MX-30 از یک موتور الکتریکی استفاده می کند که 144 اسب بخار (107 کیلووات) و 200 پوند فوت (271 نیوتن متر) قدرت دارد. شتاب تا 60 مایل در ساعت (96 کیلومتر در ساعت) به 9.6 ثانیه نیاز دارد.
با این حال، مصرف سوخت و گازهای خروجی اگزوز از موتور دوار در طول عمر موتور همچنان به عنوان نقطه چسبنده باقی مانده است. این عوامل از جمله دلایلی بودند که RX-8، آخرین خودروی وانکل تا به امروز در دسترس مشتریان مزدا، در سال 2012 از بین رفت.
10عکس ها
برد یک نقطه ضعف MX-30 EV موجود است. باتری 35.5 کیلووات ساعتی آن برد 100 مایل (161 کیلومتر) تخمین زده شده توسط EPA را ارائه می دهد.
هرچند مهندسان مزدا هرگز از چرخش دست نکشیدند. ما پتنتهای مختلفی را دیدهایم و شایعاتی در مورد ادامه توسعه Wankel در طول سالها شنیدهایم.
مزدا و موتور وانکل رابطه نزدیکی با هم دارند. این شرکت در ابتدا مجوز این فناوری را از NSU صادر کرد و مهندسان شرکت ژاپنی برای بهبود نیروگاه تلاش کردند. Cosmo در سال 1964 در نمایشگاه خودرو توکیو به عنوان اولین مزدا با موتور چرخشی معرفی شد. تولید کامل تا سال 1967 آغاز نشد. مدل هایی مانند RX-3 و RX-7 چرخش را در دسترس تر کردند.
پس از سال ها انتظار و شایعات، بالاخره مزدا روتاری را احیا کرد. MX-30 R-EV با موتور وانکل به عنوان افزایش دهنده برد در نمایشگاه خودروی بروکسل در 13 ژانویه 2023 معرفی شد.
27عکس ها
در سال 2020، مزدا گفت که MX-30 با توسعه دهنده برد چرخشی در دست بررسی است. این شرکت در اواخر همان سال این طرح را رسمی کرد. از سال 2021، این خودروساز قصد داشت این نوع خودروی برقی را در ایالات متحده عرضه کند.
با این حال، این را با یک RX-7 احیا شده اشتباه نگیرید. موتور دوار با سرعت ثابت کار می کند تا به عنوان یک افزایش دهنده برد برای شارژ مجدد باتری عمل کند. مزدا این راه حل را دارای مزایای یک پیشرانه الکتریکی اما با برد یک نیروگاه احتراقی می داند.
جابجایی موتور دوار در MX-30 R-EV هنوز در دسترس نیست. همچنین مشخص نیست که آیا مزدا خروجی موتور الکتریکی را برای جبران وزن موتور اضافی افزایش خواهد داد یا خیر.