افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها؛ محرک مهم رشد سهام خودروسازان

کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت‌گذاری دستوری باعث زیان‌دهی نمادهای خودروساز شده است. صدور مجوز افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی خودرویی‌ها به نفع این صنعت خواهد بود. حال با توجه به اینکه مهلت یک‌ساله به این دو خودروساز داده شده است، برای خروج از شمولیت ماده۱۴۱ قانون تجارت به‌نظر می‌رسد باید در سال جاری منتظر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ایران‌خودرو و سایپا بود تا این دو خودروساز از زیان‌دهی خارج شوند و این مساله به محرکی برای افزایش قیمت سهام آن‌ها بدل خواهد شد.

تنها دو نماد خودرویی مثبت شدند

در دادوستدهای روز ‌یکشنبه بازار سهام اکثر نمادهای خودرویی منفی شدند. این درحالی است که شاخص کل بورس مثبت بود. ازسوی‌دیگر نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، زامیاد، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، ایران‌خودرودیزل، کرمان‌خودرو و پارس‌خودرو منفی و نمادهای گروه‌بهمن و بهمن‌دیزل نیز سبزپوش شدند. همچنین روز یکشنبه در گروه خودرویی طی ۲۱هزار نوبت معاملاتی ۶۸۸میلیون سهم به ارزش ۲۰۶میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت‌به روز ‌شنبه با نزول روبه‌رو بود. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز شنبه بالغ‌بر ۲۲۸ هزار میلیارد تومان شد.

بورس همچنان مثبت

روز یکشنبه و در جریان معاملات بازار سهام،شاخص کل بورس با صعود ۴.۱۲۶ واحدی در محدوده دو میلیون و ۵۱ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل‌هم وزن اما با افت ۱۶۳ هزار واحدی در محدوده ۶۶۵ هزار واحدی ایستاد.

در این بازار نیز ۶.۷ میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش از ۴.۷ هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با رشد ۱۴ واحدی در محدوده ۲۱ هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز ۴.۳ میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۹هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. این درحالی است که کارشناسان بازار سهام معتقدند طی سال گذشته بازار سهام تحت‌تاثیر تصمیمات بخشی، سیاست‌های انقباض شدید پولی و افزایش نرخ بهره، افزایش شکاف میان نرخ ارز نیمایی و نرخ ارز بازار آزاد، قیمت‌گذاری دستوری و نحوه ابلاغ و عطف‌به‌ماسبق شدن دستورالعمل‌های ابلاغی قرار گرفت که این مسائل منجر به بی ثباتی بورس شد.

ازسوی‌دیگر هر سرمایه‌گذار با در نظر گرفتن ریسک‌ها و چشم‌انداز سودآوری اقدام به سرمایه‌گذاری می کند، بنابراین وقتی نرخ ریسک‌گیری یعنی «اوراق‌ها، سود سپرده بانکی، اخزاها و اوراق خزانه اسلامی» به بالای ۳۰درصد برسد، سرمایه‌گذار بدون هیچ ریسکی در پایان سال سود خواهد کرد.

بنابراین خرید سهامی که معادل سود فوق را داشته باشد برای سرمایه‌گذار مقرون به صرفه نیست چراکه با گزینه ریسک همراه است. بنابراین، زمانی‌که سپرده بانکی، اوراق خزانه و بازار بدهی تبدیل به محلی برای سودآوری بالا می‌شود، مشتری بازار سرمایه کاهش یافته و کسی اقدام به خرید سهام نخواهد کرد.