فورد تاروس، دوج کاروان زنده دوباره در سال 1995 نمایش خودرو دیترویت ویدئوی رترو


از آنجایی که مردم ایالات متحده از تعطیلات آخر هفته طولانی لذت می برند، برای لحظه ای تصور کنید که جهان تقریباً 29 سال پیش چگونه بوده است. هفته موتور ویدیوی یکپارچهسازی با سیستمعامل ما را به نمایشگاه بین المللی خودرو آمریکای شمالی در دیترویت در سال 1995 بازمی گرداند. در 7 ژانویه به روی عموم باز شد و نوید نگاهی اجمالی به آینده اتومبیلرانی را داد.

به این فکر بپردازید و خلاصه‌ای سریع از آنچه در آن زمان در موتاون اتفاق می‌افتاد به شما می‌دهیم. فورد تاروس در سال 1996 با تمام شکوه ژله‌ای خود به نمایش درآمد و دارای منحنی‌ها و شکل‌های بیضی بیشتر از یک فصل کامل NASCAR بود. این یک حرکت طراحی مخاطره آمیز بود که نسل اول Taurus یک دهه قبل بود، اما با بهره مندی از آینده نگری، می دانیم که این قمار شکست خورد. یک فیس لیفت سریع برای سال 2000 نتوانست به سدان پرفروش سابق کمک کند و به روز رسانی دوم در سال 2004 فقط رنج آن را طولانی کرد. این پلاک در سال 2009 به عنوان بخشی از فیس لیفت فورد پنجصد احیا شد، اما افسوس که تاروس هرگز شکوه سابق خود را به دست نیاورد.

فورد تاروس 1996
1997 دوج کاروان

مسلماً این اولین نمایش بزرگ بود، اما تا کنون تنها فاش نشده بود. نسل جدید دوج کاروان وارد نمایشگاه شد و منظور ما به معنای واقعی کلمه است. Dodge صفحه نمایش کاملی را برای مینی ون تنظیم کرده بود که دارای استایل جدید و صندلی های عقب بود که به راحتی قابل جابجایی بودند – یک چیز بزرگ برای روز. نسخه های لوکس پلیموث وویجر و کرایسلر تاون و کانتری به آن ملحق شدند که امروزه هیچ کدام وجود ندارند. با این حال، حداقل یک پیش‌بینی دقیق برای آینده وجود داشت. جنرال موتورز نسخه های چهار در از شورولت تاهو و جی ام سی یوکان SUV را عرضه کرد.

در مورد مفاهیم چطور؟ برخی ممکن است دهه 90 را یک عصر طلایی برای چنین وسایل نقلیه ای بدانند، جایی که حتی یک مینی ون نیز می تواند اعتبار جالبی کسب کند. کانسپت SHOstar فورد، موتور 3.0 لیتری V6 حماسی 220 اسب بخاری یاماها را از Taurus SHO در زیر کاپوت یک Windstar وصل کرد. این ون هرگز وارد تولید نشد، اما ون دیفرانسیل جلو یک منیفولد ورودی شبیه به SHO برای V6 3.8 لیتری خود داشت که از سال 1996 تا 1998 قدرتی معادل 200 اسب بخار داشت.

کانسپت فورد SHO-Star 1995

با این حال، خبر بزرگ مفهومی برای سال 1995، بدون شک فورد GT90 بود. ما اخیراً در مورد این خودرو به شعر پرداختیم، و یک V12 بزرگ با استایلی جذاب که به آینده اشاره دارد، بسته بندی کردیم. فورد GT واقعی که چند سال بعد به دست آوردیم، V12 نداشت و خطوط تیز زیادی هم نداشت. اما دیگر ماشین‌های FoMoCo تیزتر شدند. فیس لیفت SN95 فورد موستانگ در سال 1999 حتی نام New Edge را نیز به خود اختصاص داد. از دیگر کانسپت‌های فورد می‌توان به لینکلن L2K دو سرنشین و وانت تریتون اشاره کرد که مورد دوم پیش‌نمایش نازکی از نسل دهم F-150 بود.

بیضی آبی مطمئناً در دیترویت حضور پررنگی داشت، اما اتفاقات بسیار بیشتری در این نمایشگاه رخ داد. اولدزموبیل شاسی بلند Bravada به روز شده خود و کانسپت Antares را به نمایش گذاشت، یک سدان جذاب که تأثیر خود را بر اولدزموبیل Intrigue 1997 گذاشت. آکورا سقف نسل اول NSX را برداشت و CL را با مفهوم CL-X مشاهده کرد. مفهوم کوله پشتی پلیموث شبیه سوزوکی X90 عجیب و غریب به نظر می رسید. Eagle Jazz یک کانسپت سدان شیک بود که هرگز به نتیجه نرسید و همچنین کرایسلر آتلانتیک با مضمون دهه 1930 به نتیجه نرسید.

کانسپت کرایسلر آتلانتیک
فورد GT90 مفهومی 1995

اما کرایسلر دومین جایزه سالانه خودرو و کامیون سال آمریکای شمالی (NACTOY) را با … Cirrus? بله، مردم در آن زمان با Dodge Status مجذوب شدند، اما درست مانند Ford Taurus، ما می دانیم که داستان Cirrus پایان خوبی ندارد. اگر واقعاً می‌خواهید ببینید که این همه هیاهو برای چه بود، احتمالاً می‌توانید امروز یکی از آن‌ها را در بازار فیس‌بوک برای خرید پنج یا سونی پلی‌استیشن 5 خریداری کنید.

در هر صورت، بنشینید، استراحت کنید و در حالی که از باقی مانده بوقلمون لذت می برید، دهه 90 را دوباره تجربه کنید.



منبع