گیربکس دستی EV تویوتا می تواند تا 14 دنده داشته باشد


تویوتا گیربکس دستی شبیه سازی شده را برای خودروهای برقی خود می آورد. ظاهراً بسیار سرگرم کننده است و راه این خودروساز ژاپنی برای افزودن تعامل بیشتر به خودروهای برقی خود احتمالاً مانند اکثر کتابچه های راهنما این روزها به شش یا هفت سرعت محدود نخواهد شد. یک درخواست ثبت اختراع اخیر از این خودروساز که همین چند روز پیش منتشر شد، ادعا می کند که از نظر فنی محدودیتی برای تعداد “دنده ها” چنین دستگاهی وجود ندارد. تصاویر منتشر شده در کنار سند فنی حداکثر 14 سرعت را نشان می دهد. در واقع چگونه کار می کند؟ این خودروساز نیز توضیح می دهد.

این حق اختراع به جزئیات زیادی در مورد جزئیات و نکات چنین سیستمی می پردازد. به طور خلاصه، راننده قادر خواهد بود دقیقاً چند نسبت را انتخاب کند. در این سند آمده است: “تعداد مرحله دنده مجازی ممکن است شش مرحله یا بیشتر یا کمتر از شش مرحله باشد.” “راننده مجاز است الگوی مورد نظر خود را مطابق با اولویت خود انتخاب کند.”

با این حال، کل بخش “انتخاب یک الگو” کمی گمراه کننده است. برای روشن بودن، خودروساز نوعی سیستم الکترومکانیکی را توصیف نمی‌کند تا به‌طور مؤثری به اندازه‌ای که کاربر می‌خواهد دروازه‌های تغییر فیزیکی ایجاد کند. در عوض، تعداد ثابتی از دروازه‌های واقعی وجود خواهد داشت. به احتمال زیاد شش عدد اما تویوتا از چهار به عنوان مثال استفاده می کند. یک دنده درست مانند یک دستی معمولی انتخاب می شود، اما ممکن است اهرم پس از استفاده به حالت خنثی بازگردد. سپس، همانطور که راننده از میان دنده ها عبور می کند، الگوی مجازی به مجموعه بعدی «نسبت ها» تغییر می کند. بنابراین اگر الگوی شش دنده و ششم انتخاب شده باشد، نمایشگر نسبت‌های موجود را تغییر می‌دهد و از راننده دعوت می‌کند تا به دنده هفتم و بعد از آن همه دنده‌ها یا به پنجم و مجموعه دنده‌های موجود پایین بیاید.

گیج کننده؟ خوب، دلیلی وجود دارد که چرا خودروسازان هرگز بیش از هفت دنده را در خودروهای سواری معمولی دنبال نکرده اند. یک موتور 14 سرعته دستی زمانی که به یک موتور احتراقی بنزین سوز متصل می شود عملی نیست. با این حال، زمانی که گیربکس دستی شما شبیه سازی می شود، به نظر می رسد تویوتا فکر می کند که دادن حق انتخاب به مردم ضرری ندارد.



منبع