فروشندگان قرار است نزدیک به 1 میلیارد دلار از حمله سایبری CDK ضرر کنند



هنگامی که نرم‌افزار در نمایندگی‌های خودرو در آمریکای شمالی در 19 ژوئن از کار افتاد، ما شک داریم که کسی فکر کند این یک کابوس میلیارد دلاری خواهد بود. اما این واقعیتی است که با شروع ماه جولای، تقریباً 15000 فروشنده با آن روبرو هستند. و مشکل هنوز برطرف نشده است

گروه اقتصادی اندرسون تخمین می زند که اگر این قطعی به مدت سه هفته ادامه یابد، مجموع زیان نمایندگی ها می تواند به 940 میلیون دلار برسد. در لینکدین، پاتریک اندرسون، بنیانگذار این شرکت، گفت که این رقم شامل «بسیاری دسته‌های دیگر» نمی‌شود و فرض می‌کند که خریداران خودروهای جدید که در اثر حمله سایبری دچار مشکل شده‌اند، در نهایت خرید برنامه‌ریزی شده خود را انجام خواهند داد. اخبار خودرو بیشتر توصیه می کند که این برآورد شامل هیچ گونه هزینه قانونی مربوط به تعطیلی نمی شود.

این برآورد همچنین هیچ باج بالقوه ای را که CDK برای راه اندازی مجدد سیستم هایش پرداخت می کند، در نظر نمی گیرد. بلومبرگ تایید کرد که این حمله سایبری توسط یک گروه اروپای شرقی انجام شده است که گفته می شود برای آزاد کردن شبکه 10 میلیون دلار درخواست کرده است. رقم دقیق مشخص نیست، اما ظاهراً کاری انجام شده است، زیرا CDK به آرامی سیستم‌های مبتنی بر ابر خود را پشتیبان می‌آورد. فعال‌سازی مجدد در 27 ژوئن برای گروه منتخبی از فروشندگان آغاز شد، اما فقط شامل بخش‌هایی از سیستم مدیریت فروش گسترده CDK بود. مشخص نیست چه زمانی کل سیستم برای همه مکان‌ها به 100 درصد برمی‌گردد.

با این حال، بازیابی فروشندگان حتی بیشتر طول می کشد. نرم‌افزار CDK یک بسته جامع است که خدمات قطعات و خدمات، فروش، تامین مالی و حقوق و دستمزد را انجام می‌دهد. صحبت کردن با موتور 1، یک مدیر قطعات و خدمات در یکی از نمایندگی های کیا گفت که “همه جنبه های” تجارت را پوشش می دهد. او به پرکردن سفارشات کاری به صورت دستی در برخی از کارهای تعمیر متوسل شد، اما مجبور شد بسیاری از کارهای دیگر را رد کند. پس از پشتیبان‌گیری از نرم‌افزار CDK، برای پردازش پرداخت‌ها، همه آن مشاغل باید وارد سیستم شوند.

او توضیح داد: «کاغذهای من واقعاً بد انباشته شده است. زمانی که همه چیز پشتیبان‌گیری شود، جهنم تولید کاغذهای قانونی خواهد بود.»



منبع