شاهین پلاس به عنوان محصول جدید سایپا با توجه به مشخصات فنی و امکانات خود، در میانه بازار سدان های کلاس C ایران قرار می گیرد. این خودرو با ارائه ترکیبی متعادل از عملکرد و امکانات، سعی در جلب نظر طیف وسیعی از مشتریان دارد.
\nمزیت اصلی شاهین پلاس نسبت به رقبای داخلی، استفاده از پیشرانه جدید ME۱۶ است که می تواند عملکرد و مصرف سوخت بهتری را ارائه دهد.
\nهمچنین وجود نسخه اتوماتیک شش سرعته با گیربکس AT، مزیت رقابتی دیگری برای این خودرو محسوب می شود. در ادامه این مطلب، ۱۰مزیت رقابتی شاهین پلاس را به تفصیل برخواهیم شمرد.
\nپیشرانه جدید «ME۱۶» با عملکرد و مصرف سوخت مناسب
\nشاهین پلاس از نظر مشخصات فنی و پیشرانه، تغییرات قابل توجهی نسبت به نسخه های قبلی خود داشته است. مهم ترین تغییر این خودرو، استفاده از پیشرانه جدید ME۱۶ است که نقطه قوت این خودرو محسوب می شود. پیشرانه ME۱۶ نسخه ایرانیزه شده EC۵ گروه PSA فرانسه است.
\nحجم این پیشرانه چهارسیلندر ۱۶سوپایه، ۱۵۸۷سی سی است. ME۱۶ به صورت تنفس طبیعی توان تولید ۱۱۵اسب بخار و گشتاور ۱۴۷نیوتون متر را داراست. این پیشرانه از فناوری زمان بندی متغیر سوپاپ های ورودی (VVT-i) بهره می برد که به بهبود عملکرد و کاهش مصرف سوخت کمک می کند.
\nقدرت ۱۱۵ اسب بخاری این موتور، عملکرد قابل قبولی را برای یک سدان خانوادگی فراهم می کند و استاندارد آلایندگی یورو۵ (با قابلیت ارتقا به یورو۶) وضعیت این خودرو را از نظر تولید میزان آلایندگی در شرایط مناسبی قرار می دهد.
\nارائه نسخه اتوماتیک شش سرعته با «گیربکس AT»
\nشاهین پلاس با دو گزینه جعبه دنده عرضه می شود؛ جعبه دنده پنج سرعته دستی ۵F۱۸ و جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT ساخت کمپانی DAE که یک مزیت برای این خودرو محسوب می شود و در بازار ایران خواهان بسیاری دارد.
\nامکانات رفاهی متعدد
\nشاهین پلاس با مجموعه ای از امکانات رفاهی، ضمن ایجاد تجربه ای مدرن و راحت برای سرنشینان خود، انتظارات آن ها از یک سدان اقتصادی را برآورده می کند.
\nدر بخش امکانات رفاهی، شاهین پلاس به آپشن هایی همچون استارت دکمه ای، سانروف، تهویه اتوماتیک، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی های جلو، آینه های تاشو برقی، کروزکنترل و محدودکننده سرعت و سنسور نور مجهز است.
\nدر زمینه سیستم های سرگرمی و اطلاعاتی، وجود نمایشگر لمسی ۱۰اینچی با سیستم عامل اندروید و سیستم صوتی، تجربه مناسبی را برای سرنشینان این خودرو رقم می زند. در بخش مکانیکی و عملکردی نیز وجود فرمان کمکی برقی، حالت های اسپرت و برفی برای جعبه دنده و امکان تیپ ترونیک در نسخه اتوماتیک به کاربری ساده تر خودرو کمک می کند.
