عدم ترخیص قطعات از گمرک؛ عامل کمبود قطعات خودروهای چینی در بازار

در ادامه سیدمهدی کاظمی، فعال بازار لوازم یدکی به بیان‌نظرات خود می‌پردازد.

با توجه به حجم بالای واردات خودروهای چینی در کشور نحوه تامین و عرضه قطعات یدکی وارداتی‌ها در بازار چگونه است؟

درحال‌حاضر ۸۰درصد قطعات موجود در بازار لوازم یدکی از محل تولیدات داخل و سایر قطعات نیز از از کشورهای چین، تایوان و ترکیه وارد می‌شود. قطعات یدکی خودرو در بازار خرده فروشی با سود ۱۰ تا ۱۵درصد و در بازار عمده‌فروشی با قیمت مناسب‌تری عرضه می‌شوند، هم اکنون به لحاظ تامین و عرضه مشکلی در بازار لوازم یدکی وجود ندارد و اگر کمبودی نیز باشد مربوط به خودروهایی با تیراژ پایین است که این دسته از قطعات نیز با هزینه مشتری قابل‌سفارش هستند.

دلایل کمبود قطعات خودروهای چینی در بازار چیست؟

قطعات خودروهای چینی به‌دلیل عدم ترخیص از گمرک کمتر در بازار عرضه شده‌اند؛ از آنجا که قطعات وارداتی در زمان مشخصی به فروش می‌رسند، تداوم واردات می‌تواند از ایجاد کمبود در بازار لوازم یدکی جلوگیری کند؛ بنابراین نیاز است سازمان ملی استاندارد و گمرک با تسهیل فرآیند واردات به سهولت تامین قطعات در بازار کمک کند.

راهکارهای تسهیل واردات قطعات اصلی در بازار لوازم یدکی چیست؟

سهولت در تامین قطعات وارداتی تحت‌تاثیر سیاست‌های وزارت صمت، گمرک و سازمان ملی استاندارد است چراکه سازمان‌های مذکور در صورت کمبود قطعه در بازار می‌توانند از طریق مشورت با فعالان بازار و در صورت لزوم، دستور واردات قطعات را صادر کنند. من به‌عنوان یک فعال بازار و بنا به تجاربی که در زمان حضور در اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی کسب کرده‌ام از وضعیت بازار مطلع هستم و معتقدم با همکاری سازمان استاندارد، گمرک و همچنین فعالان بازار می‌توان کمبودها در بازار لوازم یدکی را برطرف کرد تا مردم در تامین قطعات دچار مشکل نشوند. فروشندگان لوازم یدکی تنها صنفی هستند که همواره برای رفع دغدغه مردم نسبت‌به قیمت و کیفیت قطعات تلاش کرده‌اند.