رقابت شدیدتر از همیشه است

افزایش تقاضای BEV به نفع همه خودروسازان یکسان نبوده است. به عنوان مثال، تسلا نتوانست از این رشد سرمایه گذاری کند و در حالی که تعداد خودروهای بیشتری از همیشه ثبت کرده است، رشد آن از بازار کلی عقب مانده است. شرکت کالیفرنیا در مواجهه با مشکلات در دسترس بودن خودروهای جدید به دلیل توقف تولید در کارخانه چین، شاهد کاهش سهم بازار BEV خود از 13.75 درصد در نیمه اول سال 2021 به 13.33 درصد در نیمه اول سال 2022 بود.

مسابقه برقی شدن تقریباً همه برندهای موجود در اروپا را درگیر می کند. برای مثال، گروه بی‌ام‌و سریع‌ترین تولیدکننده در حال رشد در این بخش است، با سهم بازار که از 5.76 درصد در نیمه اول سال 2021 به 8.37 درصد یک سال بعد افزایش یافت. جدیدترین محصولات مانند iX، iX3 و i4 با استقبال مثبت مردم مواجه شده اند.

مدل 3 نه تنها در خارج، بلکه در خانه نیز با افزایش رقابت روبرو است. بی ام و i4 و Polestar 2 دو رقیب مستقیم هستند که در ماه ژوئن به رشد خود ادامه دادند. همچنین، همانطور که در ایالات متحده و چین اتفاق افتاد، تسلا مدل Y به یک جایگزین جدی و جذاب تبدیل شده است. در واقع، مدل Y در شش ماهه اول سال جاری بیشترین خودروی الکتریکی در اروپا ثبت شده است.

0.42 امتیاز از دست رفته، تسلا را در میان خودروسازان اروپایی با بیشترین کاهش سهم بازار در این دوره، سوم می کند. گروه فولکس واگن با افت 5.7 واحدی در صدر قرار دارد و نیسان با 1.4 امتیاز در رتبه بعدی قرار دارد. تسلا در ماه ژوئن با کاهش 76 درصدی ثبت نام مدل 3 به شدت آسیب دید. این یک ماه معمولاً از نظر حجم بسیار قوی است.

Motor1 Numbers Tesla

رقابت بیشتر از همیشه

این به لطف نتایج عالی فیات 500 الکتریکی، سومین خودروی الکتریکی خالص ثبت شده در اروپا در آن دوره امکان پذیر شد. به نظر می رسد که فیات نمادین موفقیت نسخه احتراقی را تکرار می کند: طراحی جذاب، سهولت در رانندگی و نگهداری اقتصادی.

Motor1 Numbers Tesla

بازار خودروهای جدید اروپا در نیمه اول سال جاری همچنان روزهای سختی را تجربه می کند. آخرین اطلاعات منتشر شده توسط JATO Dynamics نشان می دهد که ثبت نام خودروهای جدید نسبت به مدت مشابه در سال 2021 با 14 درصد کاهش به 5.54 میلیون دستگاه در 27 کشور اروپایی رسیده است. این رقم با تغییر مثبت ثبت شده در چین (+ 3.4 درصد) متفاوت است، اما بهتر از نتایج به دست آمده در ایالات متحده است، جایی که بازار 18.2 درصد سقوط کرد.

نویسنده مقاله، فیلیپه مونوز، متخصص صنعت خودروی JATO Dynamics است.



منبع Motor1 Numbers Tesla

از جمله دارایی‌های امنی که از کاهش بیشتر جلوگیری کرده‌اند، خودروهای SUV و خودروهای الکتریکی هستند. اولی فقط 4 درصد کاهش متوسطی را به ثبت رسانده و تقریباً 50 درصد حجم را نشان می دهد. دومی با افزایش ثبت نام از 485000 واحد در نیمه اول سال 2021 به 633200 واحد در نیمه اول سال 2022، افزایش 31 درصدی، بسیار بهتر عمل کرد. این بدان معناست که خودروهای برقی باتری دار (BEV) اکنون 11.4 درصد از کل بازار را تشکیل می دهند که تقریباً چهار امتیاز بیشتر از سهم بازار در سال گذشته است.

رشد تسلا کند می شود

همانطور که این برند به سمت استفاده کامل از کارخانه جدید خود در برلین حرکت می کند، همچنان به محصولاتی که از کارخانه های خود در خارج از کشور تهیه می شود وابسته است. با این حال، دلایل دیگری برای کاهش رشد در اروپا وجود دارد.

گروه هیوندای نیز به لطف نتایج قوی هیوندای آیونیک 5 و کیا EV6 و موقعیت خوب هیوندای کونا و کیا نیرو، سریعتر از رقبای خود رشد می کند. هیوندای به درستی خود را به عنوان یک تولید کننده جدی خودروهای الکتریکی با محصولات جذاب و قیمت های رقابتی معرفی کرده است. Stellantis نیز در این دوره پیروز شد. موقعیت خود را به عنوان دومین فروشنده BEV در اروپا پس از گروه فولکس واگن تثبیت کرد.