تجهیزات و استانداردهای روز ایمنی
\nدر بخش ایمنی و کمک راننده، شاهین پلاس مجهز به سامانه کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، دو کیسه هوا، سنسور پارک و دوربین دنده عقب و سیستم ترمز ABS و EBD است. سیستم ایربگ (کیسه هوا) این خودرو براساس استاندارد روز اروپا (ECE) و تست های انجام شده در کشورهای اروپایی توسعه یافته است. تست دیگری که آن هم در یکی از مراکز ایمنی سنجی اروپایی انجام شده، تست R۹۵ از استاندارد ECE بوده که شاهین از آن هم سربلند و موفق بیرون آمده است.
\nگواهی موفقیت در این تست، یکی از شش بخش اصلی برای اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپاست. حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم شکست نقاط جوش و اتصال ستون ها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A و C، مهار صحیح نیروی واردشده در نقطه R، امکان باز شدن درها پس از تصادف، سلامت سازه ضربه گیر داخل درها و جلوگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین، عدم شکست ستون افقی پایینی و... باعث شده است شاهین حتی بدون داشتن کیسه های هوای کناری و پرده ای، استاندارد ارتقایافته را به دست آورد.
\nبدین ترتیب، شاهین علاوه بر برخورداری از استاندارد برخورد با عابر پیاده، تأییدیه نهایی استاندارد ECE اروپا را به دست آورده و ویدئوی دو تست ایمنی آن (ایربگ و استحکام بدنه) به صورت رسمی منتشر شده است که نشان از آمادگی شاهین برای حداقل ۳ ستاره از ۵ ستاره ایمنی Euro NCAP (با قابلیت ارتقا به ۴ ستاره در صورت افزودن کیسه های هوای جانبی و پرده ای) را دارد.
\nنمای بیرونی هماهنگ
\nدر نمای جلو شاهین پلاس، جلوپنجره با قاب کرومی خودنمایی می کند که به ظاهر خودرو جلوه ای لوکس تر می بخشد. چراغ های جلو با طراحی کشیده و مدرن، هماهنگی خوبی با خطوط بدنه دارند و به خودرو ظاهری پویا می دهند. سپر جلو با طراحی اسپرت دارای ورودی های هوای بزرگ است که علاوه بر زیبایی، به خنک کاری بهتر موتور کمک می کنند.
\nنمای جانبی شاهین پلاس با خطوط مستقیم و زاویه دار، حس استحکام و دینامیک را القا می کند. خط کمر بالا و پنجره های نسبتا کوچک، ظاهری اسپرت به خودرو داده اند.
\nدستگیره های کرومی درها، جلوه ای لوکس به نمای جانبی بخشیده اند. رینگ های آلومینیومی ۱۵اینچی، اگرچه ممکن است برای برخی کوچک به نظر برسند، اما با توجه به کلاس خودرو و مصرف سوخت، انتخاب منطقی به نظر می رسند.
\nدر نمای عقب، چراغ های LED با طراحی مدرن و یکپارچه، جلوه ای به روز به خودرو داده اند. نوار کرومی بالای قاب پلاک، عنصر تزیینی جذابی است که به زیبایی نمای عقب افزوده است.
\nآنتن کوسه ای روی سقف نیز علاوه بر کارایی، به ظاهر اسپرت خودرو کمک کرده است. سانروف هم به عنوان یکی از امکانات استاندارد شاهین پلاس، علاوه بر افزایش جذابیت ظاهری، امکان لذت بردن از هوای آزاد و نمای آسمان را برای سرنشینان فراهم می کند.
\nدر مجموع، طراحی خارجی شاهین پلاس را می توان هماهنگ، متعادل و کاربردی توصیف کرد. این خودرو بدون ریسک های خاص و عناصر منحصر به فرد در طراحی، ظاهری قابل قبول و متناسب با سلیقه عمومی بازار ایران و درعین حال هماهنگ با استانداردهای روز خودروهای سدان را ارائه می دهد.
\nاز نظر آیرودینامیک، خطوط بدنه شاهین پلاس نسبتا روان طراحی شده اند که می تواند به کاهش مصرف سوخت و بهبود عملکرد در سرعت های بالا کمک کند.
\n