تخلیه نخاله‌ های ساختمانی در حریم قانونی راهها!

تولید روزانه ۹۰۰تن نخاله‌های ساختمانی در یزد!

ریختن نخاله‌ها و مصالح ساختمانی در راه‌ها، خطوط راه‌آهن و حریم قانونی آن‌ها در داخل یا خارج از محدوده قانونی شهرها به موجب ماده ۷ قانون ایمنی راه‌ها ممنوع است.

چندی پیش مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گلستان در این باره گفت: در صورتی که پلاک خودروهای حمل‌کننده نخاله‌های ساختمانی شناسایی شوند به مراجع قضایی و حقوقی معرفی خواهند شد، اما این متهمان در ساعاتی از شبانه‌روز این کار را انجام می‌دهند که احتمال شناسایی آن‌ها ضعیف است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد نیز در این باره تصریح کرد: طی برآورد تقریبی، روزانه ۹۰۰ تن نخاله‌های ساختمانی در یزد تولید می‌شود و این سازمان با هدف ارتقا سطح رعایت نظافت معابر، بهداشت عمومی، بهبود منظر شهری، افزایش ضریب ایمنی و جلوگیری از سد معبر ناشی‌از تخلیه خاک و نخاله، نسبت به ساماندهی، ذخیره‌سازی موقت و حمل مکانیزه نخاله با استفاده از باکس‌های ویژه اقدام کرده است.

محمدرضا برزگر ادامه داد: شهروندان در زمان انجام تعمیرات و بازسازی اماکن عمومی و مسکونی، به سازمان مدیریت پسماند شهرداری مراجعه کنند تا پس از برآورد کارشناسی میزان خاک و نخاله تولیدی، سرویس‌های حمل نخاله به آدرس درخواستی ارسال شود.

درخواست پلیس از رانندگان حمل نخاله‌های ساختمانی

چندی پیش در مسیر بزرگراه امام علی (ع) به جنوب، ریزش نخاله و سنگ از روی یک دستگاه کامیون باری در حال حرکت، باعث کندی حرکت و ایجاد خطر برای دیگر خودروها شد.

براساس اعلام پلیس، به دلیل اهمیت موضوع، بلافاصله تیم منطقه ۲۵ بزرگراه‌های پلیس راهور تهران بزرگ در این محدوده حاضر شدند.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در این باره گفت: ریزش نخاله‌ها از روی کامیون‌ها خطرات بسیاری دارد و خدای ناکرده اگر با شیشه خودرویی برخورد کند، زیر لاستیک برود یا به سر و صورت رانندگان عبوری و عابران پیاده برخورد کند، تمامی مسئولیت و عواقب آن برعهده راننده کامیون است.

وی در پایان از رانندگان حمل نخاله‌های ساختمانی خواست در صورت حمل بارهایی که در معرض باد پخش می‌شوند، حتما از مهار آنها مطمئن شده و قبل از حرکت از محکم بودن و عدم جابه‌جایی بار اطمینان حاصل کنند.

همچنین کارشناسان تاکید می‌کنند رهاکردن نخاله‌های ساختمانی در ورودی شهرها جریمه دارد و اگر پیمانکاران و شرکت‌های حمل مصالح این نکته را رعایت نکنند و نخاله‌ها را جلوی ورودی شهرها رها کنند، بار اول وسایل نقلیه آن ها به مدت ۶ماه توقیف خواهد شد و در موارد بعدی جرایم خاصی را هم باید پرداخت کنند.

شناسایی خودروهای متخلف توسط دوربین‌های نظارتی

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری اهواز درباره این موضوع گفت: خودروهایی که به صورت غیرقانونی کار حمل و تخلیه نخاله‌های ساختمانی را در اهواز انجام می‌دهند، توسط دوربین‌های نظارتی شناسایی می‌شوند.

سلطان‌محمد رضوانی ضمن گلایه از افزایش تخلیه و تجمع نخاله‌های ساختمانی در شهرستان اهواز بیان کرد: متاسفانه خودروهایی شبانه و به صورت غیرقانونی کار حمل و تخلیه نخاله‌های ساختمانی را در نقاط مختلف اهواز انجام می‌دهند که این کار باعث نازیبا شدن شهر و به خطر انداختن سلامت مردم شده است.

وی در ادامه گفت: شهرداری اهواز راهکاری را ارائه داده که با استفاده از دوربین‌های نظارتی، شناسایی و برخورد با صاحبان این خودروها انجام شود. رضوانی اظهار کرد: به‌زودی ۱۸۰ دوربین نظارتی در اهواز نصب خواهد شد که این اقدام، شناسایی خودروهای متخلف را تسهیل می‌کند.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری اهواز افزود: شهرداری اهواز همچنین به دنبال کدگذاری این خودروها و ساماندهی تخلیه نخاله‌های ساختمانی است و تنها خودروهای دارای کد، مجاز به جمع‌آوری و تخلیه نخاله ‌هستند.

وی با اشاره به اینکه نقاطی در اهواز برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی از سوی شهرداری تعیین شده، تصریح کرد: خودروهای متخلف زیادی نیز شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شدند.

مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری اهواز پیش از این اعلام کرده بود ۸۵هزارمتر مکعب پسماند ساختمانی رهاشده در مناطق مختلف شهر به محل‌های مجاز، حمل و تخلیه شده است.

نبود نظارت

این روزها تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در حاشیه معادن شهرقدس و کنار جاده‌های ملارد و شهریار به معضلی تبدیل شده است که تخریب محیط زیست، تهدید سلامت و تضییع حقوق شهروندان را به‌دنبال دارد. به‌نظر می‌رسد اجرای دقیق قانون مدیریت پسماند نیازمند اراده جدی از سوی دستگاه‌های اجرایی است و در این بین شهرداری‌ها نقش مهم و موثری در کنترل این معضل دارند.

یک کارشناس پلیس راهور نیز در این خصوص می‌گوید: نخاله‌های تهران باید به محل دفن مصوب یعنی دره آبعلی انتقال یابند ولی به‌دلیل عدم نظارت، کامیون‌ها از شهرقدس و جاده چیتگر سردرمی‌آورند!