دست‌ اندازهای فنی در تولید خودرو توسط موبایل‌ سازان!

البته نباید فراموش کرد بخش عمده قطعات محصول این صنعت، مواردی هستند که توسعه آنها چند سال طول کشیده و چالش‌های زیادی برای تولیدکنندگان آنها داشته است. یکی از نشانه‌های این عجله برای سودآوری تحرکات بورسی آنهاست که پس از فروش سهم به سرمایه‌گذارانی شامل چانگان‌اتومبیل، ارزش ۲۵۰ میلیارد یوآنی (۳۴.۶۷ میلیارد دلار) پیدا می‌کند.

این شرکت چینی اعلام کرد واحد راهکارهای خودرو هوشمند خود را جدا کرده و در قالب شرکت جدیدی قرار می‌دهد که منابع و فناوری‌های اصلی این واحد را دریافت خواهد کرد.

چانگان‌اتو در بیانیه‌ای اعلام کرد: شرکت «چونگ‌کینگ‌چانگان‌اتومبیل» و شرکای حداکثر ۴۰درصد سهم از شرکت جدید را در اختیار خواهند داشت.

دو منبع آگاه اظهار کردند: «چانگان‌اتو» و شرکت مادر که گروه دولتی COEG است، قصد دارند به ترتیب حدود ۳۵ درصد و 5 درصد سهم این شرکت جدید را خریداری کنند که بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد یوآن ارزش خواهد داشت. سهامداران کوچک احتمالی نیز ممکن است شامل خودروساز دولتی گروه FAW و گروه دانگ‌فنگ موتور باشند که هر کدام، مشغول مذاکره با هوآوی برای خرید پنج‌درصد سهام هستند.

مالکیت سه‌ساله

هوآوی با داشتن ۴۰ تا ۵۰درصد سهام در این شرکت، بزرگ‌ترین سهامدار آن به مدت دو تا سه سال آینده خواهد بود.

به گفته چهارمین منبع آگاه، جزئیات این قرارداد به‌خصوص سهم مالکیت و ارزش، نهایی نشده و ممکن است تغییراتی پیدا کند. این معامله همچنین باید مورد تائید رگولاتوری قرار بگیرد. این جدایی برای هوآوی که کسب و کار آن که شامل مخابرات و محصولات الکترونیکی مصرفی است، کم‌سابقه خواهد بود.

این شرکت در سال ۲۰۲۰، یک سال پس از آن که هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفت، برند تلفن هوشمند آنر خود را فروخت تا بقای خود را تضمین کند.

بر اساس گزارش رویترز، سه منبع آگاه اظهار کردند یک دلیل این فروش برنامه‌ریزی‌شده، مشکل هوآوی برای رشد کسب و کار خودرو هوشمند خود و نیاز به جبران سرمایه برای پوشش هزینه‌های تحقیقات و توسعه است. قرارداد پیشنهادشده، راه را برای ثبت این شرکت جدید در بورس، همان طور که هوآوی برنامه‌ریزی کرده است، هموار می‌کند.

خدمات به سبک فروش تلفن‌همراه

معمولا مالکان تلفن‌های همراه با دریافت به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری ذوق می‌کنند و خیالشان راحت می‌شود پشتیبانی از آنها وجود دارد، اما برای مالکان خودرو این به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بیشتر مزاحم است.

جمعی از مالکان ناراضی خودرو هوآوی آیتو M7 در اعتراض به کیفیت نازل آن دست به اعتراض در نمایندگی‌ها زدند. برخی مالکان به دنبال احقاق حقوق خود هستند با نصب بنرهایی در یکی از نمایندگی‌های شهر ووهان به کیفیت آیتو M7 اعتراض کردند. شکایت اصلی این افراد شامل طولانی شدن زمان تحویل، خدمات پس از فروش ضعیف و فیس‌لیفت‌های سریع آن مربوط می‌شود.

دست‌ اندازهای فنی در تولید خودرو توسط موبایل‌ سازان!

آیتو، یک جوینت‌ونچر بین شرکت‌های سِرس و هوآوی است. شرکت سرس وظیفه ساخت M7 را بر عهده دارد در حالی که هوآوی تامین‌کننده اصلی قطعات و نرم‌افزار آن به‌شمار می‌رود.

هوآوی همچنین فروش محصولات آیتو را در فروشگاه‌های رده‌بالای خود انجام می‌دهد و اخیرا نیز شبکه فروش جدیدی با نام هیما را شکل داده است. البته آیتو از شبکه نمایندگی‌های مستقل خود در چین نیز برخوردار است.

سبد محصولات آیتو شامل سه شاسی‌بلند M5، M7 و M9 است که خودرو موردبحث ما در بحث فروش موفق‌تر ظاهر شده و از سال ۲۰۲۲ در بازار حضور دارد. البته عرضه نسخه به‌روز آیتو M7 در سپتامبر ۲۰۲۳ باعث عصبانیت مالکان نسخه قبلی این خودرو شد.

