یارانه ایرانی در جیب شرکت‌های چینی!

در شرایطی که طی هشت‌ماه سال گذشته ۳۵۰میلیون دلار ارز ترجیحی برای واردات تایرهای رادیال باری-اتوبوسی در اختیار شرکت‌های بازرگانی قرار گرفته است اما تولیدکنندگان داخلی برای تولید همین گروه محصول، مواد اولیه خود را با ارز ۵۰هزار تومانی وارد کشور کرده‌اند. این سخنان جمال میرزایی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران در شانزدهمین همایش و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی زنجیره ارزش صنایع لاستیک است که بی‌پرده از سیاست‌های ارزی دولت در تخصیص ارز به تولیدکنندگان و واردکنندگان کالای آماده از چین انتقاد کرد و گفت: متاسفانه یارانه‌ای که باید صرف تولید و خودکفایی کشور شود به واردات کالا از خارج کشور تخصیص داده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه طی دو سال گذشته بزرگ‌ترین ضربه‌ها به صنعت تایر کشور وارد شده است، یکی از اساسی‌ترین ضربات به این صنعت را حمایت و یارانه‌ای دانست که دولت به واردات تایر خارجی تخصیص می‌دهد زیرا کاملا مغایر با سیاست‌های حمایتی دولت از تولید است.

میرزایی تصریح کرد: متاسفانه واردات برخی گروه‌های محصولی با ارز ترجیحی انجام می‌شود اما تولیدکنندگان همین محصول را با ارز ۵۰هزار تومانی تولید می‌کنند و فاصله ۲۲هزار تومانی بین نرخ ارز ترجیحی و ارز آزاد باعث شده است تولید در کشور دچار صدمات جبران‌ناپذیری شود.

وی ادامه داد: طی هشت‌ماه گذشته ۳۵۰میلیون دلار ارز به واردات تایرهای باری-اتوبوسی سیمی تخصیص داده شده است، آن‌هم در شرایطی که مصرف این گروه محصول در کشور کاهشی بوده اما میزان ارز پرداختی نسبت‌به مدت مشابه سال قبل ۵۰درصد بالاتر رفته است.

میرزایی با گلایه از اینکه ‌برای تولیدات داخل که با هزینه‌های آزاد تولید می‌کنیم، مشمول قیمت‌گذاری دستوری هستیم اما تایرهای وارداتی شامل قیمت‌گذاری دستوری نیستند، گفت: نکته جالب توجه اینجاست ‌برندهایی از چین وارد کشور می‌شوند که تولیدکننده آنها مشخص نیست و نام و نشان آشنایی ندارند. این شیوه مدیریت ارزی به‌گونه‌ای است که یارانه ایرانی به جیب شرکت‌های چینی می‌رود و تایرسازان ایرانی که با همین میزان ارز می‌توانند به طور کامل به خودکفایی برسند مشکل تامین ارز دارند.

ارز آزاد شد اما قیمت‌ها نه!

وی با اشاره به قول وزیر صمت برای آزادسازی بهای تایر و دادن اختیار قیمت‌گذاری به انجمن صنفی صنعت تایر که هنوز اجرایی نشده است، گفت: این موضوع در ستاد تنظیم بازار با حضور هشت وزیر و مسئولان امنیتی کشور به تصویب رسید و با پیشنهاد وزارت صمت مقرر شد پرداخت ارز دولتی به صنعت تایر متوقف شود و در ازای آن قیمت‌گذاری در اختیار کارخانه ها قرار گیرد. اما متاسفانه دولت ارز موردنیاز ما برای واردات را آزاد کرد ولی قیمت‌گذاری را خیر دلیل آن را هم عدم به ثبات رسیدن بازار می‌دانند.

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر افزود: درحال‌حاضر با ارز ۵۰هزار تومانی هزینه‌های داخلی و خارجی را پرداخت می‌کنیم اما مجبور به پایین نگهداشتن قیمت‌ها هستیم. این درحالی است که قیمت رینگ ۱۴و ۱۵کاملا از التهاب خارج شده است و تنها اندکی در رینگ ۱۳التهاب داریم که با حمایت دولت از کارخانه ها و افزایش تولید این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

میرزایی گفت: متاسفانه دولت به ما اعتماد ندارد و تصمیم‌گیری‌ها به ستاد تنظیم بازار سپرده شده است که اعضای آن یا اطلاعی از وضعیت صنعت تایر ندارند یا با اطلاعات نادرست خود بر تصمیم‌گیری‌ها تاثیر می‌گذارند.

شرط موفقیت صنعت، ممنوعیت واردات نیست

مشاور عالی و دستیار ویژه وزیر صمت در این مراسم بر لزوم صادرات محور شدن صنعت تایر تاکید کرد و گفت: بهترین کشورهای تولیدکننده تایر در دنیا نیز واردات این محصول را ممنوع نکرده‌اند.

سیدعلی لطفی‌زاده بااشاره به این موضوع که با بستن درها نمی توان پیشرفت کرد، ادامه داد: برای رسیدن به تراز جهانی باید مرام جهانی را هم رعایت کرد. ما باید در کنار هم باشیم. واردکننده امروز، صادرکننده فردای محصولات ایرانی است و باید به این نکته توجه داشت که همگی باید در کنار هم فعالیت کنیم.

وی از عزم وزارت صمت و دولت برای حمایت از تولید ملی خبر داد و اظهار امیدواری کرد تا سال ۱۴۰۴جشن خودکفایی صنعت تایر گرفته خواهد شد. به‌گفته مشاورعالی وزیر صمت امروز کشور علاوه بر خودکفایی باید به صادرات نیز بیندیشد و تایرسازان باید به فکر بازاریابی صادراتی برای محصولات خود باشند.

Link. ארכיון ריהוט לבית צ'יק צ'אק שופ. معرفی.