بررسی اتوپارک اکستریم VX – اخبار خودرو

اتوپارک اکستریم VX

اگر شما از آن دست رانندگان ماهر و مجربی هستید که پارک کردن خودرو در جایی تنگ برایشان آسان است، باید بدانید که همگان چنین شرایطی ندارند! همه افراد ابعاد خودرو خود را نمی‌شناسند، همه افراد در پارک کردن سریع نیستند و همه افراد تبحر لازم برای پارک کردن خودروی خود بویژه اماکن ناآشنا، دارای شیب، دارای عرض کم یا بدون جدول را ندارند. قضیه زمانی وخیمتر می‌شود که ابعاد این خودرو زیاد و بزرگ هم باشد و راننده مد نظر ما تجربه چندانی هم در امر رانندگی نداشته باشد. در نتیجه قرار دادن خودرو در شرایطی آرمانی برای ایشان بسیار دشوار خواهد بود!

تحت چنین شرایطیست که شرکت‌های پیشرو در حوزه خودروسازی با طراحی و تعبیه سامانه اتوپارک در اتومبیل‌هایشان، بار بزرگی را از روی دوش مشتریان خود برداشته و بدین ترتیب لذت رانندگی را برای آنان دوچندان می‌کنند. با توجه به این توضیحات، سوال این است که اصلاً سامانه اتوپارک چیست؟

اتوپارک

Automatic parking systems (APS) یا سیستم‌های پارک خودکار یکی از زیرشاخه‌های سیستم‌های پیشرفته کمک راننده (ADAS) هستند که با کمک سنسورهای پارک، دوربین‌ها، واحدهای کنترل الکترونیکی و محرک‌های الکترومکانیکی برای کنترل فرمان، دریچه گاز و ترمزها مکان‌های پارک موجود را شناسایی می‌کنند و مقدماتی پارک خودرو را فراهم می‌نمایند. گفتنیست که این سامانه‌های در انواع مختلفی وجود دارند که در برخی از آن‌ها تنها کنترل فرمان خودکار بوده اما گاز و ترمز با راننده است و در برخی دیگر همه پروسه پارک یا خروج از آن به صورت خودکار انجام می‌شود.

از مهمترین مزایای وجود APS در یک خودرو می‌توان به کاهش استرس راننده و بهبود ایمنی در هنگام پارک کردن، محافظت از وسایل نقلیه در برابر آسیب و بهینه سازی استفاده از فضای موجود در پارکینگ یا خیابان اشاره کرد. معضلاتی که هریک را به وفور در زندگی روزمره خود می‌بینیم.

پارک خودکار اکستریم

زمانی که خودرویی مثل اکستریم مدیران خودرو به اتوپارک مجهز است، در وهله اول می‌دانید که در جای اشتباهی پارک نخواهید کرد. در همین رابطه پارک شما بسیار تمیز و با استانداردهای پذیرفته‌شده دنیا (مثلاً فاصله مطلوب از کناره خیابان) انجام خواهد گرفت. بدین ترتیب امکان ندارد که در اثر غفلت هنگام پارک خودرو، آن را به جایی بمالید یا در اثر پارک بسیار نزدیک به جدول، تایرهای شما فشرد شده و آسیب ببیند.

چگونه یک سیستم پارک خودکار موانع را تشخیص می دهد؟

سیستم‌های پارک خودکار از ترکیب خروجی سنسورها و تکنیک‌های بینایی کامپیوتری موانع اطراف خودرو را تشخیص داده و در طول فرآیند پارک استفاده می‌کنند. در همین رابطه برخی از این موارد را در ادامه بررسی می‌کنیم:

سنسورهای اولتراسونیک

بسیاری از سیستم‌های اتوپارک از حسگرهای اولتراسونیک که در اطراف خودرو قرار گرفته‌اند برای تشخیص وجود و فاصله موانع استفاده می‌کنند. این حسگرها دسته‌ای از امواج صوتی را ساطع و زمان بازگشت امواج را اندازه‌گیری می‌کنند. در نتیجه به سیستم اجازه می‌دهند تا از محیط اطراف نقشه برداری کند.

دید مبتنی بر دوربین

برخی از سیستم‌ها از دوربین عقب و الگوریتم‌های بینایی کامپیوتری برای شناسایی موانع در مسیر خودرو استفاده می‌کنند. این امر می‌تواند شامل تکنیک‌هایی مانند تشخیص کانتور، تشخیص بدنه محدب و طبقه‌بندی اشیاء باشد.

رادار و لیدار

سیستم‌های پیشرفته‌تر اتوپارک ممکن است رادار یا حسگرهای LIDAR را برای ارائه نقشه سه بعدی جامع‌تری از محیط – از جمله تشخیص موانع کوچک یا کم مشخصات – ادغام کنند.

همجوشی حسگر

قوی‌ترین روش تشخیص مانع، ترکیب داده‌های چندین حسگر مانند دوربین‌ها، اولتراسونیک، رادار و LIDAR است. این رویکرد ترکیبی حسگر، افزونگی و دقت بهبود یافته را در محیط‌های پارکینگ پیچیده فراهم می‌کند.

