بوگاتی توسعه پیچیده موتور چهار توربو W16 را برجسته می کند


موتور W16 که امروز بوگاتی شیرون را تامین می کند به تولد 20 سالگی خود نزدیک می شود. زمانی که ویرون در سال 2005 وارد بازار شد، شگفتی مهندسی استاندارد جدیدی را برای عملکرد تعیین کرد و از آن زمان تا کنون این خودرو دستخوش تجدید نظرهای جدی شده است که تنها قدرت و تسلط آن را افزایش داده است.

توسعه موتور W16 بوگاتی در سال 1997 با طراحی روی یک پاکت آغاز شد. رئیس هیئت مدیره گروه VW در آن زمان، فردیناند کارل پیک، برای اولین بار یک موتور 18 سیلندر را تصور کرد که در نهایت به چهار توربوشارژ تبدیل خواهد شد. موتور 8.0 لیتری 16 سیلندر که امروزه می شناسیم.

این موتور اولین آزمایش خود را در سال 2001 انجام داد و به خروجی مورد نیاز 1001 اسب بخار (987 اسب بخار / 736 کیلووات) رسید. قدرت محض موتور، بوگاتی را ایجاب می‌کرد تا راه‌های جدیدی را برای آزمایش موتور، از جمله میز تست موتور، توسعه دهد.

مهندسان کور پرواز می کردند زیرا به گفته کارل هاینز نویمان، رئیس توسعه موتور فولکس واگن، «هیچ ادبیات یا داده تجربی» برای خودروهایی که می توانستند با موتور تولیدی با سرعت بیشتر از 350 کیلومتر در ساعت (217 مایل در ساعت) حرکت کنند، وجود نداشت. بیش از 12 سیلندر یکی از موانع اصلی در طول توسعه خودرو، اطمینان از ثابت ماندن آن و انتقال نیرو به پیاده‌رو بود.

بوگاتی ویرون و موتور W16 آن تا سال 2005 وارد بازار نشدند و به مهندسان بوگاتی چهار سال فرصت داد تا نرمی و قابلیت اطمینان موتور را بهبود بخشند، که نیاز به نوآوری های فنی بیشتری دارد. طراحی W16 تشخیص خطا یا ضربه موتور را دشوار می کرد، بنابراین این شرکت Bugatti Ion Current Sensing را توسعه داد. این برای نظارت بر جریان یونی هر شمع طراحی شده بود و می‌توانست سیلندر را غیرفعال کند، زمان‌بندی را کاهش دهد، یا در صورت تشخیص ضربه یا شلیک اشتباه، فشار بوست را کاهش دهد.

موتور 8.0 لیتری W16 چهار توربوشارژ بوگاتی
موتور 8.0 لیتری W16 چهار توربوشارژ بوگاتی

بوگاتی موتور W16 را برای سال 2010 ارتقا داد و توربوشارژرهای بزرگتر و مدهای دیگر را اضافه کرد که قدرت آن را به 1200 اسب بخار (1183 اسب بخار / 882 کیلووات) افزایش داد. با این حال، موتور با معرفی Chiron افزایش قابل توجهی در خروجی دریافت خواهد کرد. بوگاتی موتور قدیمی را از پنجره بیرون انداخت و بقیه چیزها را به عنوان جدید توسعه داد. W16 جدید 1500 اسب بخار (1479 اسب بخار / 1102 کیلووات) تولید می کند که بوگاتی آن را به توربوشارژرهایی نسبت می دهد که دارای توربوشارژ متوالی جدید هستند.

امروزه W16 می تواند 1600 اسب بخار قدرت تولید کند که در Chiron Super Sport و Centodieci به دست می آورید. دو نفر شش روز طول می کشد تا W16 را بسازند که دارای 3712 قطعه جداگانه است. پس از تکمیل، موتور کارخانه موتور سالزگیتر فولکس‌واگن را به مقصد Molsheim ترک می‌کند، جایی که مهندسان آن را با گیربکس تطبیق می‌دهند و مونتاژ نهایی خودرو را شروع می‌کنند.



منبع