این کامیون بزرگ در دانشگاه تگزاس زمین لرزه های مصنوعی ایجاد می کند

تگزاس ایالتی نیست که به خاطر زلزله هایش معروف باشد. این بدان معناست که وقتی دانشمندان دانشگاه تگزاس می خواهند لرزش را مطالعه کنند، باید خلاقیت به خرج دهند. راه حل یک کامیون بزرگ با وزنی است که می تواند روی زمین بکوبد. از نظر فنی، این دکل Large Mobile Shaker است، اما با نام مستعار T-Rex شناخته می شود.

هدف این دستگاه هم برای تحقیقات و هم کاربردهای واقعی است. تی رکس قابلیت قرار دادن سنسورها در زمین را دارد. سپس دانشمندان می توانند این داده ها را زیر نظر بگیرند تا ببینند چگونه زمین لرزه های ساختگی در زمین حرکت می کنند. آن را به عنوان یک T-Rex در دنیای واقعی در نظر بگیرید که مانند پارک ژوراسیک به زمین می زند. وزنه دارای سه روش تکان دادن است: عمودی، افقی یا عرضی. می تواند تا 60000 پوند (27216 کیلوگرم) در حالت عمودی یا حدود 30000 پوند در حالت افقی با زمین برخورد کند.

متأسفانه در این ویدیو تاثیر تی رکس را نمی توانید حس کنید، اما مجری می گوید که مثل یک زلزله واقعی است. در این کلیپ وزن در حداکثر تنظیمی است که دانشگاه تگزاس اجازه می دهد. حتی می تواند بالاتر برود. این دانشمند اخیراً به ایجاد یک موج زیرزمینی به طول 6000 فوت (1.829 کیلومتر) اشاره می کند.

بخشی از دلایل خطرناک بودن زلزله به دلیل روان شدن خاک است. بدیهی است که ما معمولاً روی زمین راه می رویم و محکم است. اما، یک لرزش می تواند اشیا را به روشی درست تکان دهد که زمین بتواند مانند یک مایع عمل کند. بدون حمایت و برنامه ریزی معماری لازم، سازه ای در چنین منطقه ای می تواند فرو بریزد.



منبع

برای مثال، تیم اخیراً به وایومینگ رفتند تا بررسی کنند که چگونه یک زلزله بر نیروگاه‌های جدید در آنجا تأثیر می‌گذارد. دانشمندان توانستند چیزها را در عمق نیم مایلی زمین بدون نیاز به حفاری گمانه ارزیابی کنند که این امر باعث صرفه جویی در هزینه افراد سازنده کارخانه می شود.

دانشگاه تگزاس دارای پنج شیکر با اندازه های مختلف است، اما این ویدئو در درجه اول بر روی T-Rex بزرگ و بد تمرکز دارد. می تواند آنقدر سریع به زمین برخورد کند که حرکت وزنه در دوربین نشان داده نشود. در این ویدئو، دستگاه باید سرعت کارها را کاهش دهد تا منظور را به مخاطب برساند.