موانع شناسایی شده توسط الگوریتم‌های برنامه‌ریزی مسیر سیستم پارکینگ استفاده می‌شوند تا وسیله نقلیه را با خیال راحت به فضای پارک موجود هدایت کنند و از برخورد جلوگیری کنند. به‌روزرسانی‌های بی‌درنگ در موقعیت‌های موانع به سیستم اجازه می‌دهد تا به صورت پویا مانور پارک را در صورت نیاز تنظیم کند.

به طور خلاصه، سیستم‌های پارک خودکار از انواع سنسورها و تکنیک‌های بینایی رایانه‌ای برای شناسایی و نقشه‌برداری دقیق موانع اطراف وسیله نقلیه استفاده می‌کنند و قابلیت پارک خودکار ایمن و کارآمد را ممکن می‌سازند.

نمای داخلی اکستریم VX

اتوپارک اکستریم VX

همانطور که از موضوع این مطلب برمی‌آید، ما این توضیحات را دادیم تا به بررسی اتوپارک اکستریم VX برسیم. وجود سامانه اتوپارک در خودرویی با هیبت اکستریم وی اکس امری حیاتی به نظر می‌رسد. بی‌تردید پارک کردن اتومبیلی که از تویوتا لندکروز طول بیشتری دارد کار هرکسی نیست. در نتیجه در صورت فقدان این ADAS، خریدارانش با چالش بزرگی دست و پنجه نرم می‌کردند!

پیشتر گفتیم که سامانه‌های اتوپارک می‌توانند خودکار و نیمه خودکار باشند. در همین راستا APS اکستریم وی اکس خودکار بوده و شما می‌توانید پس از انجام مقدمات کار، تنها روی صندلی‌های راحت آن لم دهید و ناظر پارک شدن خودرویتان به نحوی ایده‌آل باشید.

در همین رابطه اگرچه همه آموزش‌های لازم توسط نمایندگی اکستریم حیدری – کد 246 مدیران خودرو به شما داده می‌شود، اما به طور کلی عملکرد این سامانه به این ترتیب است که پس از فشردن دکمه اتوپارک در کنار محلی که قصد توقف در آن را دارید، به آرامی (15 کیلومتر بر ساعت) از کنار محل مورد نظر عبور می‌کنید تا بدین ترتیب سامانه مذکور محل را به صورت کامل دیتِکت کند. پس از آنکه محل مورد نظر با نمایش مرزهای آبی رنگ روی مانیتور مورد تایید کامپیوتر خودرو قرار گرفت، اختیار عمل به طور کامل در اختیار آن قرار گرفته و عمل پارک کردن انجام می‌شود.

جزئیات کلیدی در مورد سیستم پارک خودکار Xtrim VX

  • از سیستم دوربین 360 درجه برای تشخیص مکان‌های پارک موجود و موانع اطراف وسیله نقلیه استفاده می‌شود.
  • ویژگی پارک خودکار می‌تواند به طور اتوماتیک خودرو را به نقاط پارک موازی یا عمود بر هم هدایت کند.
  • این کار راحتی و ایمنی پارک را افزایش می‌دهد و به خودرو اجازه می‌دهد تا خود را به طور دقیق پارک کند، بدون اینکه راننده مجبور باشد در فضاها مانور دهد.
  • نمای دوربین 360 درجه ارائه شده توسط این سیستم به راننده یک دید کلی از محیط اطراف خودرو در طول فرآیند پارک می‌دهد.

تست درایو اکستریم VX

می‌گویند حتی مطالعه یک کتاب قطور در خصوص «خیسی آب» نمی‌تواند به اندازه یکبار لمس آن مفهوم «تری» مایه حیات را به مخاطب انتقال دهد. بی‌تردید صحبت در خصوص بسیاری از آپشن‌های خودروهای تازه وارد مدیران خودرو به خیابان‌های کشور نیز از همین الگو پیروی می‌کند. فلذا زمانی که شما پشت فرمان این غول چینی می‌نشینید و ابهت خودرو و افزونه‌های موجود در کابین آن را ملاحظه می‌کنید، بیشتر و بهتر با اهمیت اتوپارک آشنا می‌شوید.

تست درایو اکستریم

در همین رابطه نمایندگی 246 مدیران خودرو با ایجاد شرایطی برای تست درایو این محصولات، امکانی را فراهم آورده است تا همه علاقمندان به آزمودن سواری این خودرو بتوانند قبل از هرکس دیگری این کار را انجام داده و سیستم کمک راننده مذکور را بشخصه امتحان نمایند. امری که تقریباً هر مراجعی که تجربه استفاده از آن را نداشته، از تجربه آن به وجد آمده است. شما می‌توانید بدین منظور به وبسایت Heydari246.com مراجعه کرده و در تست درایو مدیران خودرو ثبت نام نمایید. گفتنیست این تست رانندگی در محدوده خیابان آزادی انجام خواهد شد.

به عنوان سخن پایانی باید گفت که استفاده از چنین سامانه‌هایی در خودروهای مونتاژ داخل می‌تواند زمینه ساز استفاده از آن‌ها در خودروهای کاملاً ایرانی شود. امری که نظیر بسیاری دیگر از آپشن‌های مرسوم در خودروهای ایرانی، مدیران خودرو برای نخستین بار از آن رونمایی کرده است.