. حتی اگر میتسوبیشی تصمیم بگیرد به عنوان یک برند مستقل خودرو ادامه دهد، با توجه به رابطه قبلی بین نیسان و میتسوبیشی، هلدینگ هوندا-نیسان در حال ورود همچنان سهمی خواهد داشت.
\n
نیسان و رنو سوپرموس کارلوس گوسن، که به خاطر بیان عقیده اش شناخته می شود، در آگوست 2024 اعلام کرد که هوندا می خواهد «تصرف مبدل» نیسان و میتسوبیشی را انجام دهد. او گفت که چون هوندا بزرگتر از سایر برندهای داخلی است، این شرکت را در "صندلی راننده" کنترل قرار می دهد.
\nتویوتا چطور؟ رئیس آکیو تویودا گفت که پرفروش ترین خودروساز جهان هرگز در مذاکرات ادغام شرکت نکرده است. به دلیل قوانین ضد بارداری، مدیرعامل سابق گفت که ادغام بزرگتر به هر حال ممکن نبود. با توجه به سهام 20 درصدی تویوتا در سوبارو، 5 درصد در مزدا و 5 درصد سهام دیگر در سوزوکی، این یک کابوس شرکتی بود، به خصوص که تویوتا نیز مالک دایهاتسو بود.
\n \n \n \n \n\n \n \n \n منبع:\n \n یومیوری از طریق اخبار خودرو
\nمنبع