مرسدس دوباره پول زیادی برای موتورهای بنزینی خرج می کند


مرسدس پس از قبول این موضوع که اهداف برقی سازی بیش از حد بلندپروازانه بوده است، اکنون مقداری پول زشت را به موتورهای احتراقی می ریزد. در مصاحبه با نشریه آلمانی Wirtschaftswocheمدیر عامل شرکت اولا کالنیوس گفت فناوری ICE “تا دهه 2030 به خوبی دوام خواهد آورد.” برای اطمینان از اینکه موتورهای گازسوز مقررات سختگیرانه فزاینده ای را رعایت می کنند، سرمایه گذاری های هنگفتی لازم است.

تنها در سال جاری، این ستاره سه پر 14 میلیارد یورو (حدود 15 میلیارد دلار با نرخ ارز فعلی) تنها برای بخش خودروهای سواری خود هزینه می کند. این بودجه برای «فناوری احتراق با فناوری پیشرفته» و همچنین برقی‌سازی و دیجیتالی‌سازی محفوظ است. اگرچه مدیر بازرگانی سوئدی-آلمانی مشخص نکرد که مرسدس چقدر برای ICE هزینه می‌کند، اما اذعان کرد که این «پول بیشتر از برنامه‌ریزی قبلی» است.

کالنیوس کلاس S و به‌روزرسانی میان دوره‌ای این پرچمدار را که برای سال 2026 برنامه‌ریزی شده بود، مطرح کرد: «ما در به‌روزرسانی مدل موتور احتراقی جدید کلاس S بسیار بیشتر از هزینه‌ای که برای یک فیس لیفت هزینه می‌کنیم، سرمایه‌گذاری کرده‌ایم». هدف مرسدس این است که پیشرانه های معمولی خود را در “بالاترین سطح فناوری” داشته باشد. بدون صرف پول کلان برای موتورهای بنزینی و دیزلی، این برند لوکس “به طور ناگهانی تجارت موتورهای احتراقی ما را در سال 2027 یا 2028 متوقف می کند.”

او به مقررات یورو 7 و چین 7 اشاره می کرد و اینکه چگونه موتورها باید به روز شوند تا تمیزتر کار کنند تا قوانین آلایندگی سخت گیرانه تر را رعایت کنند. هدف این است که مرسدس بنز تمام “موتورهای احتراقی و ترکیبات انتقال مربوطه” را تغییر دهد تا از پرداخت جریمه های هنگفت جلوگیری کند. Källenius اشاره کرد که موتورهای آینده تا حدی الکتریکی خواهند شد، بنابراین انتظار می‌رود که موتورهای هیبریدی بیشتری در خط تولید داشته باشند.

مرسدس می‌داند که اکنون باید خود را تطبیق دهد زیرا انتقال به خودروهای الکتریکی طبق برنامه پیش نمی‌رود. سه سال پیش، اعلام کرد که خودروهای هیبریدی پلاگین و خودروهای تمام الکتریکی حدود 50 درصد از فروش سالانه را تا سال 2025 تشکیل خواهند داد. در مقطعی، این شرکت حتی گفت که تا سال 2030 در برخی از کشورها “که شرایط بازار اجازه می دهد” به طور کامل برق خواهد شد.

مرسدس پس از برخورد با واقعیت، راهی جز تنظیم مجدد اهداف خود ندارد. اکنون می‌خواهد خودروهای هیبریدی و الکتریکی نیمی از تحویل‌ها تا پایان دهه را به خود اختصاص دهند. به گفته Källenius، هدف نهایی برای خنثی شدن کربن تا سال 2040 تغییر نکرده است.

او شایعات درباره لغو توسعه پلتفرم برای نسل بعدی EQS توسط این شرکت را رد کرد: “این پروژه با سرعت بالایی در حال اجرا است.” علاوه بر این، برنامه‌های هشت کارخانه گیگاکارخانه‌ای که وعده داده بودند برای ساخت باتری برای حمایت از جاه‌طلبی‌های برقی‌اش کنار بگذارند. با این حال، امکانات “کمی دیرتر” از برنامه اولیه آماده خواهد شد.

از آنجایی که به EQS اشاره کردیم، اوایل سال جاری گزارش جالبی در مورد اینکه مرسدس در حال آزمایش خودروی برقی باشکوه خود با موتور احتراقی با افزایش برد بود، منتشر شد. ظاهراً خودروی برقی بزرگ به یک موتور کوچک دو سیلندر 1.0 لیتری توربوشارژ در جلو نصب شده بود. با این حال، آزمایشات ظاهرا متوقف شد.

مرسدس با جیلی قراردادی دارد تا به طور مشترک روی موتورهای هیبریدی کار کند که در مدل های ولوو نیز عرضه می شود. غول خودروسازی چینی در زمینه افزایش برد، از جمله قرارداد جداگانه با رنو، تخصص دارد. بخش تازه تاسیس اسب در موتورهای احتراقی، از جمله موتورهای توسعه یافته به عنوان افزایش دهنده برد، تخصص دارد.



منبع