آیا خودروهای چینی با برندهای خارجی همتراز هستند؟


بر کسی پوشیده نیست که چین مهم ترین بازار خودرو در جهان است. این نه تنها از نظر تعداد واحدهای تولید و فروخته شده بزرگ‌ترین است، بلکه به مرکز اصلی تحقیق و توسعه و مکانی که می‌توان خودروهای برقی مقرون به صرفه را در آن یافت، تبدیل شده است.

در حالی که ایالات متحده، اروپا، ژاپن و کره بازارهای بالغی هستند که در حال رشد نیستند، چین همچنان منبع مهم رشد و سود برای اکثریت قریب به اتفاق خودروسازان در سراسر جهان است.

نقطه قوت آن تقاضای عظیم داخلی است که به بسیاری از برندها اجازه می دهد مدل های زیادی را به انواع مشتریان بفروشند. اگر برنامه ریزی محصول مشخص باشد و اگر خودروها از نظر طراحی و اندازه کاربران را راضی کنند، فرصت هایی برای هر کسی وجود دارد. به عنوان مثال، مصرف کنندگان در چین علاقه ای به ماشین های کوچک، ماشین های اسپرت و ون ندارند. برعکس، آنها عاشق انواع SUV ها، سدان های جمع و جور و بزرگ و حتی پیکاپ ها هستند.

سپس آنها از حمایت قوی دولت برخوردار هستند. صنعت خودرو و گسترش جهانی آن بخشی از برنامه رشد اقتصادی است که توسط حزب کمونیست ایجاد شده است. توسعه خودروهای چینی در قلب اقتصاد قرار دارد. در نتیجه پیشرفت تولیدکنندگان داخلی قابل توجه است. اما جدیدترین هستند ساخت چین خودروهای همتراز با خودروهای اروپایی، آمریکایی، کره ای و ژاپنی؟

یک موضوع سلیقه

وقتی صحبت از طراحی می شود، پاسخ روشن است آره. جدیدترین مدل های معرفی شده دارای اشکال بسیار جالبی هستند که آن ها را مدرن، شاداب و با شخصیت فراوان می کند. خودروی چینی دیگر آن «کپی» قدیمی نیست.

طراحی ممکن است موضوعی ذهنی باشد، اما درست است که طراحان غربی پشت بدنه بسیاری از خودروهای جدید تولید شده توسط چینی ها هستند. در واقع بسیاری از شرکت های آن کشور دارای مراکز طراحی در اروپا و آمریکا هستند. ظاهر یک خودرو یکی از اولین چیزهایی است که یک برند جدید باید روی آن کار کند، به خصوص اگر در خارج از کشور ناشناخته باشد.

نمونه های زیادی وجود دارد: SUV ها و سدان های NIO، BYD Han و Tang. Chery Arrizo 8 اخیراً معرفی شده و سایر شاسی بلندها مانند Changan SL03، UNI-V، UNI-K و UNI-T وجود دارد. آواتر 11 نیز یکی از زیباترین هاست. GAC GS8 و هاوال بیگ داگ مربعی و جالب، کول داگ و اچ داگ نیز مدعی هستند.

در بخش پریمیوم، برند Hongqi از H9 و E-HS9 ناامید نمی شود. جیلی، یکی از بزرگترین ها، با Xingyue L و Preface می درخشد. برند خواهرش ZEEKR 001 را به عنوان یک سدان بزرگ مدرن عرضه می کند.

کل مجموعه Lynk & Co نیز بسیار جذاب و اصلی است. Li Auto دارای ONE و L9 به عنوان دو SUV مدرن و زیبا است. ام جی به تازگی از MG7 رونمایی کرده است که به راحتی می تواند رقیب کیا استینگر باشد. Hozon Neta S یک سدان بزرگ خیره کننده با طراحی بسیار منحصر به فرد است. تانک 500 نیز یک SUV بزرگ است. Xpeng، موجود در اروپا، دارای G9 است که یک SUV بزرگ است.

بهبود کیفیت و فناوری

در پشت طراحی چشم نواز، چینی ها سخت تلاش می کنند تا کیفیت خودروهای خود را ارتقا دهند. مواد استفاده شده و نحوه ساخت خودروها تقریباً هیچ تفاوتی با رقبای خود در غرب نشان نمی دهد. همین موضوع در مورد فناوری مورد استفاده، با راه‌حل‌های ناوبری، ارتباطی و نرم‌افزاری بسیار جالب که در بسیاری از موارد در خارج از کشور بالاتر از حد متوسط ​​هستند، مشاهده می‌شود.

Motor1 Numbers ماشین های چینی

عدم آگاهی، شهرت، و میراث

سه عنصر برای دیدن تسلط خودروهای چینی در جاده‌های جهان وجود ندارد: آگاهی، شهرت و میراث. دو مورد اول را می توان با معرفی خودروهای جذاب تر و باکیفیت تر حل کرد. مصرف کنندگان در سرتاسر سیاره پس از ورود به بازارهای خود با خودروهای رقابتی شروع به یادگیری بیشتر در مورد خودروهای چینی خواهند کرد. این بلافاصله به بهبود تصویر بد محصولات چینی در بسیاری از نقاط جهان کمک می کند. ژاپن و کره می توانند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.

وراثت کمی پیچیده تر است. چین سابقه طولانی در تولید خودرو ندارد و این برای برندهایی که در بخش‌های برتر رقابت می‌کنند کاملاً چالش برانگیز است.

Motor1 Numbers ماشین های چینی

در هر صورت هنوز راه درازی در پیش است. در سال 2021، بیش از 125 برند چینی وجود داشت که مجموعاً 13.2 میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان فروختند. این در مقایسه با رشد 6 درصدی ثبت شده در بازار جهانی، 21 درصد بیشتر از کل فروش در سال 2020 است.

Motor1 Numbers ماشین های چینی

از این مجموع، واحدهای فروخته شده در خارج از کشور به حدود 885000 واحد رسید که کمی کمتر از 7 درصد است. با این حال، فروش خارج از کشور نسبت به سال 2020 113 درصد افزایش یافته است.

نویسنده مقاله، فیلیپه مونوز، متخصص صنعت خودرو JATO Dynamics است.



منبع