مدل فیس‌لیفت M7 با کاهش قیمت ۵۵۵۰ دلاری در دسترس خریداران قرار گرفت و به خاطر همین کاهش قیمت نیز با استقبال خوبی بین خریداران مواجه شد به گونه‌ای که در سه‌ماهه اول امسال به فروش حدود ۷۰هزار دستگاهی رسید. چینی‌ها بازهم نسخه به‌روز شده دیگری از M7 را در ژوئن ۲۰۲۴ معرفی کرده‌اند.

تصادف پر دردسر

عملکرد نامناسب سیستم‌های ایمنی خودرو آیتو M7 پلاس هوآوی، حواشی زیادی ایجاد کرده است. یک دستگاه خودرو آیتو M7 پلاس هوآوی در هفته‌ اول اردیبهشت با یک تانکر حمل آب برخورد کرد و سه نفر را به کام مرگ کشاند.

ویدیوهای منتشرشده در فضای آنلاین، تلاش سه نفر برای شکستن شیشه‌ عقب خودرو و بیرون کشیدن مصدومان را نشان می‌دهد. در تصادف، قسمت جلو خودرو در اثر برخورد آتش گرفت و دچار آسیب جدی شد.

برند آیتو که تحت‌حمایت هوآوی قرار دارد، اعلام کرد سرعت خودرو در زمان حادثه ۱۱۵کیلومتربرساعت بوده، ایربگ‌ها به‌طور معمول عمل کرده‌اند و باتری خودرو نیز عملکرد نرمالی داشته است.

یکی از اعضای خانواده‌ی قربانیان در پی این حادثه نسبت به غیرفعال بودن سیستم ترمز اضطراری خودکار (AEB) که قرار بود از برخورد جلوگیری کند یا شدت آن را کاهش دهد، ابراز نارضایتی کرد.

شرکت آیتو در بیانیه‌ای اعلام کرد که آیتو M7 پلاس برخلاف مدل آیتو M7 مکس، از سیستم ترمز اضطراری خودکار ساخت شرکت بوش استفاده می‌کند که تنها در سرعت‌های ۴ تا ۸۵ کیلومتربرساعت فعال است.

شرکت بوش استفاده از سیستم‌های رانندگی هوشمند خود از جمله AEB را در خودرو تصادفی آیتو تکذیب کرده است. دفترچه‌ راهنمای خودرو آیتو M7 مکس اشاره می‌کند در صورت وجود اختلاف سرعت قابل‌توجه یا برخورد با یک جسم ثابت، رادار «موج-میلی‌متری» ممکن است وسایل نقلیه‌ جلو را به‌خوبی تشخیص ندهد.

بسیاری از خودروهای هوشمند برای داشتن ظاهر زیبا و مدرن، از دستگیره‌های در مخفی‌شونده در بدنه‌ خودرو استفاده می‌کنند؛ اما این طراحی در موارد اضطراری می‌تواند مانعی برای انجام عملیات امداد و نجات شود.

اگر خودرو قفل باشد، حتی با وجود دستگیره‌های بیرون‌زده نیز امکان باز کردن آن از بیرون برای سایر افراد وجود ندارد. مشکل اصلی بر سر باز شدن خودکار قفل خودرو در زمان تصادف است.

طبق گفته‌ آیتو در صورت وارد شدن آسیب جدی به خودرو، در باید به‌صورت خودکار باز شود اما به دلایل نامعلومی این سیستم به‌خوبی عمل نکرده‌ است. با وجود مشکلات پیش‌آمده در عملکرد سیستم ترمز اضطراری خودکار (AEB) و دستگیره‌های مخفی‌شونده، هنوز علت دقیق حادثه‌ مشخص نیست.

گلایه‌ای که منطقی است!

هوآوی آیتو M7 یک شاسی‌بلند میان‌سایز است که از پلت‌فرم بنزینی دانگ‌فنگ iX7 استفاده می‌کند، طول/عرض/ارتفاع آن ۵۰۲۰/۱۹۵۴/۱۷۶۰ میلی‌متر و فاصله بین محوری‌اش نیز ۲۸۲۰ میلی‌متر است. این خودرو چینی از پیشرانه‌ای برقی با سیستم بهبود توان پیمایش سود می‌برد و یک پیشرانه ۱.۵ لیتری درون‌سوز هم نقش ژنراتور را ایفا می‌کند.

نسخه دیفرانسیل عقب آیتو M7 دارای موتوری برقی با ۲۶۸ اسب‌بخار قدرت است در حالی که نسخه‌های چهارچرخ محرک به دو موتور برقی با قدرت ترکیبی ۴۴۳ اسب‌بخار مجهز شده‌اند. قیمت M7 نیز بین ۳۵ تا ۴۶ هزار دلار اعلام شده است. اما همان‌طور که گفته شد برخی مالکان این خودرو در یکی از نمایندگی‌های شهر ووهان دست به اعتراض زده‌اند.